Een hap zout binnenkrijgen tijdens een het wielrennen. Het overkwam racefietser Jeroen Heuving uit Borger dit weekend.

Hij fietste op de bloedhete zaterdag langs het Oranjekanaal bij Zwiggelte en kwam ineens in een witte wolk terecht. Daar was hij niet blij mee: "In het dagelijks leven gebruik je zo min mogelijk zout. Dan ga je fietsen en dan krijg je de volle laag."

Het zout gaat stuiven als auto's erdoorheen rijden. Daarnaast stoort het Heuving dat zijn hele fiets onder het zout zit en dat het lastig schoon te maken is.

Gemeenten als De Wolden en Midden-Drenthe strooien bij extreme hitte zout op de wegen, om te voorkomen dat zogenoemde bitumen, bestandsdelen van asfalt, smelten en de steentjes losraken. Zout reflecteert het zonlicht, waardoor het wegdek minder heet wordt.

Mensen met een oldtimer melden zich ook via Facebook. Zij rijden niet in de winter, om te voorkomen dat het schadelijke zout op hun auto of motor komt. Maar nu wordt er 's zomers dus ook gestrooid. "Ik denk dat ik m'n oldtimer maar verkoop," aldus een reactie op internet.

"Het is vervelend, maar we moeten kiezen voor het minst kwade," zegt wegbeheerder Kees Wielink van de gemeente Midden-Drenthe. "Als bitumen gaan plakken en de steentjes komen los, heb je de hele auto eronder zitten."

"En voor de racefietsers: ja, er ligt zout. In de winter strooien we ook, alleen dan fietsen ze niet zo vaak." Wielink benadrukt dat in de zomer alleen bij tropische temperaturen zout wordt gestrooid op nieuw asfalt en waar het asfalt door de slijtlaag komt.