Een gynaecologe aan de Universiteit van Texas-Houston heeft Delta Air Lines van openlijke discriminatie beschuldigd. Een stewardess van de Amerikaanse luchtvaartmaatschappij weigerde te geloven dat de vrouw een dokter was en verhinderde dat ze een zieke passagier kon helpen. Het verhaal van de vrouw gaat viraal op social media.

Op Facebook vertelt Tamika Cross dat ze tijdens een recente vlucht van Detroit naar Minneapolis een bewusteloze man probeerde te helpen. Cross schoot direct ,,in de doktermodus" toen iemand twee rijen voor haar om hulp riep, maar een stewardess hield haar tegen en vroeg naar haar referenties.

Volgens Cross stelde de stewardess een reeks neerbuigende vragen. Ze zei: ,,Laat je me referenties zien. Wat voor soort dokter ben je? Waar werk je? Waarom was je in Detroit?". De man had daarbij nog steeds hulp nodig.

Vervolgens werd omgeroepen of er dokters aan boord waren. Cross stak haar hand op, waarna de stewardess zei: ,,Oh nee liefje, doe je hand naar beneden, we zoeken echte dokters of verpleegsters of medisch personeel, we hebben geen tijd om met jou te praten".

Toen een blanke man opstond en zei dat hij dokter was, draaide de stewardess zich naar haar om en zei: ,,Bedankt voor je hulp, maar hij kan ons helpen."

Het verhaal van Cross gaat viraal op Facebook. Veel vrouwen reageren op de tekst met eigen ervaringen van discriminatie. Zelf schrijft Cross: ,,Ik ben ervan overtuigd dat vele jonge, werkende Amerikaanse zwarte vrouwen mijn frustratie kunnen begrijpen wanneer ik zeg dat ik het gebrek aan respect beu ben."

Delta Air Lines woordvoerder Catherine Sirna laat weten: ,,Discriminatie van welke aard dan ook is onaanvaardbaar. We hebben contact met dr. Cross. en een van onze leidinggevenden heeft haar ge´nformeerd dat we een onderzoek laten doen."

Achteraf kwam de stewardess zich meerdere malen verontschuldigen en ze bood Cross vliegmijlen aan. ,,Ik heb vriendelijk bedankt. Hier sta ik boven. Ik wil geen vliegmijlen in ruil voor schaamteloze discriminatie. Of het nu discriminatie was om ras, leeftijd of geslacht, het is niet correct. Ze zal hier niet mee wegkomen."

Delta heeft de handen vol met alle boze commentaren op Facebook waarin klanten dreigen met een boycot.

,,Voor een internationale luchtvaartmaatschappij als Delta, met dagelijks honderdduizenden reizigers, is het erg belangrijk dat al onze klanten met respect behandeld worden", reageerde de maatschappij, die eraan toevoegt dat ze het probleem intern ,,met de hoogste prioriteit" onder de loep nemen.

Delta werd recent ook door een moslimkoppel beschuldigd van discriminatie nadat cabinepersoneel hen van de vlucht verwijderde, omdat ze ,,de crew een ongemakkelijk gevoel gaven".