De Staak Topic |
stormzoeker Erelid
 WMRindex: 2.784 OTindex: 1.845
|
botte bijl @Hans. Steen Vind je het gek dat niemand zo gek is om nog voor de klas te staan? Als je de mentaliteit die de 'jeugd' nu laat zien dagelijks in de klas mag meemaken, dan bedenk je je wel een paar keer  Gek, ik loop toch te overwegen het onderwijs in te gaan  |
|
|
Ikke
Oudgediende
 WMRindex: 888 OTindex: 29.466 S |
Lekker hè, dat generaliseren. Maakt het leven toch weer een stuk gemakkelijker, want je hoeft geen onderscheid meer te maken tussen degenen die er een puinzooi van maken en degenen die zich verstandigerwijs afzijdig houden.
Werkelijk waar, het is nog steeds een minderheid die staakt hoor. |
|
|
Luna
Moderator
 WMRindex: 23.879 OTindex: 45.412 S |
Ik weet niet wat ik van staken vind. |
|
|
botte bijl Oudgediende
 WMRindex: 90.824 OTindex: 39.090
|
@stormzoekerinderdaad, in het verleden hebben veel jongelui te veel hun zin gekregen. die jongelui van toen zijn de incompetente leerkrachten van nu. die leerkrachten hebben inderdaad geen gezag. waar moeten ze dat gezag vandaan halen, als ze jonge mensen iets moeten bij brengen terwijl ze zelf van toeten noch blazen weten. jonge mensen hebben dat meteen door. dit probleem zit dus bij de kern. dat los je niet op door formaliteiten als verplicht 'u' en mijnheer, meester, juf of mevrouw zeggen tegen de leerkracht..... dat is meer iets voor mijn vorige baas. die kon harder schreeuwen dan heel WaarMaarRaar bij elkaar, en dacht dat hij automatisch gelijk had (hij was tenslotte DE BAAS) als hij brulde 'OMDAT IK DAT ZEG'. dat wij als werknemers er ter plekke niet tegen in gingen, betekende niet dat wij hem serieus namen of dat hij GELIJK HAD. de brutalen/moedigen onder ons wezen hem er als alles weer rustig was dan subtiel op HOE HET PRAKTISCH GEZIEN ZAT (als je dus kon zien dat het water niet naar boven stroomde ondanks dat de baas tegen dat water had gebruld dat het NAAR BOVEN MOEST STROMEN) kortom. je hebt gelijk dat die leerlingen geen/weinig ontzag voor leerkrachten en overheid hebben, maar dat los je niet op door vormelijkheden als 'u' en 'mijnheer/mevrouw' erin te dwingen. als die leraren eens goed aan hun kennis gaan werken, en daarnaast wat kennis van psychologie en zo opdoen, zodat ze weten waar ze over praten en ook nog weten hoe ze het op die tieners van nu (weldenkende mensen die best nog wat mogen bij leren, wel assertiever dan wij op die leeftijd, en dat laatste terecht, wij 'middelbaren' komen ze regelmatig op WMR tegen en hebben toch in ieder geval met een paar van hen daar een goede verstandhouding) over kunnen brengen, dan komt er vanzelf wel respekt, en met oprecht respekt bereik je meer dan met stompzinnig ontzag voor gezag  |
|
|
botte bijl Oudgediende
|
kostelijk, alles kruist zich weer. net als een kwart eeuw geleden in de praatgroepen waar ik als twintiger op zoek ging naar mijzelf (alleen overzichtelijker in een forum). het enige wat ik daar uiteindelijk leerde was mensenkennis (je mag het psychologie noemen), en daar heb ik nu nog steeds profijt van, in RL en online |
|
|
stormzoeker Erelid
|
Quote Ikke: Lekker hè, dat generaliseren. Maakt het leven toch weer een stuk gemakkelijker, want je hoeft geen onderscheid meer te maken tussen degenen die er een puinzooi van maken en degenen die zich verstandigerwijs afzijdig houden.
