Een Chinese reclamespot voor een waspoedermerk ligt flink onder vuur. De reclame, waarin een zwarte man middels een wasbeurt wit wordt gemaakt, is volgens Britse en Chinese media met stip genomineerd voor de meest racistische advertentie van het jaar.
Het filmpje begint onschuldig met een Chinese vrouw die de was doet. Een man met donkere huidskleur, die schijnbaar om het hoekje aan het verven was, komt binnen en werpt haar al fluitend een verleidelijke knipoog toe. Waar dit naartoe gaat, krijgt de kijker al snel door.

De vrouw wenkt hem en net wanneer hij haar probeert te kussen, propt ze een wastablet in zijn mond en kiepert ze hem in de wasmachine.

Wat volgt laat zich raden. Het 'zwart' wordt eraf gewassen en het eindresultaat blijkt een lichtgetinte Aziatische man te zijn. De vrouw is schijnbaar dolgelukkig met het resultaat.

De reclamespot moet het nieuwe wasmiddel Qiaobi promoten. Het merk met als slogan 'Verandering begint met Qiaobi' is sinds eind vorig jaar op de markt.

Volgens de Shanghaiist is de advertentie een slap aftreksel van een reeks Italiaanse wasmiddelreclames die bijna tien jaar geleden werden uitgezonden. Ook wordt verwezen naar het Chinese ideaal om een witte huid te hebben.

Het is het bedrijf achter het filmpje ieder geval wel gelukt om de aandacht te trekken.
Filmpje