De pepernoot heeft wereldpotentie en kan op het wereldtoneel concurreren met de stroopwafel, zegt Oscar de Lange, directeur van bakkerij Van Delft in BNR Buiten de beurs. Het authentieke Hollandse koekje is al populair bij toeristen en daarom werkt de grootste pepernotenbakker van Nederland aan de internationale uitrol van het strooigoed. ‘Iedereen vindt de pepernoot lekker, dus het is goed te exporteren.’
De pepernoot kan concurreren met andere Hollandse lekkernijen als de stroopwafel, zegt De Lange. Toeristen die de pepernoot proeven zijn volgens hem onder de indruk van het product, vooral de chocoladevariant is populair. De rijke traditie van de pepernoot kan volgens De Lange dienen als effectieve marketing. 'We willen de pepernoot wegzetten als de meest Hollandse traditie en als het oudste koekje ter wereld.'
Het bedrijf wil door heel Europa winkels openen om de pepernoot aan de man te brengen. In Nederland droomt De Lange ervan de befaamde fabriek in Harderwijk te openen voor het grote publiek. De plannen doen niet onder voor de chocoladefabriek van Willy Wonka. 'Wij willen een attractiefabriek openen, met een hal met chocoladevijvers, een achtbaan en een treintje waarmee je langs het productieproces kan rijden. Je kan dan voelen, ruiken en proeven hoe het is om een pepernoot te zijn.'
Van Delft is de grootste producent van pepernoten, in de fabriek in Harderwijk worden jaarlijks zo'n zes miljard pepernoten gebakken. Tachtig procent van de Nederlandse pepernoten zijn afkomstig uit de fabriek van Van Delft, waar ook pepernoten worden gebakken voor de huismerken van grote supermarkten. Buiten de sinterklaastijd levert het bedrijf diverse soorten koekjes aan internationale retailers en ontwikkelt het diverse luxe chocoladeproducten.
De eerste pepernoten pop-up store van het bedrijf opende in 2014 haar deuren, inmiddels opent het bedrijf jaarlijks tien winkels tijdens sinterklaastijd. De winkels moeten volgens De Lange elk jaar luxer worden en meer assortiment aanbieden. 'Het is enorm succesvol en voor ons een manier om merkbekendheid op te doen voor onze pepernoot en de webshop.'