Werkelijk waar, het is nog steeds een minderheid die staakt hoor. Ik vorm mij een mening naar aanleiding van de dingen die ik zie. Als 95% van de mensen 5% niet in bedwang kan houden, dan zit er toch ergens iets goed fout. En omdat ik niet helemaal dom ben, kijk ik ook nog naar de scholen waar mijn kinderen op zitten of hebben gezeten. En geloof me dat ik daar niet vrolijk van wordt. Dat heeft niets te maken met de leraren, maar alles met de mentaliteit van de leerlingen die daar rondbanjeren. En dan lijkt het er inderdaad op dat er een minderheid is die weet wat ze moeten doen, een minderheid die er een puinhoop van maakt en een meerderheid die meeloopt met één van de minderheden. Meestal de populaire figuren die echt niet weten waar ze mee bezig zijn..... |
|
|
Ikke
Oudgediende
 WMRindex: 888 OTindex: 29.466 S |
Maar dan moet je nóg niet te gaan generaliseren van: wat een k*tkoppen zijn die jongeren toch.. Daar kan ik niet tegen. Ik gedraag me gewoon goed, ik ben het niet altijd eens met wat er gebeurt, maar goed: ik laat 't wel over me heen komen. En zo doen de meesten dat bij mij op school en op de scholen hier in de buurt en eigenlijk op de meeste scholen. Oke, er zijn een paar heino's die de boel proberen op te ruien (die inderdaad niet weten waar het eigenlijk over gaat). Maar daar kun je toch niet alle 1800 leerlingen bij ons op school op gaan afrekenen?!
Het zijn altijd 'de jongeren' of het is 'de jeugd' in zijn algeheel. Daar kun je mij serieus mee op de kast krijgen. Het is altijd een minderheid die stennis schopt, dus behandel het ook als een minderheid! |
|
|
botte bijl Oudgediende
|
@stormzoekermensen die uit andere bedrijfstakken komen en overwegen voor de klas te gaan staan, zijn in NL op dit moment zeer welkom. die hebben, in tegenstelling tot de leerkrachten die na de middelbare school de lerarenopleiding hebben gedaan, levenservaring en weten hoe het in de boze wereld buiten school toe gaat. die weten dat je niet serieus genomen wordt als je iets aan je baas schrijft en je te veel fouten maakt met d,t,dt en zo (hier bij WMR zijn wij lief, hier gaat het meer om WAT je zegt/schrijft dan om HOE je dat doet, wat dat aan gaat zijn wij ook een slecht voorbeeld). als die mensen hun kennis en ervaring aan de jonge mensen (die tenslotte het werk doen als wij met pensioen zijn) willen overbrengen, dan is dat zeer toe te juichen, behalve als zij ook niet zo goed weten waar ze het over hebben en daarom proberen ontzag af te dwingen door te eisen dat er 'u' en zo tegen ze gezegd wordt @ ikke ik besef heel goed dat ik (als je de volwassenenopleidingen en bijscholingscursussen niet mee telt) al heel lang van school/dagopleidingen af ben, en beslist af en toe ook generaliseer. |
|
|
stormzoeker Erelid
|
@IkkeSorry joh, maar dat is het leven. In vergelijkbare situaties kan ik ook pissig worden  . Als je slim bent, dan voel je je gewoon niet aangesproken en weet je wie er bedoeld wordt  Als de directie het weer eens heeft over de 'afdeling automatisering die er niets van bakt' kan ik me daar kwaad om maken óf er voor kiezen om de problemen te zien en vast te stellen dat ik als onderdeel van die afdeling mijn werk wel doe. Het probleem kan dan intern opgelost worden  |
|
|
stormzoeker Erelid
|
Botte bijl Ontzag of respect dwing je niet af door je U te laten noemen of door jouw gelijk tot waarheid te verheffen, dat ben ik helemaal met je eens. Dat zul je door je daden moeten afdwingen  Wat je er wél mee bereikt is afstand tussen de leraar en de leerling. Persoonlijk zou ik niet voor de klas gaan staan om aardig gevonden te worden. Dat is niet mijn taak en eerlijk gezegt denk ik dat me dat zou hinderen in het uitvoeren van mijn werk. En daar zit het verschil in benadering denk ik. Het heeft geen zin om als een bullebak voor de klas te staan, maar een soort vriend voor iedereen op school is weer het andere uiterste. Als je begrijpt wat ik bedoel  |
|
|
botte bijl Oudgediende
|
jemig, heb zo veel mensen op de man aangesproken (kan ook politiek korrekt zeggen op de inzending, maar het zijn alleen maar mannen) en niemand valt over mij heen..... als dat betekent dat ik oud en gezapig word, dan hoop ik dat D66 nog bestaat als ik ooit terugkeer naar Gelenummerstan |
|
|
nietmeer
|
voor meer lege uren op school waarin je gewoon kan doen wat je wil xD |
|
|
pietjevlip Oudgediende
 WMRindex: 2.358 OTindex: 21.468
|
WAARSCHUWING aan alle stakende jongeren.
