Drie Belgische kitesurfers hebben afgelopen weekend het Kanaal overgestoken; ‘levensgevaarlijk’, vindt de Vlaamse overheid. Verschillende schepen en de Kustwacht werden verrast door de jongens. Zij wilden met hun actie geld ophalen voor een waterzuiveringsinstallatie op Madagaskar.

‘Een mooi en bewonderenswaardig doel, waarbij liefdadigheid en watersport samenkomen. Maar de uitvoering mag nooit mensenlevens in gevaar brengen, wat hier wel gebeurde’, schrijft de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer. De tocht, die hen van Zeebrugge tot in Ramsgate bracht, duurde zo’n 5 uur.

Het is niet toegestaan om verder dan twee zeemijl uit de Belgische kust watersport uit te oefenen zonder vergunning. Die vergunning hadden de kitesurfers wel aangevraagd, maar de autoriteiten verleenden geen vergunning.

‘Verschillende schepen werden dan ook – net als de Kustwacht – verrast door drie kitesurfers die met een begeleidingsboot plots op de scheepvaartroute verschenen’, schrijft de overheidsdienst. ‘Een gevaarlijke situatie, want grote vrachtschepen kunnen niet zomaar reageren. Als zij hun koers moeten wijzigen, kan dat leiden tot aanvaringen met andere schepen of infrastructuur zoals windmolenparken.’

De drie kitesurfers werden begeleid door een begeleidingsboot, maar die beschikte niet over een AIS-systeem. Ook dat schip was daardoor niet goed zichtbaar voor de andere scheepvaart. Op Instagram reageren de kitesurfers, zij stellen dat de begeleidingsboot voldeed aan de wettelijke eisen. ‘We waren ons bewust van het risico en hebben het maandenlang voorbereid. We zijn zoveel mogelijk buiten de scheepvaartroutes gebleven.

De FOD Mobiliteit en Vervoer spreekt wel waardering uit voor mensen die zich inzetten voor een goed doel. ‘Maar deze activiteit bracht de kitesurfers, passagiers op ferry’s en de bemanning op vrachtschepen in gevaar. Daarom is het belangrijk om voor groepsactiviteiten op zee altijd een vergunning aan te vragen bij de FOD Mobiliteit en Vervoer en die na te leven. Enkel zo kunnen de maatregelen afgesproken worden om de risico’s te beperken en in noodsituaties snel te kunnen reageren.’