hr
jaargang -23 - laatste artikel 28-3 08:00 - 74295 artikelen - nu online 15 bezoekers -

Home
Forum
Lid worden

Leden
Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Login onthouden

Login via:
Wachtwoord vergeten.

Het Forum

· [MED] Mededelingen
· [SUG] Suggesties
· [M&S] Moppen/Spelletjes
· [CUL] Kunst & Cultuur
· [OFT] Offtopic
· [G&C] Games & Computers
· [WMO] Wat me is overkomen
· [VDS] Vragen des levens
· [POL] Politiek
· [CON] Consumenten forum


Consumenten Forum, met welk bedrijf moet je wel/niet zaken doen


1 [2] 3 4 5 .... 109 110 111 112

Blog van KhunAxe

03-03-20 04:22:32
Mamsie
Oudgediende


WMRindex: 45.469
OTindex: 94.205
Ghehehe

03-03-20 10:25:30
Emmo
Stamgast


WMRindex: 65.329
OTindex: 28.406
@KhunAxe:
Hier een link naar een webshop met een heel behoorlijke selectieprocedure.
Hier eentje naar Kieskeurig, is soms wat beperkt.
Hier nog eentje van de Consumentenbond.

Eigen ervaring: Groot scherm is prettiger, maar wel duurder en soms lastiger door het formaat. Persoonlijk heb ik een rothekel aan een touchscreen. Elke keer als ik zo'n ding beetpak dat schakelt 'ie naar een andere pagina.
Bezuinig niet op geheugen, al hoef je met alleen EPUB niet zo'n zorg te maken.
Kijk wel goed naar de bediening, waar de knoppen zitten en zo.
Ik heb geen ervaring met verlichting, maar ik neem aan dat het (relatief) batterijen vreet.
Vaak geven ze aan dat je 7000 pagina's kunt doen op één batterij. Haal daar in de praktijk maar een nulletje van af. Mijn apparaatje, al wat ouder, moet ik ongeveer elk boek opladen.

03-03-20 10:43:31
venzje
Oudgediende


WMRindex: 22.536
OTindex: 7.901
Er zijn veel overwegingen bij de keuze van een e-reader. Ik zal er een paar noemen, in de verwachting dat anderen daar nog wel wat aan toevoegen.

(Edit: ik zie dat @Emmo me inmiddels voor is geweest. Zelf heb ik geen enkel probleem met het aanraakscherm. Omdat mijn e-reader een rand om het scherm heeft, zit ik daar niet snel per ongeluk met mijn vingers op.)

Eén ding springt direct in het oog als je gewend bent van een iPad te lezen: ze gebruiken haast geen stroom. Ik gebruik de mijne dagelijks en hoef hem maar eens in de paar weken op te laden. En dat gaat ook nog eens heel snel.
Meestal kun je er ook een flinke micro-sd-kaart instoppen, waardoor je bibliotheek niet snel vol zal raken.

De meest verkochte e-readers hebben een beeldformaat van 6 of 7 inch. Je kunt ze ook in 10 of 11" kopen, maar die kosten je al gauw een halve rug. Ter vergelijking: mijn goeie ouwe Kobo Aura 7" kostte rond de €120. Het is misschien even wennen als je de 10" van een iPad gewend bent, maar omdat je de lettergrootte en regelafstand zelf in kunt stellen, vind ik dit formaat geen enkel probleem.

Neem in elk geval géén Kindle, want die kan niet overweg met e-pub en dan lever je jezelf over aan Amazon.

Ik ben ooit begonnen met een Kobo, en toen ik aan een upgrade toe was, heb ik na uitgebreid vergelijken toch weer gekozen voor hetzelfde merk. Ik ben tevreden met de heldere papierwitte weergave, de dimbare achtergrondverlichting (ik lees vaak in de auto op een donkere parkeerplaats) en hij is nog waterdicht ook.
Het materiaal van de behuizing vind ik ook belangrijk. De mijne is matzwart, want glimmend plastic om mijn beeld vind ik erg storend. Daarnaast is hij van een soort kunststof die prettig vasthoudt en niet snel uit je handen glipt. (Hoewel ik er nu een harde lederen omslag omheen heb die hem bij het sluiten ook gelijk in de slaapstand schakelt.)

