Quote:
Toch raadt ze haar trouwe vriend wél aan – vooral aan vaders die een autootje voor hun dochter willen kopen. Hij hoeft dan namelijk niet bang te zijn dat z’n dochter een snelheidsduivel wordt. Wanneer je harder dan 120 kilometer per uur rijdt, voelt het alsof de Fiat volledig uit elkaar valt. Dat scheelt toch wat bezorgde ouders. Wie biedt?
øøøøps....
36 jaar geleden ging ik met mijn vader mee naar een Volkswagen-garage omdat hij vond dat ons toenmalige gezin een tweede auto nodig had, mijn moeder had geen rijbewijs en ik sinds kort wel
mijn vader -goed in handel drijven maar geen benul van auto's- en ik maakten eerst een proefrit in een superzuinige Polo, daarna in een Kever die maar een kwart kostte. hij redeneerde dat ik ontzettend veel kilometers zou moeten maken voordat die Polo goedkoper zou worden, ik wist dat die Kever (1302S) veel 'klassieke Kevernadelen' niet had, maar wel de 50pk motor uit de toenmalige VW-bus, dus ik sputterde niet tegen....
toen de Kever was gekocht, hoorde mijn vader -van iemand op zijn zangvereniging- dat er Kevers waren met 1200cc en met 1300cc, hij vroeg mij bezorgd of wij wel een 1300cc hadden, want die waren beter, had hij gehoord. wij hadden een 1600cc, zijn Audi80 had ook 1600cc, maar dan anders, wist hij veel....
toen de carburateur het begaf (lage kilometerstand betekent veel stilstaan, het ding was verroest als ik het goed begreep) dacht ik er dus niks bij om er een gebruikte, goedkope dubbele carburateur in te laten zetten (APK kwam pas jaren later), waardoor 'Keverlief' iets tussen de 65 en 70pk kreeg, zonder het eerst met mijn vader te overleggen (met 19 was ik toendertijd in NL nog niet meerderjarig)
een half jaar of zo later, vroeg de vader van een dorps/leeftijdsgenoot bij mijn vader opheldering, ik had 'zoon Henk' met mijn Kever, na een avond uit (hij stond naast mij bij het stoplicht voor de grote weg, en deed denigrerend, ik voelde mij uitgedaagd) in de Schipholtunnel 'er uit had gereden', terwijl hij een Ford Capri had, Henk was al dagen van slag
heb ik mijn vader eerst uitgelegd wat een nieuwe standaardcarburateur had gekost, toen liet ik in mijn 'tankboek' zien dat ik met die andere carburateur -meer kracht 'onderin'- veel zuiniger was gaan rijden -hoe komt het toch dat ik al 28 jaar trouw ben aan Rudolf Diesel
- en verkocht dat kwart meer motorvermogen als een bijverschijnsel....
mijn vader zag de humor ervan in
bij mijn vader hoefde ik waarschijnlijk niet bang te zijn dat hij voor mij een Fiat500 (retro of origineel) met 'tweepitter', had geregeld, en hetzelfde hoop ik voor piepjonge dochters anno nu, die met die 'tweede of derde auto' af en toe worden geacht meer dan 30km te rijden zonder pauze....