De Nationale Depressietest (0900-3377 377 of 0900-DEPRESSIE) is de eerste telefonische zelftest waarmee bellers eenvoudig en anoniem zichzelf op verantwoorde wijze kunnen testen op de symptomen van depressie. Bellers krijgen inzicht in de mate waarin hun klachten passen bij het ziektebeeld depressie en krijgen een concreet en passend advies. Dit advies is gebaseerd op de laatste inzichten van huisartsen, psychologen en psychiaters ten aanzien van de diagnose en behandeling van depressie. De test is in 4 minuten te doen en op elk moment beschikbaar. De test is een initiatief van Hein van Hout en Ilan Roos en is in samenwerking met VU medisch centrum ontwikkeld en wetenschappelijk getest. De nationale depressietest draagt op een medisch verantwoorde wijze bij aan grotere zelfredzaamheid van mensen op het gebied van de geestelijke gezondheid. Naast de testuitslag krijgt de beller een concreet advies voor (zelf)hulp. De test kost 80ct per minuut en duurt circa 4 minuten. Op de begeleidende website vinden geďnteresseerden uitgebreide informatie over depressie en de mogelijkheden voor (zelf)hulp. Professor Cuijpers, hoogleraar klinische psychologie aan de VU noemt de test een goede aanvulling op het huidige zorgaanbod: “het onderkennen van depressie of depressieve gevoelens is voor veel mensen een enorme stap. Met deze test hebben consumenten zelf, in een anonieme, maar ook vertrouwde situatie de mogelijkheid meer grip op hun situatie te krijgen.” In Nederland hebben jaarlijks ca. 1,4 miljoen volwassenen last van depressieve klachten. Voor veel mensen is het praten over een gevoel van somberheid een taboe. In veel gevallen is de stap naar de huisarts groot. Mensen voelen zich somber maar weten niet of en in welke mate ze lijden aan klachten die passen bij de ziekte depressie. In 50% van de gevallen gaan depressieve klachten na circa 2 maanden vanzelf over. Initiatiefnemers en mede-oprichters van 0900-3377377 (0900-DEPRESSIE) Nationale depressietest Hein van Hout en Ilan Roos: “Mensen zijn in toenemende mate op zoek naar informatie over hun gezondheid buiten de traditionele zorgaanbieders om. Er is een enorm aanbod van informatie en mogelijkheden van wisselende kwaliteit. Wij bieden in de samenwerking met VUmc de zekerheid van een medisch en wetenschappelijk hoogwaardig product. Daarmee bieden we consumenten zelf de keuze hun klachten te onderzoeken en adviseren over behulpzame acties”.