Laatste edit 03-03-2020 10:45

03-03-20 11:21:45
KhunAxe
Oudgediende


WMRindex: 7.842
OTindex: 3.189
@Emmo: @venzje:

Bedankt zover voor jullie info ok

Ik zoek toch echt een minimaal 9" scherm, de grootte van de reader is voor mij niet van doorslaggevende betekenis daar ik meestal thuis lees. Ook touchscreen vind ik wel lekker, ik ben daar natuurlijk al jaren aan gewend vanwege mijn iPad ;)

Ik zou eens moeten gaan spitten op Lazada, ik meen dat zij Kobo's verkopen. Dat van de Kindle is uiteraard een goede tip, zo ik schreef, ik wil absoluut mijn eigen boeken op dat ding zetten en niet afhankelijk zijn van online aanbod waarvoor betaald moet worden.

Ik heb er inmiddels al gezien met zowel USB en waar je ook een Micro SD-card of TF-Card in kunt stoppen. Kwestie van opletten alvorens te kopen :)

Straks ga ik op mijn gemak nog even Emmo's links lezen. Ik heb geen vliegende haast natuurlijk, elke dag opladen is een beetje vervelend maar natuurlijk geen halszaak..

Tot zover bedankt heren!!

Laatste edit 03-03-2020 11:25

03-03-20 11:41:10
venzje
Oudgediende


WMRindex: 22.536
OTindex: 7.901
USB is eigenlijk een vereiste, maar ik kan me nauwelijks een e-reader voorstellen die dat niet heeft.
Een beetje e-reader heeft trouwens ook Wifi.

Bij de grote e-readers kom je al gauw bij Onyx uit. Duur, maar je kunt ze tot op zekere hoogte (want zwart-wit) ook gebruiken als tablet, zodat je ook rechtstreeks online boeken kunt zoeken. En je kunt erop schrijven. (Of hij geschikt is als snijplank weet ik niet.)

03-03-20 11:51:30
KhunAxe
Oudgediende


WMRindex: 7.842
OTindex: 3.189
@venzje: :D

Veel readers hebben inderdaad USB, maar enkel geschikt om te laden. Er zijn er die ook gebruikt kunnen worden om boeken te verplaatsen naar de reader. WiFi is voor mij niet interessant, tenzij ik het kan gebruiken em boeken te laden. Ik zit eigenlijk ene beetje te zoeken op Kobo, maar kom enkel kleine modellen tegen, 6".

Emmo's Links zijn hogelijk interessant maar het is haast onmogelijk om vanuit Thailand te bestellen, slechte reputatie neem ik aan.

03-03-20 12:01:07
venzje
Oudgediende


WMRindex: 22.536
OTindex: 7.901
@KhunAxe: Bij de mijne gebruik ik inderdaad de USB voor het overzetten van boeken vanaf de flaptop.

En inderdaad kun je met wifi rechtstreeks zoeken en downloaden. Een beetje e-reader heeft tegenwoordig gewoon een browser in huis. Ik weet dat er een Onyx is die op Android draait. Daar zou je een torrent-app op moeten kunnen zetten.

Bestellen hoeft voor jou geen probleem te zijn, lijkt me. Je hebt genoeg internationale relaties als tussenpersonen.

Laatste edit 03-03-2020 12:03

03-03-20 12:39:26
KhunAxe
Oudgediende


WMRindex: 7.842
OTindex: 3.189
@venzje: Ach, natuurlijk, ik kan iemand in Nederland vragen om dat ding voor me te bestellen en dan aan mij door te sturen. Levert wel werkzaamheden en extra kosten op. Ook val ik liever anderen daarmee niet lastig. Mijn zus was mijn intermediair toen ik een nieuw rijbewijs aanvroeg. Die lieverd kreeg er hoofdpijn van :P

Heb een paar Onyxen voorbij zien komen, duur!! :(

Wellicht zou inderdaad een grote Android-tablet een mooie tussenoplossing zijn? Hmmm.. Food fro thought..

