Maar ik heb toch niks gedaan papa?
HAPS - De 10-jarige Jordy Verstegen mocht twee wedstrijden niet voetballen met zijn vriendjes van de E3 van Hapse Boys. Dit omdat zijn ouders geen vrijwillige bardienst willen draaien in de kantine van de voetbalclub uit Haps.
De club uit Haps werkt al jaren met een systeem van 'verplicht' vrijwilligerswerk. Hapse Boys vraagt alle ouders van de 270 jeugdspelers om eens per seizoen drie uur bardienst te draaien. Dit ging tot nu toe altijd goed. Dit voetbaljaar leverde het echter twee keer een probleem op. Beide keren werd uiteindelijk een jeugdspelertje gestraft.
Wedstrijdsecretaris Ronnie Weeren van Hapse Boys noemt schorsing een rigoreuze en harde maatregel. Maar volgens hem ziet het bestuur geen andere mogelijkheid om een duidelijk statement te maken. Namelijk dat een club niet zonder ouders als vrijwilligers kan.
Weeren vindt het opvallend dat de ouders van Jordy geen vrij kunnen nemen. "Bijzonder, de ouders van 268 andere spelers kunnen dat wel regelen. Op mijn werk moeten ook weleens collega's eerder weg bijvoorbeeld omdat ze op school voorleesouder zijn."
Vader Bennie Verstegen is boos. Hij vindt de straf die zijn zoon is opgelegd absurd. Hij vertelt dat hij als zelfstandige ondernemer vaak in de weekenden werkt. Ook zijn vrouw werkt vaak op zaterdag. Volgens Verstegen zijn hij en zijn vrouw best bereid wat vaker shirtjes te wassen. Maar bardiensten draaien is geen optie. "Moet ik dan een vrije dag nemen om in de kantine te gaan staan?" vraagt Verstegen zich af.
Wanneer gevraagd wordt hoe hij zijn zoon over de straf verteld heeft, schiet vader Verstegen vol. "Mijn zoon vroeg hoe laat hij moest voetballen. Ik zei: je hoeft vandaag niet te voetballen want je bent geschorst. Waarop mij zoon vroeg: Maar papa, ik heb toch niets gedaan? Hoe moet ik aan een kind van tien uitleggen dat hij niet mag voetballen met zijn vriendjes omdat papa en mama geen bardienst kunnen draaien?"
Bennie Verstegen weet niet direct een oplossing voor de impasse. Zijn zoon naar een andere club sturen is geen optie. Want Jordy moet alleen op de fiets kunnen en er is geen andere club in het dorp. Wedstrijdsecretaris Weren stelt dat er opnieuw maatregelen volgen wanneer de ouders opnieuw de bardienst weigeren.
Gerelateerde artikelen
Quote:
Dit omdat zijn ouders geen vrijwillige bardienst willen draaien in de kantine van de voetbalclub uit Haps.
Vrijwillige?
Onzin je betaald die club toch al? Dat ze dan maar meer contributie vragen.
Grote onzin, je hoort al vaak dat de ouders shirts etc wassen, waarom zou je ze dan ook nog verplichten om bar dienst te draaien. En helemaal schandalig dat ze de kinderen dan niet laten voetballen.
Quote:
"Mijn zoon vroeg hoe laat hij moest voetballen. Ik zei: je hoeft vandaag niet te voetballen want je bent geschorst.
Die man moest toch werken
?
Laatste edit 02-12-2011 16:14
dat is genaaid! dat jongetje mag niet voetballen omdat die vader geen 3 uurtjes wil bardiensten! wat een homo.
@jessin: Denk het niet aangezien hij een vrouw heeft
@jessin: Leer het hele artikel te lezen.
Die gaste van de voetbal moeten ze ophangen. Bij mij vroegen ze ook vroeger wie er wou meehelpen met de bardiensten of kleren wassen. Je mocht dan gratis drinken en dat is alles.
Beetje jammer dat het kind hiervoor gestraft wordt. Regel dat dan met de ouders maar laat dat kind gewoon voetballen
@jessin: Zal het toch wat beter lezen als ik jou was. Er staat namelijk dat ze wel willen, maar dat ze niet kunnen. Dat is een heel ander verhaal.
Vind het echt bizar dat de vereniging er zo mee om gaat. Dan zou je ook om een andere gunst kunnen vragen wat betreft het vrijwilligers werk.
