De schone en stille monorail in de Chinese metropool Chengdu is de eerste trein in China die rijdt op batterijen. De trein is uitgerust met lithium-accu's en haalt een maximumsnelheid van 60 kilometer per uur. Er kunnen zo'n 120 passagiers in een wagon. De trein wordt getest op een traject van 300 meter.
De monorail is veel milieuvriendelijker en goedkoper dan gewone treinen, zeggen deskundigen. Er hoeven geen dure bovenleidingen te worden aangelegd en de passagierstrein stoot geen vervuilende gassen uit, zoals dieseltreinen.
"Een trein op batterijen kost maar 15 tot 20 procent van wat de aanleg van een metro kost", schat een van de ontwerpers, Zhai Wanming van de universiteit Jiaotong.
De testbaan is nu nog maar 300 meter, maar zal snel worden uitgebreid tot een traject van ruim een kilometer. De ontwerpers hopen dat de schone en stille trein een alternatief wordt voor metro's en spoorlijnen zonder bovenleiding.
FotoNou meen ik altijd begrepen te hebben dat de reden dat er bovenleiding gebruikt werd, zowel voor treinen als trolleybussen, dat het goedkoper was. De voertuigen hoeven hun brandstof niet mee te slepen en hoeven niet bijgetankt te worden.
Hoeven deze treintjes niet opgeladen te worden? Of tuffen ze de hele dag op één batterij? Enne, een tractiebatterij weegt niet niks. De baan moet daardoor sterker worden uitgevoerd, en het rendement neemt af omdat iedere keer als de eenheid versneld of vertraagd het gewicht van de batterij ook meegenomen wordt.
@Emmo: Ik geloof dat je een batterij kunt verwisselen, op die manier kun je dus op een vastpunt op de route de batterij wisselen, en deze weer opladen terwijl de trein een rondje rijd. Op die manier hoeft de batterij ook niet zo verschrikkelijk groot te zijn, waardoor het gewicht ook niet schrikbarend toeneemt.
Overigens geen idee of dat bij deze trein ook het geval is, ze kunnen natuurlijk ook de locomotief/trein vervangen om het rondje. Die staat dan stil totdat hij weer vol is.
@D0rus:
bij heftrucks kun je het accupakket vaak in zijn geheel wisselen.
in bedrijven waar alleen overdag wordt gewerkt, zetten ze 's avonds de heftruck gewoon aan de lader (behalve als ze het vergeten, dan hebben ze de volgende dag geen stroom
)
in bedrijven waar men dag en nacht doorgaat, is meestal een aparte lader, waar accu's worden geladen, die je kan omruilen als de accu's waarmee je werkt, leeg raken. doordat je dan meerdere accupakketten per heftruck gebruikt, kan een heftruck continu doorwerken, en zijn er veel minder heftrucks nodig....
aan.