.

Laatste edit 03-03-2020 12:46

03-03-20 12:50:57
KhunAxe
Oudgediende


WMRindex: 7.842
OTindex: 3.189
@venzje: @Emmo: Ik zit nu te denken aan deze tablet.. Mening?

(Klik op de rechtermuistoets en kies voor 'Translate to English')

Laatste edit 03-03-2020 12:52

03-03-20 13:20:35
Emmo
Stamgast


WMRindex: 65.329
OTindex: 28.406
@KhunAxe: Geen. Ten eerste kan ik niet op die manier vertalen (:P) en ten tweede is er een wereld van verschil tussen een tablet en e-inkt.
Voor het overzetten van en naar verschillende format's gebruik ikzelf Calibre. Dit programma is ook geschikt voor gebruik (lezen) op pc en dergelijke. Of er een versie voor Androit is weet ik niet.

03-03-20 13:32:48
KhunAxe
Oudgediende


WMRindex: 7.842
OTindex: 3.189
@Emmo: Ah, ik ken Calibre, volgens mij heb ik zelfs nog ergens een versie daarvan rondslingeren ;)

Oh, je kunt niet vertalen? Ai, da's lastig, ik heb die functie ingebouwd zitten in mijn browser, wel zo handig, zeker omdat ik vaak op Thaise sites rondhang. Deze tablet lijkt mij met name erg geschikt vanwege de hoge resolutie van het beeldscherm, (2560 * 1600).

Hieronder de specs in Engels.

Detailed specification:
• Operating system: Android 8.1
• Color: gold / silver / rose gold / black / red (optional)
• CPU: MTK6797.10 core, clocked at 2Ghz
• GPU: Mali-400
• Unit Operating Memory (RAM): 6GB DDR3
• Body Memory: 6GB + 128GB Nand-Flash (can use less capacity than this because of the mobile software space)
• Maximum storage expansion: MicroSD ( TF) 128G
• Network mode: GSM / Type: 10-core 10.1 inch MTK6797 IPS dual-4G flat screen computer
• Flat screen
• Compliance system Operating: Android 8.1
• Design: straight
• shell material: metal + plastic shell.
• Maximum storage expansion: MicroSD (TF) 128G
• Network mode: GSM / WCDMA / TD-SCDMA
• Network frequency: 850/900/1800/1900 / 2100GHZ
• Support SIM card volume: dual card dual Standby
• screen size: 11.6 inches
• screen resolution: 2560 * 1600
• touch screen: capacitive screen, multi-touch
• screen type: IPS
• camera: Rear 13 million pixels (with flash), front 5 megapixels
• Camera sensor type: CMOS
• Photo resolution: Maximum support after 4160 * 3240, 3264 * 2448 for the first time
• Audio format: Supports MP3, WMA, APE, FLAC , OGG, WAV and others
• Video format: Supports 3gp, avi, mp4, mkv, f4v and others
• Picture format: jpeg, png, bmp, gif and others supported
• mic: built-in microphone
• interface i / O: 3.5 mm headphone jack, Micro USB interface, TF card slot, 2 SIM card slots
• Listen to OTG function: Support
• WIFI: IEEE 802.11b / g / n transmission protocol
• Bluetooth version: 4.0
• Built-in application: browser, email, video player, calculator Numbers, Calendar, Clock, File Manager, Camera, Music, Google Apps
• Language: Simplified Chinese, Simplified Chinese, Japanese, Korean, English, German, French, Italian, Russian, etc.
• Battery: 8500mAh lithium battery (in Body)
• Life: about 10 hours (Ik ga dan natuurlijk uit van 10 uur lezen ;) )

Voor zijn prijs van slechts €43,00 lijkt mij dit een zeer goede koop.

