Het was levensgevaarlijk, vond Johannes Doldersum, de onbewaakte spoorwegovergang die hij dagelijks moest oversteken om bij zijn woning in het Drentse Nieuw-Amsterdam te komen. Daarom besloot hij zelf een weg aan te leggen. Daarmee hoeft hij na 28 jaar eindelijk geen gebruik meer te maken van de onbewaakte overweg.
Volgens Doldersum is het treinverkeer door de jaren heen toegenomen. "En het neemt nog meer toe zodra het dubbelspoor even verderop bij Emmen-Zuid klaar is."
"De Arriva-treinen van nu zijn stiller dan de oude gele treinen van de NS van destijds. En de Arriva-treinen met hun witte voorkant zijn ook slechter zichtbaar dan gele treinen. Bij mist draaide ik het raampje van de auto open om te horen of er een trein aan komt. Dat moet je niet willen", zegt hij tegen RTV Drenthe.
Dat een weg aanleggen niet goedkoop is, merkte de Drent. Daarover ging hij om tafel met spoorbeheerder ProRail. Die wilde eerst een weg van drie meter breed financieren, maar dat was Doldersum te smal. Het werd vijf meter, maar de familie Doldersum betaalde zelf de extra zaken die ze erbij wilden hebben, zoals een elektrisch bedienbaar houten hek en verlichting langs de nieuwe weg naar hun huis. De weg is ruim 200 meter lang.
Onbeveiligde overwegen veel gevaarlijker dan gedacht, per direct maatregelen
Spoorbeheerder ProRail is al langere tijd bezig met het aanpakken van onbewaakte overwegen, na dodelijke ongelukken en een onderzoek waaruit vorig jaar bleek dat veel onbewaakte overgangen veel gevaarlijker zijn dan tot nu toe werd gedacht.
Wat ProRail aan Doldersum betaalde zodat hij zelf grond kon kopen en een weg aan kon laten leggen, wil hij niet zeggen. Wat hij wel kwijt wil: omdat hij het zelf met een lokale aannemer heeft laten doen is het de helft van de prijs geworden dan wanneer spoorbeheerder ProRail de opdracht had moeten aanbesteden.
Met zijn actie is de Drent een voorbeeld voor anderen die aan een overweg wonen. ProRail hoopt dat meer particulieren zelf initiatief nemen. "Dit is natuurlijk niet de gebruikelijke manier, maar wat we gedaan hebben om meer snelheid te realiseren, is dat we particulieren vragen om bij een lokale aannemer een offerte aan te vragen. Een mooie oplossing, die zorgt voor een versnelling in de afsluiting van de overweg", zegt regiodirecteur Noordoost Dorothé Wennekendonk,
Niet alleen Doldersum en ProRail zijn tevreden, dat zijn ook de machinisten van Arriva die dagelijks met hun treinen tussen Emmen en Zwolle rijden. Er is nog wel flink wat werk aan de winkel voor ProRail, want in deze spoorlijn liggen nog een aantal onbewaakte overwegen.
De oude overweg bij het huis van Johannes Doldersum is inmiddels afgesloten. In april wordt hij verwijderd.
Foto