De zestienjarige klimaatactiviste Greta Thunberg is inmiddels weer op weg naar Europa. Ze wist vanuit de Amerikaanse staat Virginia een lift te krijgen op een Australische catamaran. Met deze lift hoopt Greta op tijd in Madrid te zijn voor de COP25, de klimaatconferentie van de Verenigde Naties, die daar van 2 tot 13 december gehouden wordt. Het is Greta binnen drie maanden twee keer gelukt om een trans-Atlantische lift op een zeilboot te regelen. En daarmee heeft ze volgens de Britse krant the Guardian een nieuwe trend gezet: liften per zeilboot of maritiem liften.
Lift per zeilboot
Tot nu toe was deze manier van transport voorbehouden aan een select clubje fanatiekelingen, die graag zeilervaring wilden opdoen onder verschillende omstandigheden en op verschillende routes. Er was slechts een enkeling, die een lift per zeilboot zocht om de Atlantische oceaan zo klimaatneutraal mogelijk over te steken. Denk bijvoorbeeld aan klimaatwetenschapper Joep van Dijk, die klimaatneutraal naar zijn nieuwe baan in Boulder (Colorado, VS) reisde en hiervoor ging liften per zeilboot.
Explosieve groei
In The Guardian is te lezen hoe de Faceboekgroep Sailboat Hitchhikers and Crew Connection sinds de overtocht van Greta buitenproportioneel snel is gegroeid. Hier kunnen reizigers een lift vinden en eigenaren van zeilboten bemanning. “Het is voor beide partijen voordelig,” zegt Daniel Krause in de krant. “Als reiziger krijg je een (bijna) gratis rit en de eigenaar van de boot krijgt iemand aan boord, die kan helpen met de nachtdienst, het aanleggen in de haven, het voor anker gaan of andere manoeuvres met de boot.”
Newbies zonder zeilervaring
Nadeel van deze nieuwe trend van liften per zeilboot is alleen wel, dat veel van deze ‘newbies’ niet echt (veel) zeilervaring hebben. Ze vragen bijvoorbeeld om een lift in ruil voor hun kookkunsten, maar worden vervolgens zeeziek of zelfs claustrofobisch. De ruimte op zo’n boot is natuurlijk beperkt en je kan er niet zomaar van af.
Afhankelijk van het weer duren de vaartochten soms dagen en soms weken. Eenmaal op weg kan je niet zomaar omkeren. Bovendien zorgen de weersomstandigheden er soms voor dat de route wordt verlegd. Hierdoor is de reistijd en soms ook de bestemming variabel en dat is iets waar we in deze moderne vliegtijd misschien nog even aan moeten wennen. Zo heeft Joep van Dijk er 3 maanden over gedaan om in Boulder aan te komen. “Ik heb een ander perspectief op tijd gekregen. Zo vind ik het niet erg meer om twee dagen in de trein te zitten.”
Voorbereiding
Joep vond de overtocht overigens best zwaar, omdat hij behoorlijk zeeziek was. Hij dacht er meerdere malen aan om de handdoek in de ring te gooien. Het zou dan ook geen slecht idee zijn om eerst een kleine testvaart te ondernemen en een drankje met de rest van de bemanning te doen, voordat je aan een grote overtocht over de oceaan begint. Het is en blijft een kleine ruimte waarin je boven op elkaars lip leeft. En met een beetje pech krijg je ook nog eens te maken met slechte weersomstandigheden.
De toekomst van de reisindustrie
Het liften per zeilboot sluit perfect aan bij de trend van een milieuvriendelijke levensstijl, die met name steeds meer jongeren omarmen. Het is dan ook niet verwonderlijk dat startups in dit gat van ecovriendelijk reizen proberen te springen. In Groot-Brittannië wil VoyageVert een milieuvriendelijke lijndienst tussen Southhampton en New York opzetten. In Nederland wil de startup GreenTickets de reisindustrie veranderen, omdat jongeren niet meer willen vliegen.