Er is geen officiële versie van Calibre beschikbaar voor de Android, maar er zijn vele ebook-reading apps voor Android.

Laatste edit 03-03-2020 13:35

03-03-20 13:51:33
venzje
Oudgediende


WMRindex: 22.536
OTindex: 7.901
Quote @Emmo:
ten tweede is er een wereld van verschil tussen een tablet en e-inkt.
Inderdaad. Ik heb ervaring en zou er nooit meer voor kiezen om e-books op een tablet te lezen!
E-ink leest vrijwel als een papieren boek en is veel rustiger voor de ogen. (En ook beter voor je melatoninehuishouding, vermoed ik.)

03-03-20 13:55:37
KhunAxe
Oudgediende


WMRindex: 7.842
OTindex: 3.189
@venzje: Ik weet het, maar ik zit financieel even in een dip, truth be told, dus ik zat te denken om deze tablet als tussenoplossing te gebruiken totdat ik de pecunia heb om een fatsoenlijke eBook reader te kopen.

Ik wil zo graag groot formaat scherm, en zo je zelf zegt, die zijn prijzig. Ik heb afwegingen te maken. En uiteindelijk lees ik al 8 jaar op een tablet, toegegeven, met een erg goed scherm, maar dan nog is het geen dedicated eBook reader..

03-03-20 14:05:26
Emmo
Stamgast


WMRindex: 65.329
OTindex: 28.406
@KhunAxe: €43 voor zo'n beest is geen geld. Maar qua specificaties is het muggen doodschieten met een kanon. Tenzij je andere dingen doet dan lezen.

03-03-20 14:18:37
venzje
Oudgediende


WMRindex: 22.536
OTindex: 7.901
@Emmo: Waar. :ja

Aan de andere kant: voor dat geld heb je geen e-reader. Dus als hij overdreven zwaar is, zou ik me daar niet echt druk over maken.

03-03-20 14:38:36
KhunAxe
Oudgediende


WMRindex: 7.842
OTindex: 3.189
@Emmo: Ach, aangezien je er meer mee kunt dan enkel lezen zal ik vast wel meer opties gaan gebruiken. Het toeval wil dat ik vele honderden Android-apps heb verzameld in de loop der tijd, ik kan er dus alle kanten mee op :)

Ook heb ik even wat rondgekeken en er zijn inderdaad eBook readers voor Android die hoog geprezen worden, zoals b.v. Moon+ eBook reader for Android.
Schijnt heel erg goed te zijn. Bovendien, zo gezegd, aan 43 Euro kun je jezelf nauwelijks een bult vallen ;)

@venzje, zo gezegd, de overige opties kunnen naar believen gebruikt worden, of genegeerd, de iPad is best een veelzijdig ding, toch gebruik ik 'm enkel als boeklezer. Mijn iPhone gebruik ik exclusief als music player, en dan nog enkel maar als ik op de scooter zit :P

Het enige dat ik écht 24/7, full time to the max gebruik is mijn pc.. Maar ik vind lezen op de op vreselijk..

