De reputatie van de Spaanse marine is gezakt tot onder zeeniveau. Haar nieuwste prestigeproject, een vloot van hypermoderne en peperdure onderzeeboten, zakt met gemak naar de bodem, maar blijft niet drijven.
Het Spaanse bouwbedrijf Navantia zou voor voor 2,2 miljard euro een vloot van onderzeeboten leveren van het model S-80, aangeprezen als de modernste onderzeeŽr ter wereld. Tot afgrijzen van de ontwerpers scoorden de vier onderzeeŽrs die als eerste werden geleverd erg sterk op de onderzeefunctie, maar was er van een Ďbootí geen sprake. De onderzeeŽrs bleken namelijk te zwaar, zo meldde de zakenblog Quartz dinsdag.
Dat is een dure grap. Toen bleek dat er iets mis was met de onderzeeŽr had Navantia had al 530 miljoen euro van het toegewezen budget van 2,2 miljard euro besteed Ė bepaald geen bodemprijzen.
Verwacht wordt dat het budget door deze pijnlijke fout zal worden overschreden. Navantia schat dat het project twee jaar vertraging op zal lopen. Er moeten extra kosten worden gemaakt om de duikboten zeewaardig te maken.
De boten wegen 100 ton te zwaar. Slechts een klein deel van het totaalgewicht van 2000 ton, maar genoeg om de onderzeeŽrs naar de bodem te sturen. Om het gewicht te compenseren moeten de boten langer of smaller worden gemaakt.
De kwestie leidt tot gezichtsverlies bij de Spaanse defensie. De S-80 moest de eerste onderzeeŽr worden die door Spanje was geproduceerd. Waarschijnlijk moet nu de hulp in worden geroepen van buitenlandse partijen. Electric Boat, een dochter van General Dynamics, heeft het project reeds geŽvalueerd en kan als consultant worden ingeschakeld om het project te redden.