Emmos Reisblog 2017-2018 |
Emmo Stamgast
WMRindex: 67.960 OTindex: 28.590
|
|
|
allone Oudgediende
WMRindex: 52.151 OTindex: 93.729
|
@Emmo: oh, dat is dan al gauw... en op de Egelantiersgracht zat je al eerder? |
|
stora Oudgediende
WMRindex: 18.714 OTindex: 2.861
|
Je viert de kerst dus op zee? Is dat leuk? Want de kerstman komt niet met zijn arreslee op de zee. |
|
allone Oudgediende
WMRindex: 52.151 OTindex: 93.729
|
@stora: op de waterfiets waarschijnlijk. Maar waarom zou hij niet over zee kunnen vliegen? |
|
Emmo Stamgast
WMRindex: 67.960 OTindex: 28.590
|
@allone: Nee. Wel op zusjes: Edamgracht Elandsgracht, Edisongracht. @stora: Jewel hoor. Rendieren zijn niet bang voor natte voeten. |
|
allone Oudgediende
WMRindex: 52.151 OTindex: 93.729
|
@Emmo: vind het eigenlijk vreemd, om schepen de namen van grachten te geven.. is de traditie niet om ze vrouwennamen te geven? |
|
Emmo Stamgast
WMRindex: 67.960 OTindex: 28.590
|
@allone: Nee. Gewoonlijk, zeker tegenwoordig, is het een gewoonte om met de naam aan te geven bij welke reder, bevrachter of agent ze hoort. Zo is het de gewoonte bij Wagenborg om de naam te laten eindigen op "borg". Mijn baas doet hetzelfde met "gracht", naar de grachten van Amsterdam (waar veel van de namen vandaan komen). Sommige reders houden het op sterren, rivieren of andere zaken. Soms kom je vrij complexe namen tegen bijvoorbeeld bij het Franse CMA CGM |
|
Emmo Stamgast
WMRindex: 67.960 OTindex: 28.590
|
Ter info: Vanochtend (dinsdag 5 dec) gebeld met de rederij: Ja, er is wat veranderd, je gaat niet naar Jacksonville maar naar Kemi in Finland. Morgen vliegen, 1145 gaat het vliegtuig. Schip is de Florijngracht. afbeelding |
|
Sjaak Moderator
WMRindex: 21.455 OTindex: 55.569
|
Goede reis Emmo. |
|
stora Oudgediende
WMRindex: 18.714 OTindex: 2.861
|
Behouden vaart schipper |
|
Sjaak Moderator
WMRindex: 21.455 OTindex: 55.569
|
3 dagen geleden had je in IJmuiden kunnen opstappen. |
|
venzje Oudgediende
WMRindex: 22.620 OTindex: 7.915
|
Ho! Dit had ik bijna gemist! (Het begin van dit topic is kennelijk ook ergens in de nevelen verdwenen, want het begint nogal plompverloren?) Goeie reis! Wie is deze keer je liaison met WMR? |
|
stora Oudgediende
WMRindex: 18.714 OTindex: 2.861
|
@venzje, je hebt gelijk, het begin is verdwenen.Dat is raar. Wat onder andere verdwenen is , is dat @omabep de honneurs weer waarneemt |
|
allone Oudgediende
WMRindex: 52.151 OTindex: 93.729
|
@Emmo: goede vaart, en tot volgend jaar Quote @Sjaak: 3 dagen geleden had je in IJmuiden kunnen opstappen. maar dan had hij Sinterklaas gemist Laatste edit 05-12-2017 15:06 |
|
Sjaak Moderator
WMRindex: 21.455 OTindex: 55.569
|
@Emmo: Als ik nog iets moet invoegen in de eerste post, zet dat dan even in een posting. |
|
Emmo Stamgast
WMRindex: 67.960 OTindex: 28.590
|
@Sjaak: Ik zou niet weten wat. Alles wat nodig is wordt al vermeld in de andere postings. Maar bedankt voor het aanbod. |
|
Sjaak Moderator
WMRindex: 21.455 OTindex: 55.569
|
Dag 1 is begonnen... |
|
Emmo Stamgast
WMRindex: 67.960 OTindex: 28.590
|
@Sjaak: Wel.... Ik begin bij dag nul, de proloog, zoals eens door @venzje gevraagd. (U vraagt, wij draaien) In de eerste plaats, ik zit nu op een wat nieuwer bootje, en tot mijn grote verrassing is er werkend internet aan boord. Weliswaar met wat restricties, maar toch. Uploaden en vragen beantwoorden kan ik dan ook zelf, tenminste zolang alles blijft draaien. Zo niet, dan stappen we over op plan B: via @omabep. |
|
Emmo Stamgast
WMRindex: 67.960 OTindex: 28.590
|
Edit Sjaak: Op de een of andere manier verdwijnt de inhoud van deze post steeds. Ik heb de tekst weten te redden, zie volgende post. |
|
Sjaak Moderator
WMRindex: 21.455 OTindex: 55.569
|
Dag 0, dinsdag 5 december 2017