Laatste edit 03-03-2020 14:43

03-03-20 16:32:37
Grouse
Oudgediende


WMRindex: 5.546
OTindex: 4.883
Ik heb jaren gelezen op een tablet.
De reader die ik daarvoor gebruikte onder Android was Aldiko.
Een prettige reader.
Nu heb ik een Kobo Aura2 H2O.
Stof- en waterdicht.
Dat leest heel fijn.
Buiten in de zon, 's-nachts in het donker, het maakt niet uit.
Prettig instelbare achtergrondverlichting met nachtmodus die het blauwe licht filtert.
Tegenwoordig zijn er ook Kobo's die knoppen aan de zijkant hebben om te bladeren. Maar zoals je zelf al aangaf is een touchscreen geen bezwaar.
De grootste Kobo is 8" en kost wel een paar stuivers. link
Hij wordt hier aangeboden voor € 179,00 en daar zou ik altijd een hoes bij willen adviseren zodat je snel over de 200 euro zit.
Veel geld.
Nadeeltje is wel dat het geheugen beperkt is tot 8 GB.
Dat los ik op door gewoon niet de hele collectie erop te zetten maar van tijd tot tijd eens te kijken welke ik erop wil hebben.
Meestal staan er toch maar een paar honderd op die ik mogelijk wil lezen.
Ik lees een paar uur per dag (vooral 's-avonds met achtergrondverlichting) en opladen doe ik ongeveer eens per 3 weken tot een maand.
Ik heb een 7" exemplaar en ik kwam van een 10" tablet af. Ik heb er nooit moeite mee gehad omdat lettertype en grootte instelbaar zijn.
Overzetten vanaf windowscomputer naar Kobo (en vroeger naar Android) altijd via Calibre. Dat is gratis en goed.
De absolute top van Kobo is de Forma Ook maar 8" maar een wat vierkanter formaat.
Mijn dochter heeft dat ding en is er uitermate te spreken over.
(Hiervoor had ze een iPad 10")
De hoes kun je ook als standaard gebruiken zodat je lekker kunt lezen als je aan tafel zit. Voor mij niet echt toegevoegde waarde maar je weet nooit.
Sleepcovers zetten je reader in slaapstand op het moment dat je ze sluit.

03-03-20 16:58:31
Sjaak
Moderator


WMRindex: 21.226
OTindex: 53.087
Het is toch nog een consumentenforum geworden hier.  ;)

03-03-20 17:08:36
stora
Oudgediende


WMRindex: 18.714
OTindex: 2.861

03-03-20 17:10:23
Grouse
Oudgediende


WMRindex: 5.546
OTindex: 4.883
@Sjaak: De wegen van WMR-leden zijn ondoorgrondelijk (A)

03-03-20 19:20:46
KhunAxe
Oudgediende


WMRindex: 7.842
OTindex: 3.189
@Grouse: Heel erg bedankt voor de info, ik denk dat ik even door spaar voor een Kobo en de door mij genoemde tablet als een tussenoplossing ga gebruiken. €329,00 voor een reader, (Formo), is inderdaad aan de dure kant 8O ok

@Sjaak: Nu je het zegt :P [CON] blijkt dus achteraf inderdaad de beste keuze geweest te zijn, accurater dan [WMO] (A)

04-03-20 08:14:12
venzje
Oudgediende


WMRindex: 22.536
OTindex: 7.901
@Grouse: Ik heb het voorgaande model Aura H2O en daar kan nog een micro-sd-kaart in. Ik heb er nu 64 Gb in zitten, daar kan ik voorlopig voldoende boekjes op kwijt.

Ik snap eigenlijk niet waarom ze in het nieuwere model die sleuf eruit hebben gesloopt. Ik weet dat ze bij Edition 2 hebben ingezet op een nog betere waterdichtheid, maar dit vind ik toch wel een groot offer.

04-03-20 09:36:30
KhunAxe
Oudgediende


WMRindex: 7.842
OTindex: 3.189
@venzje: Dus is het wellicht zinvol om eens te kijken of er ergens nog een 'oud' model Aura H20 te koop is? maar ja, dan zit ik nog met dat kleine scherm :(

Laatste edit 04-03-2020 09:43

04-03-20 10:26:33
Mamsie
Oudgediende


WMRindex: 45.469
OTindex: 94.205
@KhunAxe: Zoek eens in het water..... ;)

04-03-20 11:56:35
venzje
Oudgediende


WMRindex: 22.536
OTindex: 7.901
Ik zou bijna zeggen: probeer het eerst eens. Want, zoals @Grouse al schreef:
Quote:
Ik heb een 7" exemplaar en ik kwam van een 10" tablet af. Ik heb er nooit moeite mee gehad omdat lettertype en grootte instelbaar zijn.
Die ervaring heb ik ook.

Maar ja, waar haal je in jouw positie een probeerexemplaar vandaan? :S

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren!

1 [2] 3 4 5 .... 109 110 111 112

WMRphp ver. 7.1 secs - Smalle versie - terug naar boven