Leerlingen die op YouTube naar filmpjes over natuurkunde kijken, scoren gemiddeld een punt hoger voor toetsen dan leerlingen die het studieboek hebben bestudeerd. Dat blijkt uit onderzoek van statisticus en socioloog Manfred te Grotenhuis van de Radboud Universiteit.

Te Grotenhuis werd op het idee voor het onderzoek gebracht door VWO-scholier Nico van de Mortel, die zich voor zijn profielwerkstuk al in het onderwerp had verdiept en contact met hem had opgenomen. ,,Hij kwam niet helemaal uit de statistiek, die ingewikkelder is dan gemiddeld'', legt Te Grotenhuis uit.

Van de Mortel regelde zelf een experiment op zijn school, het Willibrord Gymnasium in Deurne. Twee 5 en 6 VWO-klassen werden in vier groepen ingedeeld. De ene helft las vervolgens het schoolboek, terwijl de andere helft naar filmpjes op YouTube keek. Daarna moesten zij direct de toets maken. Twee weken later werden de rollen omgedraaid.

De resultaten waren opvallend: de leerlingen die de stof via YouTube hadden bekeken, scoorden gemiddeld tien procent, ongeveer een punt, hoger dan scholieren die alleen de tekst hadden gelezen.

Het onderzoek wordt deze maand gepubliceerd in het sociaalwetenschappelijke tijdschrift Mens en Maatschappij. Vervolgonderzoek staat ook al in de steigers. Zo wordt bekeken of de resultaten ook voor andere vakken gelden en of die standhouden in een groter onderzoek.