Minister Barry Madlener van Infrastructuur komt volgende week met slecht nieuws voor de Tweede Kamer. Uit nieuw onderzoek blijkt dat het niet mogelijk is aparte regels voor fatbikes te maken die niet voor andere e-bikes gelden. De Tweede Kamer wil een helmplicht en een minimumleeftijd van 14 jaar, maar alleen voor fatbikes.

Uit het nieuwe onderzoek, dat in opdracht van de Tweede Kamer is uitgevoerd, blijkt dat zo'n soort regel invoeren zinloos is, omdat fietsfabrikanten om die regels heen zullen werken. Dat bevestigen ingewijden na berichtgeving door het AD.

Volgens de krant overweegt minister Madlener als compromis een 'keuzemenu' aan de Tweede Kamer te presenteren. Met een optie om een helmplicht in te voeren voor alle kinderen op e-bikes. Een andere keuze zou zijn een minimumleeftijd in te voeren van 14 jaar voor het rijden op een e-bike. Deze maatregelen zullen ook andere fietsers raken, iets wat de Tweede Kamer niet wil.

Eind september stemde een ruime meerderheid in de Tweede Kamer voor een minimumleeftijd van 14 jaar en een helmplicht voor fatbikes. Toen al stelde minister Madlener dat onderscheid maken tussen fatbikes en andere elektrische fietsen juridisch niet lukt.

Politieke partijen in de Tweede Kamer denken dat het wél mogelijk is om de fatbike als een aparte categorie te zien, bijvoorbeeld omdat die fiets dikkere banden heeft, zwaarder is en vaak een zadel heeft dat niet in hoogte verstelbaar is.

Fabrikanten kondigden overigens meteen aan dat ze die regels makkelijk kunnen omzeilen, bijvoorbeeld door met een 'skinny bike' met dunne banden te komen.

Sinds de opkomst van de fatbike zien ziekenhuizen een toename van het aantal jongeren met ernstig letsel, zegt de Nederlandse Vereniging voor Traumachirurgie. In oktober noteerden artsen een week lang de fatbikegewonden die in het ziekenhuis terechtkwamen. Bijna de helft van de slachtoffers was tussen de 12 en 15 jaar oud. Slechts 3 procent van alle fatbikers droeg ten tijde van het ongeval een helm.