De omzetten in voetbalkantines zijn zodanig dat menige kroegbaas daar jaloers op zou zijn. Echter men wil daar geen enkele kosten tegenover zetten. (Lees betaalde krachten) Menigeen zou een voetbalkantine commercieel willen exploiteren.
Dergelijke uitwassen zijn een gevolg van de 'hebzucht' van voetbalbesturen.
Belachelijk !!
@jessin: Waarom nu weer "homo"??
Denk eens na voordat je hier schrijft.....
Vaag dat een club zo doet
de mensen hebben het gewoon druk en kunnen daar weinig aan doen... Ze bieden zelfs een vervangende dienst aan (paar keer extra de spullen wassen) en dat is gewoon niet voldoende. Belachelijk regelement heeft die club.
Verplicht vrijwillig...
Iets klopt niet aan die 2 woorden achter elkaar...
Ik zou ook niet die bardiensten kunnen draaien, want ik werk elk weekend, en ik ga toch echt geen vakantiedag opnemen voor 3 uurtjes bardienst, ik heb al zo weinig vakantiedagen, die moet ik ook gebruiken als ik met 1 van mijn kinderen naar het ZKH moety, of de tandarts of prikken enz, kost me meer dan dat het me oplevert, achterlijk achterhaald systeem.
Laatste edit 02-12-2011 16:52
Hoe leg je zo'n kind uit dat pappa en mamma geen tijd hebben om bardiensten te draaien en andere pappa's en mamma's wel.
Maar het zou zinvoller zijn dat de club naast bardiensten ook andere opties zou hebben, zodat ouders een keus kunnen maken. Onderhoud, wassen, bladharken, vervoer, werving etc.
ergens vind ik het ook vreemd dat je als ouders op zaterdag geen vrij kunt krijgen.... 1 keer per jaar 3 uurtjes moet toch niet te veel gevraagd zijn? en desnoods huur je zelf iemand in om daar te gaan staan, zijn vast manieren waarop dat kan. En ik vind dat dit kind op deze manier door de ouders verwaarloosd word, op zaterdag hoort in ieder geval een van de ouders af en toe tijd te hebben op die leeftijd, als het kind ouder is, oke, maar een 10 jarige iedere zaterdag feitelijk alleen laten doorbrengen is toch wel een beetje raar... ik vind het hele slechte ouders die niet eens 3 uurtjes vrije tijd kunnen regelen voor een organisatie die op vrijwilligers werkt!
gewoon draaien joh en dan per ongeluk een paar glazen laten vallen np
Wat een rare club is dat. Er is toch een groot verschil tussen niet
willen en niet
kunnen meedoen met het vrijwilligerswerk.
Quote:
Op mijn werk moeten ook weleens collega's eerder weg bijvoorbeeld omdat ze op school voorleesouder zijn."
Zulke collega's zal je maar hebben!!
Laatste edit 02-12-2011 17:03 Laatste edit 02-12-2011 17:04
@Aramon: dat zou ik ook zinvoller vinden.
Quote
@nosphoenix:
gewoon draaien joh en dan per ongeluk een paar glazen laten vallen np
echt wel
dit is echt chantage
Aaargh, kom op! Laat die kinderen toch spelen, en niet de dupe worden van de ouders en bestuur.
Ik denk dat je op basis van de contributie-overenkomst gewoon geld moet terug vragen, omdat zij ingebreke blijven t.o.v. dat kind.
jip heeft gelijk, als die ouders werkelijk helemaal nooit kunnen -wat al vreemd klinkt- dan kunnen ze iets met iemand anders regelen
Ik kan me voorstellen dat vader en moeder het te druk hebben met de zorg voor een inkomen.
Misschien is het voor de ouders een idee om voor een paar Euro per uur een vervanger in te huren.
Ahh goshie
Citaat: "Op mijn werk moeten ook weleens collega's eerder weg bijvoorbeeld omdat ze op school voorleesouder zijn." [Einde citaat]
Belachelijk, die scholen tegenwoordig.
De oplossing - gewoon wel die bardienst draaien. Dan willen ze een biertje en dan moeten ze wachten op hun biertje en dan ook een slecht getapt biertje. Ik denk dat ze de volgende keer dan niet op hem zitten te wachten met de bardienst.
