Het Amerikaanse warenhuis Target heeft zichzelf flink in de vingers gesneden met een nieuwe collectie. De Pride-collectie van de keten viel niet in goede aarde, waardoor het bedrijf afgelopen week 9 miljard dollar in waarde is gedaald dankzij woedende klanten. Dat meldt Outkick, een alternatief nieuwsplatform dat naar eigen zeggen een tegengif is tegen de mainstream media.

Vanwege Pride Month in juni besloot het warenhuis een speciale Pride-collectie te lanceren. Daarin zaten onder andere zwempakken met een 'tuck-friendly' kruis voor transgender vrouwen, unisex kleding, koffiemokken met vrolijk vormgegeven slogans als 'superqueer' en een lijn kinderkleding met zeemeermensen, vlinders en een sporadische regenboog. Fox News deelde al eerder foto's van de merchandise.

Afgelopen woensdag, voor de ophef losbrak, sloot Target op de aandelenmarkt met $160,96 per aandeel, waardoor ze een marktaandeel van $74,3 miljard hadden. Een dag later daalden de cijfers met maar liefst 12 procent.

Vervelender dan het dalen van de marktwaarde zijn de bedreigingen aan het adres van medewerkers van Target. "Sinds we deze collectie hebben gelanceerd, krijgen onze teamleden steeds vaker te maken met bedreigingen. Ze voelen zich niet meer veilig op de werkvloer", laat Target in een persbericht weten. Het warenhuis heeft na de ophef besloten "de meest controversiƫle items" uit de collectie te halen.