@venzje: LNG tankers varen al tientallen jaren op gas. Ze gebruiken de "boil off" van de lading voor de voortstuwing in de zogeheten dual fuel motoren.
Een uitleg:
LNG tankers vervoeren gekoeld gas. Om dat gas gekoeld te houden laten ze een deel van dat gas gecontroleerd ontsnappen. Dat is de "Boil off'. Dit gas wordt, vroeger in stoomketels, tegenwoordig hoe langer hoe meer in motoren, opgestookt voor de voortstuwing.
De motoren die hiervoor gebruikt worden zijn dual fuel motoren, die zowel zware olie als gas kunnen stoken. Net als een auto kan rijden op zowel LPG als op benzine.
In dit artikel wordt een schip bedoeld dat uitsluitend LNG gebruikt voor de voortstuwing. Problemen daarbij zijn de opslag. Net als bij een auto verlies je een deel van de "kofferbak" voor de LNG-tank, en de beschikbaarheid van de brandstof.
Olie als brandstof is bijna overal wel te koop, maar gas als brandstof lang niet overal.
De reden dat ze overstappen op LNG is voornamelijk het zwavelgehalte. In een heleboel kustgebieden mag alleen maar olie gebruikt worden met een zeer laag zwavelgehalte. LNG heeft geen, of nagenoeg geen zwavel, en kan daarom probleemloos in deze gebieden als brandstof gebruikt worden.