Het wordt weer zo langzamerhand tijd om brood op de plank te krijgen. Mijn verlof loopt tegen 14 december af en volgens contract ben ik inmiddels oproepbaar. Daarom bel ik vorige week dinsdag op, om te horen of er al wat in het vat zit. Sinterklaas wordt zaterdag 2 december verwacht en daarom ben ik druk met de voorbereidingen, maar toch begint het kort dag te worden. Via de telefoon krijg ik te horen dat ik ben ingedeeld op een schip dat 2 december op Houston aankomt. Dat is te kort dag, dus wordt het de haven na Houston. Niet ongebruikelijk, maar wel lastig. Een schip kan vanaf Houston alle kanten op, zoals Port Arthur op een halve dag varen of naar Canada op 8 dagen varen. Eigenlijk weet ik daarmee nog niets, behalve dat het na de tweede wordt. Donderdag heb ik nog niets gehoord, dus bel ik weer. En dan is er wat bekend. Het wordt Jacksonville aan de Amerikaanse oostkust. Één van de havens waar de schepen van de rederij regelmatig komen. Waarschijnlijk zou ze daar de achtste of de negende zijn. Eind komende week. Mooi. Maandag maar weer even gebeld want ik had verder nog niets gehoord. Ja, het wordt waarschijnlijk donderdag, ik maak gelijk de tickets in orde. En desgevraagd zou kantoor ook de Schipholtaxi regelen. Het is allemaal een beetje kort dag, maar de meeste regelingen heb ik al getroffen, dus in principe niets in de weg. ‘s Middag wordt ik gebeld: er is wat veranderd, je gaat naar een ander schip, dat komt woensdagavond aan op Kemi. Kemi ligt in het noorden van Finland, helemaal in het topje van de Botnische golf. Maar de ticket zou geregeld worden. Dinsdagochtend om negen uur is er nog geen ticket binnen. Ik had afgesproken met een voormalige buurvrouw om daar koffie te gaan drinken. Voordat ik wegga, het is drie kwartier rijden, maar even gebeld. Ja inderdaad, er is nog niets. Misschien is het schip wat vertraagd, dat je pas donderdag vliegt. Maar ik zoek het uit en dan stuur ik je alles wel op. Als ik terugkom van de koffie zit er inderdaad een ticket en een garantiebrief in de inbox. Maar geen bevestiging van de Schipholtaxi. Dus maar weer gebeld. Oh, dat wordt een probleem, want dat moet 24 uur van tevoren besteld worden, en daarvoor is het nu te laat. Misschien kun je zelf als privépersoon nog wat regelen. Dat lukte dus niet. Naar de buurman. Gelukkig ging de vlucht naar Helsinki op een christelijk tijdstip. Ik kon met de trein van Zwolle naar Schiphol, en buurman kon me naar Zwolle brengen. Ik heb nog wat tegoed van buurman, en bovendien doen we zoiets wel vaker. Maar buurman moet wel kunnen natuurlijk. Maar buurman kon, dus dat leed was alweer geleden. Twee uur voor de vlucht op Schiphol, volgens het spoorboekje moest ik de trein van 08.17 van Zwolle hebben. Direct via Almere naar Schiphol. Met veertig kilo pakazie is niet overstappen wel zo prettig. Nog even een biertje op de goede afloop, en dat was het. |
|
Emmo Stamgast
WMRindex: 67.960 OTindex: 28.590
|
@Sjaak: Techniek staat voor niets |
|
Emmo Stamgast
WMRindex: 67.960 OTindex: 28.590
|
Week 1 Dag 1, woensdag 6 december 2017 Normaal is het een half uurtje naar Zwolle, maar ik moet ook nog zoeken en zo. Drie kwartier is zat. Om 06:30 op staan, de laatste handelingen voordat je voor weer eens drie maanden onderweg gaat. Kwart over was het nog duister bij de buren. Maar even aan de bel getrokken. Buurman deed open alsof hij er op stond te wachten. Hij kwam net de trap af. Even een mok koffie en nog een paar van die dingen en om half acht reden we. Op Zwolle bleek dat ze poortjes hadden geïnstalleerd. Heel handig als je met twee koffers er doorheen moet. Tegen de tijd dat je aanstalten maakt om door te lopen zijn de poortjes weer dicht. En als je eenmaal ingecheckt bent dan gaan ze niet weer open. Met behulp van een vriendelijk medereiziger, die me uitcheckte zodat ik opnieuw kon inchecken, en dat twee keer herhalen, kwam ik er uiteindelijk door. Hoe weet ik niet want het bleek dat ik niet ingecheckt was. Dus nog een keer, maar dan zonder koffers, twee keer door de poortjes en op