Laatste edit 02-12-2011 17:17
Ik denk het niet, bij het lid worden van de voetbalclub heb je ook de regels geaccepteerd.
Ik vind het erg jammer dat het kind gestraft wordt, omdat de ouders hun taak niet uitvoeren. Ik vind echter ook dat de ouders dit best kunnen regelen. Als eigen ondernemer moet je hier toch wel slim genoeg voor zijn. Lijkt mij een gevalletje van niet willen ipv niet kunnen. Zelf moet ik ook shirts wassen en ongeveer 4x per jaar rijden bij uitwedstrijden, als ik moet werken moet ik ruilen, lijkt me ook normaal. Bardienst echter vind ik niet zo normaal. Mijn kind is bij een vereniging niet ikke!! Ik zou het evenwel toch doen, als ik niet hoef te werken ga ik altijd kijken en ja als je er toch bent kun je je ook wel even nuttig maken, toch!
Er bestaat niet zoiets als 'verplicht vrijwillig'. Vrijwillig is uit vrije wil, dus eigen keuze. Niet omdat een clubregel het je oplegt.
Quote
@Thies:
Aaargh, kom op! Laat die kinderen toch spelen, en niet de dupe worden van de ouders en bestuur.
Volgens mij heeft het kind al veel pech met ouders die in het weekend geen tijd voor hem hebben. Of valt een voetbalclub ook onder kinderopvang?
Laatste edit 02-12-2011 17:29
Hoe kun je nou altijd in het weekend werken als je kinderen Hebt?????
Als ze me zouden vragen om vrijwillig een bardienst te draaien bij Junior's vereniging zou ik best wel een paar uurtjes vrij willen nemen.
Daarentegen als ze het me verplichten zou ik ook weigeren, principieel.
Gewoon de voetbalbond inschakelen.
Echt een kindvriendelijke club
Maar pappie zou idd wel eens een dag vrij kunnen nemen. Kan hij meteen van de gelegenheid gebruik maken om eens langs de lijn te gaan staan als zoonlief speelt.
zielige vertoning verplicht vrijwilligerswerk..zielig
Ik vraag me af wat de club zou doen als de ouders echt niet kunnen. Ziekte of iets dergelijks. Ik vind dit van de ouders niet echt een argument. Je kan best een zaterdag vrij nemen. Kan je lekker je zoontje zien voetballen en daarnaast ook nog eens helpen.
Daarnaast als de club een seizoensrooster maakt kunnen de ouders best een dagje vrij nemen.
ik vind het helemaal niet zo vreemd klinken, uiteindelijk klopt het inderdaad wel dat zo'n club vrijwilligers nodig heeft. dan vind ik dit eigenlijk een beter systeem dan wanneer het altijd maar dezelfde ouders zijn die alles doen. op deze manier betrek je de ouders er wel bij en 1x in het jaar iets moeten doen lijkt me toch niet zo'n probleem.
toch zielig voor zn zoontje niet dan? der valt best wat te regelen buiten je werk om.
Quote
@Judywesl:
op deze manier betrek je de ouders er wel bij en 1x in het jaar iets moeten doen lijkt me toch niet zo'n probleem.
1 x per seizoen, 3 uur. njah is nog niet veel
njah dat is over 1 jaar geteld wel helemaal 12 uur.
dat lijkt me niet zo'n probleem om voor elkaar te krijgen
Laatste edit 02-12-2011 18:44
@jessin: ik zou het ook weigeren. ik hoef toch niet bardienst te draaien als ik toch al betaal.
Quote
@stationchef:
Ik denk het niet, bij het lid worden van de voetbalclub heb je ook de regels geaccepteerd.
Maar het is de enige club in de buurt, plus het jochie moet op 'alleen op de fiets' dus ze hebben geen andere keus. Dan is het meer een kwestie van je kind het plezier van voetbal of welke sport dan ook te gunnen en zijn de regels niet belangrijk.
Quote
@SiDje:
toch zielig voor zn zoontje niet dan? der valt best wat te regelen buiten je werk om.
Quote
@Judywesl:
op deze manier betrek je de ouders er wel bij en 1x in het jaar iets moeten doen lijkt me toch niet zo'n probleem.
