Amerikaanse banken zetten alles in het werk om contact te krijgen met klanten die hun hypotheeklasten niet meer kunnen dragen. Gratis mobieltjes fungeren als lokmiddel. Amerikanen die in de problemen zijn gekomen met hun hypotheeklening, zijn vaak lastig te bereiken. Sommige banken sturen gratis mobiele telefoons naar de huisadressen, in de hoop dat klanten terugbellen om te overleggen over aanpassing van de leenvoorwaarden. Het aantal gedwongen woningverkopen in de VS is dit jaar tot recordhoogte gestegen. Het bureau Lender Processing Services, dat 40 miljoen Amerikaanse hypotheken volgt, schat in 1,4 miljoenen gevallen dit jaar nog geen enkele rentebetaling is gedaan. Banken staan onder druk van de Amerikaanse overheid om leningen te herstructureren. Wanbetalers zijn vaak bang dat ze hun huis kwijt raken, als ze reageren op verzoeken van de bank om contact op te nemen. De bank First Guaranty Mortgage doet mobieltjes op de post naar wanbetalers die geprogrammeerd zijn om de klant direct door te verbinden naar de afdeling voor probleemkredieten. Medewerkers moeten de klant duidelijk maken dat de bank wil praten over aanpassing van de hypotheekschuld. Volgens First Guaranty Mortgage is het aantal onbereikbare wanbetalers hierdoor gehalveerd van 50 procent naar een kwart.