'Vandaag weer een tevreden klant koud gemaakt' van een bedrijf dat airconditioning installeert, is verkozen tot de slechtste slogan van het jaar. Voor de verkiezing kiest een jury traditiegetrouw tien slogans uit waarop het publiek vervolgens hun stem uit kan brengen. Het bedrijf uit Warmond kreeg een kwart van de ongeveer 5000 stemmen die zijn uitgebracht.
"Als mijn jongens wegrijden bij een klant, dan zeg ik al jaren dat ze een klant koud hebben gemaakt", zegt Roy van Velzen van het aircobedrijf uit Warmond over zijn winnende slogan.
"Op een gegeven moment hebben we de leus op de bus gezet en toen hebben we er wel 'tevreden' aan toegevoegd." Ze krijgen binnenkort de eerste prijs uitgereikt: een blauwe tegel met daarop de winnende slogan.
'Bedankt dat je voor ons hebt gekiest' van een tandartspraktijk eindigde op de tweede plek met 13 procent van de stemmen. Op de derde plek kwam 'Don't vlaai away' van de toeristensite van Zuid-Limburg.
De tien slogans van dit jaar:
'Vandaag weer een tevreden klant koud gemaakt' (Airconditioningsinstallatiebedrijf)
'Bedankt dat je voor ons hebt gekiest' (Tandartsenpraktijk)
'Don't vlaai away' (Toeristenbureau Zuid-Limburg)
'Asbest as it can get' (Asbestverwijderingsbedrijf)
'Antilopen? Probeer fietsen!' (Fietsenwinkel)
'Why have abs when you can have Kurio's kebabs' (Dönerzaak)
'Mijn Veranda: De naam zegt al genoeg!' (Bouwer van veranda's en tuinkamers)
' Zo voordelig, daar ga je gwoon fram-blozen' (Supermarkthuismerk)
'Quiche jouw moment!' (Quicheproducent)
' Geef maar een gril en we zijn er' (Supermarkt)
De verkiezing van de slechtste slogan werd voor de dertiende keer gehouden. De wedstrijd is jaren geleden bedacht door de hoofdredacteur en een coördinator van een tijdschrift over tekst, taal en communicatie. Ze verzamelen slechte slogans van bedrijven op een weblog, daar ontstond ook deze jaarlijkse verkiezing uit.
"Slechte slogans is voor mij ontstaan uit pure nieuwsgierigheid naar wat voor slogans mensen stom vinden", zegt Christine Liebrecht, die ook universitair docent Communicatie- en Informatiewetenschappen is. "Of zijn ze juist briljant?"
De winnaars hebben vaak een taalgrapje in hun slogan. Een eerdere winnaar was onder meer een kapperszaak met de slogan 'zit je haircut' en vorig jaar ging de titel naar een fietsenverhuurbedrijf met de slagzin 'put the fun between your legs'.