1 x per seizoen, 3 uur. njah is nog niet veel
njah dat is over 1 jaar geteld wel helemaal 12 uur.
dat lijkt me niet zo'n probleem om voor elkaar te krijgen
Laatste edit 02-12-2011 18:44 Deze mensen zijn ook werkzaam in het weekend en zelfstandig ondernemer, dus in hun verdediging, een paar uur vrij nemen kost heel veel geld, ivm vervanging, verzekeringen ed. Plus ze bieden aan 'extra shirtjes te wassen', ze willen zich dus wel anders inzetten voor de vereniging.
Ik vraag me ook eigenlijk wel af hoe vaak die ouders er doordeweeks zijn voor hun kind het lijkt zo toch echt een gevalletje van "o ja een kind hoort ook bij de maatschappij maar MIJN carriëre en priveleven mogen er niet onder lijden hoor"
Ik hoop voor het kind dat ik het verkeerd heb!!!
Ik ben blijkbaar de vreemde eend in de bijt maar terecht. Ze wisten waar ze aan begonnen. Ik weet waar verenigingen tegenaan lopen als het aankomt op vrijwilligers.
Als wordt bij aanmelding is gezegd dat je moet meehelpen bij de bardienst dan dien je dat te doen. Andere mensen nemen ook vrij. Ik kan er echt niet wakker van liggen, ik heb alle "zielige" verhalen al wel gehoord.
Bij ons zeiken (bijna) alle ouders over 1 dagdeel mee moeten helpen terwijl de jeugd allemaal een week vrij kan nemen om te helpen.
Nee sorry dit gaat er bij mij niet in.
@Oet_Gaol:
Dan nog een kind kan daar niks aan doen. Er wakker van liggen zal ik ook niet.
@Deniz: Dat klopt, maar dat mag daar mag hij zijn ouders op aankijken. Als ik later langs de lijn sta zet ik mij wel in voor mijn kind, daar heb ik zelfs een vrije dag voor over ondanks dat ik een hekel heb aan voetbal. Het is iets dat ik over heb voor mijn kind op dat moment.
Bij ons hebben we ook een ouder staan gehad die het kind stond te vertellen dat het niet mocht meedoen van ons omdat die ******** totaal niet wilde meewerken met ons. (wij hebben wel met haar meegedacht en dat hebben we geweten, doen we ook nooit meer.)
@Oet_Gaol:
Ja klopt ik vind het ook raar dat ze volhouden niet te kunnen. Ze hadden natuurlijk ook hun 16 jarige buurjongen ofzo kunnen inhuren. Het vervelende blijft dat door eigenwijze volwassenen het kind de dupe is. Shame, shame, shame voor de ouders en het bestuur.
Mjeh heb dit net geplaatst op de facebook van Hapse Boys.. eens even kijken of ze reageren..
Ik las net een artikel op waarmaarraar.nl... wat ongelooflijk triest om een jochie van 10 te schorsen vanwege het feit dat zijn ouders geen kantinedienst konden draaien.. Ooit gehoord van mensen die ook in het weekend werken? Om dan nog maar te zwijgen over mensen die geen uur eerder weg kunnen in het weekend omdat er dan een man minder aanwezig is om de veiligheid van collega's en dergelijke te waarborgen. Ik vind dit zeer triest... het is vrijwilligerswerk.. dat woord zegt het al, VRIJWILLIG!!! De mensen krijgen er dus niet voor betaald en daardoor zijn ze ook niet verplicht om ook maar enigszins iets te doen voor een club. Tenzij ze er voor betaald worden natuurlijk
. Triest... diep diep triest.
Laatste edit 02-12-2011 20:31
Ik vind het slap dat het kind de dupe wordt. Verhoog dan de contributie voor de mensen die geen dienst willen draaien ofzo.
@pfft: En voor je het weet zit je weer zonder vrijwilligers. Mensen hebben grof geld over om niets voor hun kinderen te hoeven doen. (nou ja da's ook weer wat hard maar je snapt het idee).
Waarschijnlijk wordt de club door geiten-wollen-sokken geleid. Aangezien de club draait op vrijwilligerswerk vind ik ook dat de ouders hun taken moeten kunnen afkopen/boete krijgen als ze niet kunnen. Dit systeem werk in menig studentenhuis om ervoor te zorgen dat huishoud taken gedaan worden en met de gegeven boetes valt altijd weer iets opbouwends te doen.
