@allone: Iedere computer, een smartphone maar ook een normaal mobieltje, is in de grond een computer, krijgt zijn commando's via codes. Afhankelijk van het systeem kunnen dat verschillende codes zijn. Binnen die codes zijn er niveaus.
De laagste is assembler, waarbij je direct de processor, de chip, aanstuurt. Omdat dit lastig is zijn de programmeertalen uitgevonden. Voor die programmeertalen heb je ook weer niveaus.
Heb je een zuivere programmeertaal (BASIC, C+, COBOL, om en paar ouwetjes te noemen) dan kun je daarmee instructies schrijven die weer naar andere instructies luisteren.
Als ik alles goed begrijp zijn de codes van
@Heusdenaar: hier een onderdeel van.
Je vertelt een programmeertaal, de taal van het mobieltje, wat die ermee moet doen.
Assembler is voor elke processor verschillend. Een programmeertaal is voor elk besturingssysteem verschillend. De codes waar zo'n programma naar luistert verschilt per programma, hoewel verschillende programma's zo gemaakt kunnen worden dat ze naar dezelfde commando's luisteren. Dit laatste is het geval bij HTML, waarbij de codes "platformonafhankelijk" zijn. Ze kunnen voor elke computer en voor elk programma gebruikt worden (mits het programma op daarvoor geschreven is. Die programma's zijn de browsers).
De codes waar
@Heusdenaar: het over heeft zijn weer bijzondere codes die speciaal voor de browser van het mobieltje geschreven zijn. Ze passen dan ook niet binnen de browsers van een gewone pc. Vandaar dat WMR er niet mee overweg kan. HTML gebruikt andere codes.