hr
jaargang -25 - laatste artikel 24-8 18:00 - 78373 artikelen -

Home
Forum
Lid worden

Leden
Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Login onthouden

Login via:
Wachtwoord vergeten.

Het Forum

· [MED] Mededelingen
· [SUG] Suggesties
· [M&S] Moppen/Spelletjes
· [CUL] Kunst & Cultuur
· [OFT] Offtopic
· [G&C] Games & Computers
· [WMO] Wat me is overkomen
· [VDS] Vragen des levens
· [POL] Politiek
· [CON] Consumenten forum

offtopic - offtopic - offtopic - offtopic - offtopic - offtopic - offtopic - offtopic

[1]

Bolivia?

15-01-08 20:13:13 - Quote! - @Doctor Insano
Doctor Insano
Erelid

WMRindex: 1.207
OTindex: 2.351
Lijd ik aan bolivia nerviosa? Ik heb namelijk de hele dag honger. Wat ik ook eet. Ik kan me helemaal vol proppen (ddurt wel heel lang) en een half uur later: Honger. Vreemd genoeg ben ik niet moddervet. Ik ben gewoon normaal, net zo vet als mijn leeftijdsgenoten.

15-01-08 20:19:08 - Quote! - @Ikke
Ikke
Oudgediende

WMRindex: 888
OTindex: 29.466
S
Bolivia is 'n land in Zuid-Amerika 8O

Je bedoelt boulimia en nee, daar lijd je niet aan: boulimia betekent dat je enorme vreet-kicks krijgt waarna je je zo schuldig voelt dat je alles weer wil geven: vinger in de keel..

Dacht ik, kan ook zijn dat dit het ziektebeeld van anorexia is...

Verder kun je dit beter aan 'n huisarts vragen.. Aan autodiagnose en internetfora heb je medisch gezien helemaal niks

15-01-08 20:30:35 - Quote! - @Doctor Insano
Doctor Insano
Erelid

WMRindex: 1.207
OTindex: 2.351
ik vind het nog steeds bolivia en geen bolimia:P

15-01-08 20:51:25 - Quote! - @Ikke
Ikke
Oudgediende

S
Het is ook niet nerviosa maar nervosa.... Boulimia nervosa en wat je er zelf ook van vindt, je verwart er alleen maar andere mensen mee..

15-01-08 21:36:45 - Quote! - @Andreesie
Andreesie
Oudgediende

WMRindex: 1.051
OTindex: 44.631
Quote Wikipedia:
Een persoon is boulimisch wanneer hij of zij zich onbekwaam voelt om de drang tot eten, zelfs tijdens het eten zelf, te controleren, wanneer hij of zij een grotere hoeveelheid voedsel verbruikt dan een normaal persoon, en wanneer dergelijk gedrag minstens tweemaal per week gedurende drie maanden voorkomt.

De meerderheid van boulimische patiënten zijn jonge vrouwen van 10 tot 30 jaar oud, hoewel de stoornis bij mensen van alle leeftijden en beide geslachten kan voorkomen.

en
Quote Wikipedia:
Het DSM-IV geeft de volgende criteria [3]:

* Herhaalde episoden van eetaanvallen. Een episode van 'vraatzucht' wordt gekenmerkt door beide volgende criteria:

1. Het eten in een bepaalde tijd (bijvoorbeeld twee uur) van een hoeveelheid voedsel die beduidend groter is dan de meeste mensen in zo'n periode zouden eten onder gelijke omstandigheden.
2. Het gevoel tijdens de periode geen beheersing over het eten te hebben (bijvoorbeeld het gevoel niet te kunnen stoppen of geen beheer te hebben over wat en hoeveel men eet).

* Herhaald ongepast compensatiegedrag om gewichtstoename te voorkomen, bijvoorbeeld het opwekken van braken, misbruik van laxeermiddelen of andere medicijnen, vasten of overmatige lichaamsbeweging.
* De eetaanvallen en het compensatiegedrag treden gemiddeld minimaal twee keer per week op gedurende een periode van drie maanden.
* Het zelfbeeld wordt overmatig beïnvloed door de lichaamsvorm en het gewicht.
* De stoornis treedt niet uitsluitend op tijdens episoden van anorexia nervosa.

Bij boulimia is er sprake van onderliggende psychische problemen, vaak heeft de patiënt een gevoel van controleverlies. De episoden van eten/purgeren kunnen extreem zijn, soms gepaard gaand met snel en onbeheerst eten. De lijders stoppen soms pas als ze door een andere persoon worden onderbroken of wanneer hun maag het niet meer aankan. Deze cyclus kan meerdere keren per week of, in ernstige gevallen, meerdere keren per dag worden herhaald [1]. De lijders zien het "vernietigende" eetpatroon vaak als manier om controle over hun leven te bereiken [2].

Sommige personen die lijden aan anorexia kunnen boulimisch gedrag vertonen: op bepaalde ogenblikken veel eten en purgeren van voedsel op een regelmatige of zeldzame basis tijdens hun ziekte. Alternatief kunnen individuen met boulimia anorectische perioden hebben. Vaak is er daarom sprake van de diagnose Eetstoornis N.A.O. (Niet Anderszins Omschreven).

15-01-08 21:44:01 - Quote! - @WMR-kok
WMR-kok
Oudgediende

WMRindex: 5.850
OTindex: 106.950
S
@Doctor Insano... Je zit nog volop in de groei, daar wordt dus alles naar toe omgezet.
Maar pas op, het kan als je zo door gaat eindigen met boulimia. En eindig je met een verschrikkelijke bierbuik. 8)

15-01-08 21:49:37 - Quote! - @stryper
stryper
Senior lid

WMRindex: 197
OTindex: 578
S
Als je uit de puber bent... iets van 18/20 jaar verandert je stofwisseling. Dan kan opeens alles anders zijn en moet je juist heel erg letten op wat je eet.

Bolimia is dat je na het vele eten je vinder in je keel steekt.

Anorexia is dat je jezelf dik vind al ben je broodmager.

Ook kan hetgene wat je eet om je hart gaan zitten. Dan is het een grote vetklomp geworden en is de kans op een hart en vaat ziektes.

15-01-08 23:22:05 - Quote! - @Ikke
Ikke
Oudgediende

S
En andreesie, voor medische informatie moet je sowieso nooit wikipedia quoten ;)

16-01-08 16:34:29 - Quote! - @Andreesie
Andreesie
Oudgediende

WMRindex: 1.051
OTindex: 44.631
te onbetrouwaar denk ik. maar toch..

16-01-08 21:54:21 - Quote! - @botte bijl
botte bijl
Oudgediende

WMRindex: 90.824
OTindex: 39.090
ik wil niet alle autodiagnose en internet-informatie op één hoop gooien, maar bij dingen over stofwisseling en zo is het toch beter als Doc Insano het probleem, goed voorbereid op vragen als
-hoe lang hij het probleem al heeft
-wat hij dan allemaal eet en hoe lang hij er over doet
-of hij rookt, alcohol en/of drugs gebruikt
-eventuele andere medische dingen die hij heeft (medicijnen en zo)

voorlegt aan iemand die voor het oplossen van dat soort problemen heeft geleerd, zoals de huisarts :ja

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren!

[1]

WMRphp ver. 7.1 secs - Smalle versie - terug naar boven