Van henneplollys kun je niet high worden, hoewel ze hennepolie bevatten en naar marihuana smaken. Maar van de onschadelijkheid ervan is lang niet iedereen in de Verenigde Staten overtuigd. Snoepgoed met de smaak van marihuana wordt sinds deze zomer geweerd in Chicago. En volksvertegenwoordigers van Michigan tot Georgia en New York buigen zich over maatregelen om lolly's en andere snoep gemaakt van hennepolie uit winkels te weren. Het snoepgoed bevat weliswaar geen verdovende substantie, maar politie en ouders blijken verontrust over de mogelijke aantrekkingskracht van 'pot suckers' ('cannabis zuigers') op kinderen. Eén Amerikaans bedrijf, ICUP uit New Jersey, heeft de distributie en marketing van henneplolly's inmiddels vrijwillig beëindigd. Michael Weaver ziet de discussie over de henneplolly's met lede ogen aan. Hij is de eigenaar van Hempfield Candy Company in Hempfield, Pennsylvania. ,,Alle publiciteit heeft op de korte termijn voor een grotere omzet gezorgd, maar het schrikt winkeliers af het snoep in hun schappen te blijven houden.'' Hempfield Candy levert al sinds 1995 snoepgoed aan distributeurs en is de enige Amerikaanse producent van snoepgoed met hennepolie. De rest van de in de VS verkochte henneplolly's worden uit Nederland geïmporteerd, aldus Weaver. Het snoepgoed is legaal omdat het geen thc bevat, het werkende bestanddeel in softdrugs. High worden van de lolly's lukt niet. Volgens de antidrugsorganisatie Cadca wekt hennepsnoep echter ten onrechte de indruk dat marihuana een veilig en plezierig produkt is. Distributeurs zeggen dat ze zich bij de verkoop richten op volwassenen. Maar een toenemend aantal parlementariërs en officieren van justitie is bezorgd dat de lolly's met namen als 'Purple Haze' of 'Rasta' bij de jeugd terechtkomen, omdat ze onder meer te koop zijn bij een winkelketen gespecialiseerd in 'funky' cadeaus. ,,Het zegt tegen kinderen: dit is cool en oké, maar het is niet oké'', stelt het Openbaar Ministerie in Illinois dat een onderzoek heeft ingesteld naar de marketingmethodes van verkoper Chronic Candy uit Californië. ,,Dat het snoep niet bedoeld is voor kinderen, is gewoon onzin'', meent gemeenteraadslid Margarita Lopez uit New York. De markt voor hennepsnoep is volgens producent Weaver bijzonder klein, met een omzet van enkele honderdduizenden dollars per jaar. Hij verkoopt nu tussen de vijfduizend en tienduizend lolly's per week aan een handvol distributeurs, zegt hij. De discussie is volgens Weaver veroorzaakt door de manier waarop sommigen van hen de henneplolly's in de markt hebben gezet, met leuzen als 'de smaak is echt' en 'elke lik geeft je een kick'.