Veel kinderen tussen de acht en twaalf jaar hebben spijt van hun aankopen in games, blijkt uit een enquête van Unicef. Ze kopen bijvoorbeeld outfits voor hun poppetjes en loot boxes, virtuele schatkistjes waarvan de inhoud een verrassing is.

De kinderorganisatie vroeg 188.000 Nederlandse basisschoolkinderen of ze weleens aankopen doen tijdens het gamen. Ruim 92.000 leerlingen zeggen dit te doen en een meerderheid daarvan heeft spijt. Uit de resultaten blijkt niet waarom de kinderen negatief terugkijken op hun aankopen.

Unicef maakt zich zorgen over de uitkomsten van de enquête. "Veel van deze games zijn gratis, maar om echt verder te komen in het spel, heb je vaak meer nodig", zegt directeur Suzanne Laszlo. "Dan neemt de druk toe om dingen te kopen. Dat kan zelfs verslavend werken. Terwijl het hier om kinderen gaat die soms nog maar in groep 5 zitten."

Bivakkerend op een eiland of ronddwalend in de steden of bossen van Azeroth uit World of Warcraft kunnen spelers hun geld of virtuele munten aan tal van dingen uitgeven. In Fortnite zijn bijvoorbeeld skins te koop, dat zijn outfits voor het poppetje waarmee je speelt. In de meeste gevallen ben je hier tussen de 5 en 25 euro aan kwijt.

In veel games komen ook loot boxes voorbij. Er is al langer gedoe over die verrassingspakketten omdat het volgens tegenstanders gokken in de hand zou werken.

In de Tweede Kamer klonk eerder een roep om loot boxes te verbieden. "Er kan een mooie auto in de schatkist zitten, maar het kan ook pure troep zijn", zegt NOS Jeugdjournaal-redacteur Joppe Varkevisser in het NOS Radio 1 Journaal. "Je hebt wel spijt als je daar 50 euro aan hebt uitgegeven. Af en toe een tientje uitgeven is niet zo erg, maar veel van die spellen stimuleren dat je het blijft doen."

Varkevisser denkt dat groepsdruk een rol speelt bij de aankopen in de computerspellen. "Vroeger hoorde je er helemaal bij als je bepaalde merkkleding droeg en dat is voor een heel groot deel naar online verplaatst. Als je een enorm oude of goedkope skin hebt, wordt daar wel op neergekeken."

Jonge gamers kunnen alleen met toestemming van hun ouders spullen kopen. Maar de praktijk is weerbarstiger aldus Varkevisser. Handhaving is ingewikkeld. "Vroeger moest ik een creditcard van mijn moeder lenen om iets te kunnen kopen in een spel. Nu scan je gewoon een QR-code in je bank-app en is het overgemaakt."