Veel bedrijven worden er slachtoffer van: digitale roof van data, bijvoorbeeld klantgegevens. Daar doe je aangifte van of een melding bij de Autoriteit Persoonsgegevens, zou je zeggen. Beter van niet, stelt een advocaat in het FD.
De kans op vervolging van de dieven is namelijk enorm klein en de financiële gevolgen voor bedrijven zijn groot, zegt Aldo Verbruggen, partner bij advocatenkantoor Jones Day. Je kunt het wellicht beter niet melden en dan het risico lopen later een boete te moeten betalen.
Een nogal verrassend advies dat ook nog in strijd is met de wet, schrijft het Financieele Dagblad. Per 1 januari is het namelijk verplicht voor bedrijven om een hack of digitale aanval te melden bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Verbruggen schat in dat bedrijven zich daar massaal niet aan (zullen) houden.
Hij betwijfelt of melden bijdraagt aan het algemeen belang. En stelt dat recht en justitie 'hopeloos achterlopen op techniek'. De Autoriteit Persoonsgegevens vat de opmerkingen van Verbruggen samen als een 'zeer verontrustend signaal'.