@Oet_Gaol: Als het kostendekkend is om van dat geld mensen in te huren om bardiensten te draaien, zie ik het probleem niet.
Je kan niemand verplichten vrijwilliger te zijn.
Dit is gewoon proberen onder de onkosten uit te komen zodat directie meer geld in het laatje overhoudt wat ze vervolgens onder elkaar verdelen.
Laat de directie maar zelf bardiensten draaien.
Laatste edit 02-12-2011 23:49
Afgezien van het feit dat ik het bestuur ook niet helemaal vind kloppen (je zou meer geld kunnen vragen aan niet-meewerkende ouders) vroeg ik me af of die ouders dus ook nooit komen kijken als hun zoon voetbalt?
Nee Vinnie, ik denk dat DennyColt gewoon valt over het schenden van fatsoensregels...
Hij haalt me de woorden uit de pen, en nee, ik voel me ook niet aangesproken. Het is gewoon zo dat dit soort reacties nergens voor nodig is.
Laatste edit 03-12-2011 01:17
en ouders verloederen nog harder!
Ik vind het ergens ook wel heel schandalig dat je kunt vallen over 3 uurtjes bardienst per jaar... Blijkbaar is het plezier en de sport van de jongen niet zo belangrijk als de carriere van papa en mama.. Pff wat heb ik een hekel aan carriere-makende mierenneukers... Echt.. Ja paps.. als het aan mij had gelegen.. had je idd vrij kunnen nemen...
@LaMama: toch horen er alternatieve mogelijkheden te zijn zoals meer contributie betalen.
Wat als de ouders lichamelijk niet 3 uur achter de bar kunnen staan of in het weekend er niet onder uit kunnen om naar hun bejaarde ouders te gaan die verder weg wonen? Ik noem maar wat dingen.
Quote
@ledi:
@LaMama: toch horen er alternatieve mogelijkheden te zijn zoals meer contributie betalen.
Wat als de ouders lichamelijk niet 3 uur achter de bar kunnen staan of in het weekend er niet onder uit kunnen om naar hun bejaarde ouders te gaan die verder weg wonen? Ik noem maar wat dingen.
Das toch een heel ander argument dan altijd te moeten werken vind ik. Als je ieder weekend naar je ouders moet kun je daar ook een oplossing voor bedenken, een verzorgingshuis bv, vinden ze vaak niet leuk, daar kies je dus ook zelf voor. Zou erg egoistisch zijn van oma en opa om te verwachten dat je je kinderen iedere week alleen laat om naar hen toe te gaan. Als je lichamelijk niet in staat bent om te helpen dan is dat gewoon heel sneu en daar zal de vereniging heus wel begrip voor hebben.
@jackmaart: er zit wel wat in je argumenten, maar onmgekeerd vind ik het ook erg dictatoriaal om voor jou te beslissen of je wel of niet mee kunt rouleren.
Daarom moeten ze een alternatief (zoals extra contributie) inbouwen.
Al die mensen die hier commentaar hebben op ouders die geen vrij kunnen krijgen, hebben ofwel geen werk, of geen werk in het weekend, of geen kinderen. anders zouden ze niet zo praten
als ik niet werk in het weekend, kan ik mijn baan vaarwel zeggen, zonder baan geen geld, zonder geld geen voetbal. dus hou alsjeblieft op met dat gezeik, en plaats jezelf eerst in die situatie voordat je commentaar op anderen levert.
Laatste edit 03-12-2011 18:33
@ledi: Mee eens, met de extra contributie.
@TamaraLarissa: Ik werk ook in het weekend, 32 uur in de week en heb twee kinderen, tevens krijg ik het altijd geregeld om te rijden en shirts te wassen voor de voetbalclub en bardienst te draaien voor de tennisvereniging. Kost wel wat moeite, ik neem inderdaad nooit vrij, maar regel het altijd door te ruilen met andere ouders.
Ik weet niet wat voor werk die ouders precies doen, maar een weekendje missen kan toch geen kwaad? Sommige ouders werken tegenwoordig allebei en veel en lijken hun kinderen dan te dumpen op de sportclub ofzo...
Maar ook bekrompen van de club om het jochie te straffen voor wat de ouders hun schuld is!
