Zelfrijdende auto’s hebben de toekomst. Intussen is er een echte race aan de gang tussen de (Duitse) autofabrikanten om de meest spectaculaire zelfrijdende vierwielers te bouwen. Audi laat zich in deze niet onbetuigd en pakt uit met de RS-7. De bolide haalt een topsnelheid van 230 kilometer per uur zonder chauffeur achter het stuur. Met de ontwikkeling van de conceptwagen doet Audi haar legendarische slogan, ‘Vorsprung durch Technik’ eer aan.

Het mag dan ook weinig verbazing wekken dat de nieuwe RS-7 de snelste zelfrijdende wagen is. De autofabrikant uit Ingolstadt testte haar conceptwagen met succes op het circuit van Hockenheim in Duitsland. De bolide had amper twee minuten nodig om een rondje af te leggen op de ring. ‘De topprestatie van de wagen is een compliment voor de vaardigheden waarover het team beschikt die de wagen ontworpen heeft’, gooit Ulrich Hackenberg, lid van de afdeling Technologische Ontwikkeling een bloemetje naar zijn medewerkers.

Audi maakte tijdens de geslaagde test gebruik van GPS-signalen die via een wifi-verbinding overgebracht werden naar de wagen. De RS-7 had ook 3D-camera’s aan boord om de afgelegde weg op het circuit in beeld te brengen. In de koffer van de wagen stak een geavanceerd computer(programma) dat meteen de informatie van de beelden verwerkte en toetste aan data die vooraf in de wagen aangebracht werden. Zo kon de wagen volgens de fabrikant tot op de centimeter volledig automatisch bestuurd worden.

De Duitsers benadrukken dat de demonstratie meer is dan louter een ‘promotiestunt’. ‘Het is een nieuwe stap voorwaarts in de ontwikkeling van de zelfrijdende wagens’, klinkt het. Het is lang niet het eerste experiment van Audi met zelfrijdende wagens. In juli nog liet de Duitse autobouwer een snelweg in Tampa, Florida afsluiten voor een test met een zelfrijdende A7. Dat voertuig was uitgerust met sensoren en camera’s maar de test verliep toen niet vlekkeloos en moest tot twee maal toe onderbroken worden omdat een sensor niet meer communiceerde met het centrale computerprogramma van de wagen.
Audi werkt intussen koortsachtig aan andere technologische vernieuwingen en stelt dat ze binnen de vijf jaar gebruiksklaar zullen zijn voor alle consumenten.

Audi is lang niet de enige fabrikant die hard werkt aan de ontwikkeling van zelfrijdende vierwielers. Ook Nissan, Mercedes, Toyota én Google zijn volop bezig aan de ontwikkeling ervan en dit tot grote ongerustheid van de FBI. De Amerikaanse politiedienst vreest dat dit soort wagens op termijn ‘wel eens in verkeerde handen zouden kunnen terechtkomen’.

In Californië zijn de fabrikanten alvast van harte welkom. De staat laat constructeurs sinds september toe om zelfrijdende auto’s te testen op de openbare weg. Het gebruik ervan door particulieren is nog niet wettelijk geregeld maar ook daar wordt werk van gemaakt.
Filmpje