Zijn werkbusjes vol bouwvakkers strafbaar? Die vraag leidt op sociale media tot een welles-nietesdiscussie. De politie antwoordt met een volmondig ja!
Terwijl grote delen van het bedrijfsleven zijn stilgevallen, wordt op de bouwplaatsen nog flink gewerkt. Medewerker Earde Hansma van Klunder IJzerwaren in Drachten kreeg deze week een aantal klanten aan de balie die geschrokken vertelden dat ze op de bon waren geslingerd.
Waarom? Onderweg naar een klus waren de collega’s helemaal vergeten dat ze vanwege het besmettingsgevaar afstand van elkaar moeten houden. De boetes waren fors, zo begreep Hansma. Hij plaatste een waarschuwing op Facebook. Dat leverde hem hoon op, maar Hansma heeft wel degelijk een punt.
,,We concentreren ons in de eerste plaats op de publieke ruimte’’, vertelt Paul Heidanus van politie Noord-Nederland. ,,Maar als een collega tijdens zijn surveillance op een vol busje stuit, dan kan dat resulteren in een boete.’’ Voor iedere volwassene komt dat neer op een bedrag van 390 euro.
Ook voor personenauto's
De noodverordening geldt overigens ook voor personenauto’s. Heidanus heeft geen beeld hoeveel van deze bekeuringen al zijn uitgedeeld. ,,Maar er zijn wel boetes uitgedeeld’’, stelt de politiewoordvoerder. Brancheorganisatie Bouwend Nederland heeft een coronaprotocol opgesteld.
Ondernemers krijgen het advies dat document uit te printen en aan al hun busjes mee te geven. ,,Dat protocol is vrijdagmiddag ondertekend en dus nog vers van de pers’’, verduidelijkt arbeidshygiënist Theo-Jan Heesen. ,,Dus ook het politieapparaat is daar nog niet voldoende van op de hoogte.’’
Heidanus laat weten dat voor de politie alleen de noodverordening leidend is. ,,We kunnen niet met allerlei verschillende regelingen rekening houden.’’ Evenzogoed staat ook bij Bouwend Nederland de volksgezondheid voorop. ,,Het uitgangspunt is dat iedereen op eigen gelegenheid reist’’, zegt arbeidsepidemoloog Johan Timmerman.
Soms kunnen bedrijven toch niet anders. ,,Wij hebben een jongen zonder rijbewijs en die moet iedere dag van Workum naar Wormerveer’’, vertelt werkvoorbereiders Dennis Kemper van De Boer en De Groot Civiele Werken. ,,Dat redt hij natuurlijk niet op zijn scooter.’’
Gelukkig biedt het protocol voor zulke problemen een uitweg. Als werknemers moeten carpoolen, dienen ze ver uit elkaar te gaan zitten, steeds op dezelfde plek in de wagen, doceert arbeidshygiënist Theo-Jan Heesen. ,,En gebruik de ventilatie.’’
Timmerman Johan Dunnewind de Dijkstra Draisma Bouwgroep bedacht een andere oplossing. Hij ontwierp doorzichtige tussenschotjes voor tussen de passagiersstoelen. Daarmee is hij nu het complete wagenpark van het bouwbedrijf aan het uitrusten. Zeker zeventig wagens, schat planner Wibo Douma.
Bescherming in de bouwvakkerbusjes
Drie mensen in een busje de max, vinden bouwbedrijven
,,Maar we denken dat drie mensen per bus wel de max is’’, zegt Douma. ,,We komen hele creatieve oplossingen tegen’’, meldt de arbeidsepidemoloog. ,,Maar we weten niet of alles veilig is.’’ De planner van Dijkstra Draisma beaamt: ,,Er is veel onduidelijk.’’
Ook op de bouwplaatsen zelf speelt het gevaar van besmetting. Daar heeft het bouwbedrijf een andere oplossing voor: een gezichtsmasker dat aan de bouwhelm kan worden gemonteerd. Alle medewerkers van Dijkstra Draisma en hun onderaannemers krijgen er vandaag een uitgedeeld.
,,Dat vind ik mooi’’, zegt Douma. ,,In drie dagen van prototype naar productie.’’ De maskers worden in Dokkum geassembleerd en door Company 7 in de handel gebracht. Die hebben er al 500 stuks van verkocht, zo begreep de bouwplanner.