|
ladekast Oudgediende
 WMRindex: 1.797 OTindex: 75.671
|
sorry voor de grote van het volgende bericht :
MOERDIJK - Bij het bedrijf Chemie-Pack op industrieterrein Moerdijk woedt een enorme brand met grote rookwolken en steekvlammen tot veertig meter hoog. De rook is mogelijk giftig en drijft naar Zuid-Holland waar de hoogste alarmfase geldt. Er is nog niets bekend over eventuele slachtoffers. Omroep Brabant Radio is rampenzender. Omroep Brabant volgt de brand van minuut tot minuut. Bekijk het LIVE verslag in groter scherm. De brand die om halfdrie uitbrak, woedt aan de Vlasweg. Het bedrijf met ongeveer 50 medewerkers bewerkt en verpakt chemische producten voor de rubberindustrie, landbouw en verfindustrie. Enorme rookwolk Bij Chemie-Pack aan de Vlasweg in Moerdijk staan meerdere loodsen in brand. Ook een tankwagen heeft vlam gevat. Het vuur is overgeslagen. Drie aanpalende bedrijven zijn ontruimd. Ze staan precies in de rook. De brand breidt zich altijd nog uit. Het vuur is overgeslagen naar scheepsschroevenfabriek Wärtsilä, het bedrijf naast Chemie-Pack. In de wijde omgeving zijn vlammen van tientallen meters hoog te zien. Ook zijn er gigantische steekvlammen van wel 40 meter hoog. De enorme laaghangende rookwolken boven het dorp Moerdijk drijven ook al richting Dordrecht, Sliedrecht en Hollandsch Diep en Hoeksche Waard. Op satellietbeelden is vanaf half drie een rookpluim te zien. Geluidswagens rijden door Moerdijk om de bewoners op te roepen ramen en deuren gesloten te houden. Levensgevaarlijk Volgens een brandweerman is het ‘levensgevaarlijk spul’ wat in de rook zit. Dat zegt ook een werknemer van Chemie-Pack, die niet voor camera wil reageren. Volgens medewerkers is bij het bedrijf 400.000 liter zwaar kankerverwekkende chemisch materiaal opgeslagen. Sommige personeelsleden staan huilend naar de brand te kijken. Afgesloten Op last van de hulpdiensten is het scheepvaartverkeer op het Hollandsch Diep stilgelegd. Het Hollandsch Diep stroomt ten noorden van het industrieterrein. De afslagen naar Moerdijk vanaf de snelweg A17 zijn afgesloten. De politie bekijkt nog of de naburige A16 ook wordt afgesloten. De brandweer zegt dat de Moerdijkbrug mogelijk wordt afgesloten, als de rook zich richting het oosten blijft uitbreiden. Massaal Brandweerkorpsen uit alle West-Brabantse gemeenten en Tilburg zijn uitgerukt. De bedrijfsbrandweer van Shell helpt bij het blussen en er zijn twee crashtenders, een blusreus ingezet. De brandweer zegt verder dat het bedrijventerrein slecht bereikbaar is, omdat het aan het water ligt. Ook zijn er ambulances en meetploegen van de brandweer onderweg. Landelijk coördinatiecentrum In Dordrecht wordt woensdag de kwaliteit van de lucht gemeten. De sirenes gaan af de wijde omgeving van Moerdijk. Het luchtalarm gaat zelfs in Dordrecht en de Hoeksche Waard. De inwoners moeten ramen en deuren gesloten houden vanwege de brand in Moerdijk. Het ministerie van Veiligheid en Justitie heeft ook het Landelijk Operationeel Coördinatiecentrum (LOCC) in werking gesteld. Dat is een landelijk coördinatiecentrum in Driebergen voor de inzet van brandweer en overige hulpdiensten. Vijftig jaar Chemie-Pack heeft sinds 1982 in Moerdijk een terrein van 20.000 vierkante meter en vanaf 2006 een opslagloods voor ongeveer tweeduizend pallets. Volgens de website van Chemie-Pack heeft het een opslagpark met tien tanks van 23.500 liter. In de verwarmde tanks zijn brandbare, giftige en bijtende stoffen opgeslagen. Het bedrijf bestaat vijftig jaar.
|
|
FrankB Oudgediende
 WMRindex: 179 OTindex: 13.577
|
even een bronvermelding doen, Roy |
|
ladekast Oudgediende
|
FrankB: het is echt heftig  |
|
FrankB Oudgediende
 WMRindex: 179 OTindex: 13.577
|
Roy6: ja, t enige wat ik kan doen is toekijken/luisteren  |
|
sjefke Oudgediende
 WMRindex: 1.674 OTindex: 13.736 S |
De brandweer zegt dat het terrein slecht te bereiken is, omdat het aan het water ligt... tsss.. Blusboten zijn er al jaaaaren hoor...  Ook dat er mensen gewoon nog buiten blijven las ik net... ga naar binnen dan, er wordt niet voor niks alarm geslagen  |
|
ladekast Oudgediende
|
Sjatter, de wind draait, het komt naar Rotterdam, radio en TV Rijnmond zijn nu noodzenders geworden als het goed is ... |
|
Violetje Oudgediende
 WMRindex: 182 OTindex: 12.511
|
hoi hoi |
|
Trudie Erelid
 WMRindex: 3.616 OTindex: 199 S |
Jakkes, mensen in de buurt sterkte ik hoop dat het niet al te gevaarlijk is. Maar chemie??? |
|
sjatter
Oudgediende
 WMRindex: 10.025 OTindex: 7.180 T S |
Roy6: Oke m'n ramen en deuren zijn dicht.  Strijen en die omtrek zijn echt gevaarlijk. Dit meen ik echt. |
|
sjatter
Oudgediende
Quote Jollie: hoi hoi Ik hou ook van jou.  |
|
ladekast Oudgediende
|
Mijn ouders wonen in Klaaswaal .... Mijn zusje in 's-Gravendeel, allemaal naast strijen  hey Jollie mopske  |
|
sjatter
Oudgediende
Roy6: Gewoon bellen en blijven bellen Roy. |
|
ladekast Oudgediende
|
|
|
sjatter
Oudgediende
Roy6: Afzuigkap afsluiten, open haarden ventilatiesysteem alles afdichten. |
|
ladekast Oudgediende
|
sjatter: het is echt een slecht boeltje aan het worden hé ... |
|
sjefke Oudgediende
Live stream extra nieuws RTL4..Ziet er niet best uit, explosies van zwavelzuur-tanks.. gaat zo de lucht in richting Rotterdam... Roy, haal Jollie en je ouders op en MOVE daaro!!!  |
|
sjatter
Oudgediende
@sjefke: Geen paniek Roy laat haar binnen blijven. |
|
ladekast Oudgediende
|
ik heb geen geluid gvd  |
|
sjefke Oudgediende
sjatter: da's het beste jah..  |
|
Violetje Oudgediende
 WMRindex: 182 OTindex: 12.511
|
als het alarm hier af gaat word ik gek  |
|
sjatter
Oudgediende
Roy6: Binnen blijven, de neerslag is waarschijnlijk erger dan de lucht. |
|
ladekast Oudgediende
|
ik ga maar eens binnenhalen en opruimen hier, eens kijken of de snelwegen nog open zijn  |
|
sjatter
Oudgediende
Roy6: Paraplu op als je straks naar huis ga Roy, en douchen. |
|
ladekast Oudgediende
|
het zit me echt niet lekker  |
|
Kameleon Oudgediende