Ja, aan eten geven wij graag ons spaargeld uit. Al helemaal met de feestdagen. Kerststol, kerstkoek en kerstkrans: kom maar door. Met een peperkoekhuis is de buit compleet. Maar er 7,3 miljoen euro voor betalen?
Dat gaat misschien net wat ver.
Wereldberoemd multimediakunstenaar Debbie Wingham (41) maakte een wel heel duur peperkoekhuis, geïnspireerd op een etalage van Dolce & Gabbana. De zoete creatie is in totaal 7,3 miljoen euro waard.
Zit er dan goud in het beslag? Zoiets: vier roze diamanten, met een waarde van in totaal 6,6 miljoen euro, zijn tentoongesteld in het peperkoekhuis.
Het huis ziet er dan ook – letterlijk – uit om op te eten. Van etalagepoppen tot designerkleren: de details zijn ongekend. Het kostte de kunstenaar dan ook twee weken om het eetbare kunstwerk in elkaar te zetten. Wingham heeft 15 kilogram bloem en 17 kilogram suiker gebruikt om het peperkoekhuis te maken. De kleren zijn gemaakt van rijstpapier, gemberkoekjes en chocola.
Foto
Het peperkoekhuis is gebruikt voor een huwelijksaanzoek. De diamanten in de lekkernij zijn eruit gehaald en worden nu tot sieraden gemaakt. Is dat even romantisch.