Een elektrische auto is wat onderhoud betreft niet veel goedkoper dan een auto met een brandstofmotor, ook niet qua levensduur. Al met al is een EV slechts marginaal goedkoper, blijkt uit nieuw, grootschalig onderzoek naar onderhoudskosten uitgevoerd door dataspecialist WESP, waarbij meer dan 1200 garagebedrijven zijn aangesloten.
Het onderzoek omvat een analyse van tienduizenden facturen van personenauto's die vijf jaar of jonger zijn. Er is gekeken naar de kosten van banden, onderdelen, olie- en smeermiddelen en loon. Daaruit blijkt dat het onderhoud van volledig elektrische auto's gemiddeld 590 euro (excl. BTW) per jaar kost. Bij een auto met een verbrandingsmotor is dat 568 euro (excl. BTW).
Bas Wintjes van WESP benadrukt dat het niet om 'die paar euro verschil' gaat. 'Dit onderzoek laat zien dat elektrische auto's gewoon niet veel goedkoper in onderhoud zijn dan auto's met een brandstofmotor.' Met een EV loop je volgens hem een groter risico op hogere kosten. 'De kans dat er iets heel erg fout gaat, is groter. Eigenlijk is bijna iedereen goedkoper uit, tenzij je batterij of je aandrijflijn het begeeft.'
Vooral de kosten voor banden liggen bij elektrische auto's veel hoger. 'Dit komt door het hogere gewicht.' Daar tegenover staat dat garagebedrijven minder zullen verdienen aan olie- en smeermiddelen. 'En daar pakken ze doorgaans veel marge op. Olie verdwijnt en dat is gemiddeld 53 euro per auto per jaar. Die servicekosten kun je dus niet meer factureren.'
Garagebedrijven moeten daar rekening mee houden. 'De kosten van onderhoud gaan niet omlaag, maar de marges wel. Daar moeten die bedrijven zich goed op voorbereiden', zegt Wintjes in De Nationale Autoshow. Hij verwacht dat garages dat gaan opvangen door het arbeidsloon verder te laten stijgen. 'Het moet ergens verdiend worden.'