weg naar het perron. Op de roltrap kwam ik de spoorwegpolitie tegen. Die hadden denkelijk mijn escapades op camera gezien en spraken mij aan. Alles was in orde en ze waren best vriendelijk. Op het perron moest ik nog een kwartier wachten. Boekje lezen. Uiteraard zet de NS dubbeldekkers in van en naar Schiphol, dus heb ik een goed uur op het balkon gezeten. Op die dubbeldekkers heb je haast geen plek om je koffers op te bergen, en bovendien is het een crime om met koffers die nauwe trappetjes op te gaan. Van de rederij had ik instructie gehad om de scheepspost op te halen bij Arke Fly. Geen Arke Fly te vinden. Informatie gevraagd. Arke Fly was overgenomen door TUI Fly, en die jongens zaten in hal 3. Naar hal drie. Nee, vroeger deden we dat wel maar wie dat tegenwoordig doet, geen idee. Rederij gebeld. Gelukkig waren het kantooruren, dus de dame die mijn ticket had geregeld en de instructies gegeven was op kantoor. O ja, foutje. Daar hebben we tegenwoordig een ander agentschap voor. In hal 2. Ik weer terug naar hal 2, en inderdaad, de bewuste agent was er. Ik krijg een envelop met de scheepspost, klaar. Ik ga naar de dichtstbijzijnde bagage afgifte. De boardingpassen had ik inmiddels al uit zo’n machientje getrokken. Voor het eerst in mijn leven op Schiphol dat die dingen zónder mankeren werkten. Bij de bagageafgifte werd ik teruggestuurd. Voor Finair moet u in hal 1A zijn. Grom. Ik naar 1A, dat was een nieuwe hal, nog een stukje voorbij 1. Ik zie daar geen bagageafgifte dus schiet ik een juffertje aan. Nee mijnheer, voor Finair moet u terug naar hal 1 en dan de eerste balie. Dat was de balie voor Icelandair, maar de tweede was die van Finair. De dames daar zaten duimen te draaien, dus ik was eindelijk mijn spullen kwijt. Door de veiligheidscontrole. Die hadden ook weer één en ander te mekkeren over mijn camera en e-book, maar ik had schijnbaar geen bommen bij me. Ik mocht ongemolesteerd doorlopen. Nog een goed uur op mijn kont zitten en boekje lezen. In ieder geval was het vliegtuig op tijd. Op Helsinki kon ik op de borden mijn vlucht niet vinden. Het vluchtnummer was er wel, maar op een andere tijd en een andere bestemming. Het probleem lag in het feit dat op mijn ticket de instaptijd stond, en op de borden de vertrektijd. En daar zat een half uurtje tussen. Verder was het een vlucht met een tussenlanding. Alleen de eerste bestemming, Kokkola, werd op de borden weergegeven. Als je dat eenmaal weet is dat natuurlijk geen probleem. Gelukkig spreken ze goed Engels op Helsinki. In Kokkola stapten een aantal mensen uit. Vanwege de veiligheid werden de luchtklutsers uitgezet. En toen kreeg die beste brave piloot de bakboord propeller niet meer aan de praat. Één of ander computerstoring, zei hij. Omdat het zeker een half uur zou gaan duren moesten we uitstappen en in de terminal wachten. Maar uiteindelijk kreeg hij hem toch draaiende en vertrokken we met een krap uur vertraging naar Kemi. Op Kemi stond er al een taxichauffeur te wachten. Direct naar het schip. Daar aangekomen zaten ze met smart op me te wachten. Zelfs de taxi voor mijn aflosser was er al. Hij moest om drie uur ‘s nachts vliegen, en inmiddels was het al tegen tienen plaatselijke tijd. Overdracht gemaakt. Hoe staat het met de belading, hoe staat het met de ballast, belangrijkste punten van het onderhoud doorgenomen en toen was het rennen naar de taxi. Papieren inleveren bij de kapitein, en toen maar gaan liggen. Morgen is er weer een dag. |
|
botte bijl Oudgediende
WMRindex: 90.820 OTindex: 39.086
|
duidelijk een vliegreis die aanvoelde alsof je lopend je bestemming moest bereiken |
|
venzje Oudgediende
WMRindex: 22.620 OTindex: 7.915
|
De NS is duidelijk niet meer berekend op het vervoer van reizigers. |
|
Emmo Stamgast
WMRindex: 67.960 OTindex: 28.590
|
@venzje: Reizigers gaat nog net. Maar ze verwachten zo langzamerhand dat je in de blote kont gaat. |
|