Het is te belachelijk voor woorden dat een jochie geschorst wordt terwijl hij, zoals hij zelf al zeer terecht zegt, niets misdaan heeft.
De ouders komen zelf met een oplossing door aan te bieden vaker shirtjes te wassen, maar blijkbaar is dat niet genoeg. Flauwekul! Ik vind dit een bijzonder starre houding van het bestuur van die club.
Bij het lid worden van de voetbalclub, Dan moet je dit gelijk regelen afspraak maken dat jij geen bar dienst wil doen en
betaald dan iets meer als extra steun.
als zij dat niet accepteren zoek je een andere club. klaar.
Laatste edit 05-12-2011 11:17
Laatste edit 05-12-2011 11:18
@iedereen hierboven: als er nu maar eens één club is? dan móet je wel, of je mag niet voetballen. Ik vind dat die clubafspraken veel te ver gaan, te zeer ingrijpen op het privé (en naar het zich laat aanzien ook in het zakelijke en financiële) leven van de ouders.
Ik vind het heel raar dat elke week de zelfde ouders, gratis en vrijwillig bij de sportclubs staan en nog met plezier ook. Iedere week de kinderen van andere ouders onder de hoede nemen omdat sport en spel zo belangrijk zijn. Zonder vrijwilligers zou iedere sportclub onbetaalbaar zijn voor de meeste kinderen, dan krijg je prijzen die gelijk zijn aan kinderopvang of meer. als je zelf een keer niet kan, bel je een kennis of je familie.
Als je 268 ouders hebt, die wel vrijwillig kunnen draaien, waarom ga je dan zo moeilijk doen om 2 ouders die het niet kunnen?
Ik word er een beetje pisnijdig van!
@assepoesie: Als je niet kan, dan kan je niet. Mensen hebben nog een privéleven, daar laat je ook geen kennissen, familie of vrienden voor opdraaien.
Laatste edit 05-12-2011 14:13 Laatste edit 05-12-2011 14:14
'verplicht' vrijwilligerswerk
Wat voor een onzin is het bovenstaande wel niet? Je doet vrijwilligerswerk toch alleen als je dat zelf wilt?
En daarnaast waarom moeten de ouders bardienst doen? Ze zullen toch ook wel personeel hebben? En ik vind het echt te gek voor woorden dat ze een kind gaan straffen omdat zijn ouders geen bardienst kunnen draaien.
Vind het jammer dat we vast moeten stellen dat de meeste reageerders vinden dat als je contributie betaald dat je dan aan je verplichtingen hebt voldaan. Het is een vereniging en dat betekend dat alle leden solidair zijn aan alle lasten. Samen kun je veel bereiken. Zonder vrijwilligers is er geen vereniging, tenzij je de contributie zo hoog maakt dat je professionele trainers in dienst kunt nemen,maar ook verzorgers, masseurs, sportarts, onderhoudspersoneel, bewaking, een chefkok, barmannen, kelners, schoonmakers en een caddy. Vergeet ik toch de chauffeurs voor de uitwedstrijden en bij zoveel betaalde krachten kunnen we niet zonder een manager en iemand die de administratie bijhoudt. Weet iemand zo'n club hier in de buurt?
@TamaraLarissa: ik vond die 2 woorden "verplicht vrijwillig" ook al opvallen!
en het is toch schandalig dat zo'n club dit doet;
als jij niet
verplicht vrijwilligerswerk doet dan kan jouw zoon/dochter niet mee voetballen.
dat is gewoon schandalig, want de meeste ouders zullen dan die
verplichte vrijwilligerswerk dan wel doen, omdat ze hun kind op voetbal willen houden
in een land waar allebei de ouders moeten werken om de kinderen fatsoenlijk groot en opgeleid te krijgen zal dit met de manier waarop de huidige NL-regering bezuinigt wel vaker voorkomen
als ik het goed begrijp moeten die ouders contact opnemen met ouders die vinden dat hun kinderen tijdens de jeugd in contact moeten komen met kunst en cultuur. die ouders hebben namelijk al ervaring met bezuinigingen op dingen die ze belangrijk vinden voor de opvoeding
Wacht... Verplicht onbetaald werken? Was dat niet min of meer de definitie van slavernij?
Ik dacht ineens aan dit bericht
Om hier te kunnen reageren moet je lid zijn.
Meld je
nu aan.
Login via: