Hackers hebben tientallen Australische iPhones en iPads op afstand op slot gezet. Pas als de bezitters met geld over de brug komen, wordt de blokkade opgeheven.
Sommige slachtoffers werden midden in de nacht wakker van het lawaai dat hun iPhone of iPad ineens maakte. Op het scherm stond ironisch genoeg de melding dat hun telefoon of tablet is gestolen en daarom op slot is gezet. Ook stond er dat hun apparaat pas wordt ontgrendeld als ze geld overmaken naar een PayPal-account, schrijft de Australische krant The Age.
Opvallend genoeg meldt PayPal dat het genoemde account waar geld naar toe overgemaakt moet worden niet bestaat. Mochten mensen toch geld proberen over te maken, dan krijgen ze hun geld terug, zegt PayPal.
Waarschijnlijk hebben de hackers toegang weten te krijgen tot de iCloud-accounts van hun slachtoffers. Via iCloud kan een iPhone of iPad in het geval van diefstal op afstand worden vergrendeld en eventueel worden gewist.
Hoe de hackers aan de combinatie van gebruikersnaam en wachtwoord zijn gekomen, is niet bekend. Mogelijk hebben ze andere diensten gehackt en zo gebruikersnamen en wachtwoorden in handen gekregen. Aangezien mensen vaak dezelfde combinatie gebruiken bij meerdere websites en diensten, werken die gegevens vaak ook in iCloud.
De slachtoffers klagen dat ze niet goed worden geholpen. De helpdesks van telecomaanbieders bieden geen hulp en verwijzen door naar Apple.