Verbazing bij Britse treinreizigers die 's ochtends om 7 uur de overvolle trein nemen die hen in twee uur van Manchester naar Londen brengt. Vanaf half december, als de nieuwe dienstregeling ingaat, is de verbinding opgeheven. Dat wil zeggen: de trein rijdt nog wel, maar alleen met het treinpersoneel. Passagiers mogen er niet in.
Railbedrijf Avanti reageert in de Britse krant The Guardian verbijsterd op het besluit van de ORR, de Britse instantie die de capaciteit op het spoor verdeelt.
Avanti verdient goed geld aan de spitstrein, die het traject van bijna 300 kilometer aflegt in twee uur tijd. De verbinding is razend populair onder bankiers en zakenlieden die keurig op tijd aan hun werkdag in de Londense City willen beginnen. Een enkele reis (tweede klas) kost liefst 193 pond, omgerekend 220 euro.
Maar de ORR kan niet langer garanderen dat de trein in de nieuwe dienstregeling op tijd aankomt. De ruimte op het spoor die moet worden verdeeld, is steeds schaarser. Andere treinen krijgen voorrang boven de spitstrein van Avanti. Zo ontstaat ook reservecapaciteit die noodzakelijk is om treinen te laten rijden als er een storing is, zegt de ORR.
Maar Avanti zou in de problemen komen als het zijn eigen treinpersoneel niet kan afleveren in Londen, waar de medewerkers doorreizen op andere trajecten. Omdat de ORR het niet zo erg vindt als de treinmedewerkers af en toe te laat komen door een storing, mag het spoorbedrijf de trein vanaf 15 december wél laten rijden voor zijn eigen personeel – maar niet voor de honderden andere passagiers.
Als de trein stipt op tijd zou moeten rijden, zou dat een 'funeste uitwerking' hebben op de buffercapaciteit op het spoor, zegt de ORR tegen de Britse omroep BBC. In elk geval het komende halfjaar zal de trein elke werkdag gewoon het traject afleggen tussen Manchester en Londen. Met aan boord een conducteur – maar geen reizigers.
Dat is 440 euro per dag aan reiskosten! Als dat doorberekend moet worden aan consumenten van betreffende bedrijven! 