Een muggenbeet tijdens een vakantie op Bali heeft tot zwaar geheugenverlies geleid bij de Australische man Mark Schroeder.
Kort na een verblijf op Bali, begin dit jaar, kreeg de man griepsymptomen. Al snel werden de klachten erger, waardoor bij de artsen het vermoeden rees dat Schroeder knokkelkoorts of malaria had.

De uiteindelijke diagnose luidde echter dat Schroeder genfecteerd was met Japanse encefalitis, een zeldzaam en dodelijk virus. Het virus veroorzaakte een ontsteking van de hersenen en tastte het kortetermijngeheugen van de man aan.

Artsen weten niet of Schroeder volledig zal herstellen. Recente gebeurtenissen kan de Australische man zich maar moeilijk herinneren. Daardoor is een terugkeer naar de werkvloer voorlopig nog niet mogelijk.

Begin dit jaar trof Schroeders partner, Ann-Marie Freeman, hem aan op precies dezelfde plek als waar zij hem rond middernacht achterliet. Hij zat als versteend in zijn stoel naar zijn mobiel te staren. Na het voorval bracht hij zeven weken in het ziekenhuis door.

Zijn geheugenverlies ging zelfs zo ver, dat een briefje hem er aan moest herinneren wie hij was en waar hij verbleef. Ondanks het geheugensteuntje had de Australir voortdurend last van angstaanvallen en dacht dat hij was achtergelaten in India of Indonesi.

Ik maak me grote zorgen, omdat ik mijn geheugen grotendeels kwijt ben, aldus Schroeder in de krant Townsville Bulletin. Ik stel veel vragen en ben erg onzeker. Het zal nog veel tijd kosten voordat hij enigzins hersteld is. De familie en vrienden houden op 18 april een inzamelingsactie om hem financieel te steunen.