Het begon allemaal met een simpel idee van de 14-jarige Robert Nay. Hij bedacht het spelletje Bubble Ball, dat hij maakte met het programma Corona SDK van Ansca Mobile.
Corona was tot dan toe onbekend. Dat veranderde toen Bubble Ball in januari de meest gedownloade gratis app in de iTunes Store werd, schrijft het Amerikaanse zakenblad Inc.
Het spelletje is 10 miljoen keer gedownload. Al snel kwam Nay in tv-programma's als Good Morning America en ABC News. En daarmee kwam ook Corona in de spotlights.
Tegenwoordig is Corona de meest gebruikte software om apps te maken. Ongeveer 100.000 gebruikers maakten 6.000 apps, die meer dan 27 miljoen keer werden gedownload. Het programma wordt door iedereen gebruikt, van tieners als Nay tot grote bedrijven zoals filmproducent Warner Brothers en chipsmerk Doritos.
Volgens Carlos Icaza, mede-oprichter van Ansca Mobile, heeft het programma voornamelijk succes omdat apps voor iOS en Android tegelijk gemaakt kunnen worden. En natuurlijk heeft de aandacht voor het spelletje van Robert Nay geholpen.
Corona is zo populair, dat 200 fans in ruil voor een biertje en een pizza meetings organiseren om over de software te praten. Allemaal dankzij een creatieve 14-jarige jongen.