In Nederland bestaat op de arbeidsmarkt zoiets als het stakingsrecht, dat klopt, maar dat geldt NIET voor de onderwijsmarkt. Het komt er op neer dat leerlingen die beweren te staken voor de WET gezien zich onttrekken aan de leerplicht. Dit betekent, kort samengevat, dat stakende leerlingen zich schuldig maken aan onrechtmatig schoolverzuim, in de volksmond ook wel spijbelen genoemd. De boete kan oplopen tot een bedrag van €2250,- per persoon per keer dat er gespijbelt wordt. Een weekje schoolverzuim kan dan al een flinke €11000,- kosten... dit is exclusief de eventuele boetes voor vernielingen en andere herrieschopperij... Zodra de gemeente dus de leerplichtambtenaren inschakeld (EN DAT RECHT HEEFT DE GEMEENTE) is zo'n staking werkelijk een paradijs voor bonnenschrijvers... denk je eens in, stel 3000 stakers... reken maar uit wat dat oplevert als die 2250 eurootjes per persoon neertellen... daar kunnen ze een leuk spoorlijntje van aanleggen, dat verzeker ik je.
Het valt me nu pas op, maar het is eigenlijk gewoon weer een zaak geworden van "Wij hebben rechten", terwijl men zich niet bewust is of wil zijn van de plichten... Rechten vs. Plichten... het ergste is in deze situatie dat men zich ook nog eens slecht bewust is van de rechten, aangezien die veel kleiner zijn dan aangenomen wordt. |
|
|
stormzoeker Erelid
|
[sarcastic mode on] PV Ik herzie mijn mening  Dames en heren scholieren: ga vooral de komende dagen staken en help zo mee het tekort van de staatskas aan te vullen. Met dit geld kunnen dan leraren opgeleid worden, zodat jullie toch nog die 1040 uur vol kun maken met zinnige lessen  [/sarcastic mode off]  Solly dat was een schot voor open doel  |
|
|
RonHunter
Oud Moderator
 WMRindex: 6.448 OTindex: 7.547 S |
Bij mijn dochter op school zijn al zware straffen gevallen. De stakende leerlingen moeten zo al 20 uur terug komen en over de boetes is nog geen hoogte bekend maar die komen er wel aan. Ik ben blij dat ze zo wijs is geweest er niet aan mee te doen. |
|
|
pietjevlip Oudgediende
 WMRindex: 2.358 OTindex: 21.468
|
@Ron: Wijsheid is erfelijk, zegt men weleens...  |
|
|
Mellon Junior lid WMRindex: 0 OTindex: 1
|
Leerlingen, welkom in Nederland. Denken jullie dat wij volwassenen voor het eerste de beste verdomde idee van de regering de boel kort en klein slaan? Denk eens na. Wij volwassenen moeten ieder jaar maar weer een ander plan bedenken om het hoofd boven water te houden. We moeten iedere keer meer betalen voor een steeds slechter wordend land. Als wij financieel onze situatie willen behouden moeten wij ook meer gaan werken omdat wij iedere keer minder geld hebben om te besteden. Om dat recht te trekken zijn er toch wel wat meer uurtjes nodig dan de door jullie genoemde 1040 uur per jaar. Ik wou dat ik mijn leven kon inrichten met maar 1040 uur per jaar. Maar nee, om aan jullie een studiefinanciering te kunnen uitdelen gaat de overheid aan mijn zuurverdiende geld zitten. Ik begrijp dat jullie een probleem hebben maar val niet de mensen lastig die braaf hun bek dicht houden en door keihard te werken proberen om het hooft boven water te houden. |
|
|