@Emmo:
ooit had ik een VW1302S (bus-motor) met een paar pk extra. voelde mij na een avondje uit geprovoceerd door een kennis/leeftijdsgenoot met een ondergemotoriseerde Ford Capri (Britse V4 "zucht-en-pufconstructie". vlak voor de A4 stonden we naast elkaar bij het stoplicht. hij had al eens gezegd dat hij het niet zou nemen als iemand met een Kever harder kon dan hij (het werd niet gezegd, maar dat gold dubbel voor vrouwen

)
stoplicht werd groen, Capri (4 korte versnellingen) accelereerde ietsje sneller, vlakbij de Schipholtunnel was de Kever op stoom en haalde de Capri in, in de tunnel misbruikte ik de overdrive-4 en de tunnel uit kon de Capri mij niet meer inhalen, en de afritlus naar de N201 (garandeer niet dat die toen al zo heette) speelde ik ook nog met het gewicht op de achterwielen (met pendelassen, ik geef toe, dat was niet lief voor een tegenstander met motor voor, aandrijving achter met een trappelas met paardenkarrenvering

)....
daarna reed ik keurig naar huis.
de woensdag daarop vroeg mijn vader mij wat er zaterdagavond was gebeurd op de weg, want de vader van de Capripiloot was in de bloemenveiling (Aalsmeer dus) naar hem toe gekomen, want zijn zoon was dagen helemaal van slag, en dat kwam door mij....
ik legde hem uit dat ik werd geprovoceerd, en dat de carburateur van de Kever kort geleden kapot was en goedkoop was vervangen, kostte ƒ32 of zo, en dat ik daarna een paar pk meer had, en in mijn "tankboek" kon ik ook nog laten zien dat ik sindsdien gemiddeld iets minder brandstof verstookte

mijn vader zei het niet in zo veel woorden, maar veel wees erop dat hij het stiekem leuk vond
