Quote Everzwijn: Ho even heren, een paar stappen terug alstublieft. Ging het hier nou om het belabberde functioneren van Verdonk of om het feit dat ze de schoolkeuze wil beperken? Ik geloof het tweede. Niet dat dit betekent dat Verdonk een capabele minister is, maar dat is een ander verhaal. Ik vraag me trouwens af of de vrijheid van schoolkeuze ligt bij de minister van vreemdelingenzaken en integratie. (ik vraag me ook af waarom ministers op die post altijd zo rechts mogelijk zijn.) De vraag is waarom er Zwarte scholen bestaan - daar begint het mee; alleen al het verschijnsel en hoe dit is ontstaan. De wrijving dat de meeste mensen hun kinderen niet op een school willen waar ook gekleurde mensen leren - daar is de zwarte school door ontstaan - er zitten in verhouding weinig of geen blanke kinderen - en ik maak geen grap over blanko. Het gaat inderdaad over kleur - want stel dat de school allemaal kinderen van oorspronkelijk Marokaanse Nederlanders zou aannemen - was het ook een zwarte school - en DAT is niet discrimineren - Nee het is 100% nationalisme - waarbij de oorspronkelijke afkomst als leidraad dient als selectie. Wat is een witte school - daar zitten Nederlanders - maar ook misschien van oorsprong Duitsers, Fransen, Belgen, Engelse etc - zolang ze niet gekleurd zijn? Of anders, als je een Nederlander tegenkomt die gekleurd is; denk je dan; daar loopt een Nederlander of daar loopt een buitenlander? of: - asielzoeker - vreemdeling - gastarbeider - tourist - bicultureel?? - allochtoon? 6 begrippen waarin aangetoond wordt dat wij hem niet opnemen in onze samenleving - maar duiden dat hij een vreemde is. Dat is een signatuur voor onze samenleving - dat is de basis voor de problematiek. |