Het nieuwe navigatiesysteem van de politie werkt allesbehalve soepel. Agenten zeggen regelmatig last te hebben van verkeerde routes of vastlopende schermen, met mogelijk levensgevaarlijke situaties tot gevolg.
Een veelvoorkomende klacht van agenten is dat het systeem automatisch uitschakelt als de wagen aankomt op de plaats waarvan het systeem denkt dat een melding is gedaan. Als de wagen per ongeluk of door omstandigheden te ver doorrijdt of moet omrijden, is het systeem de bestemming kwijt, waardoor volgens de politie kostbare tijd verloren gaat en mogelijk zelfs levens in gevaar komen.
Het komt geregeld voor dat het systeem foutieve route-informatie geeft. Wagens worden dwars door drukke winkelstraten gevoerd. Het systeem houdt volgens een Rotterdamse brigadier geen rekening met maximumsnelheden en obstakels op de weg, waardoor agenten niet de optimale route krijgen en in principe met 120 kilometer per uur over een woonerf kunnen worden gejaagd.
Ook zijn er klachten over de duurzaamheid van het systeem, dat is ontwikkeld en gebouwd door Intemo/CityGIS. Zo is het toetsenbord erg kwetsbaar en breken er gemakkelijk toetsen af wanneer agenten instappen en met hun benen tegen de navigatie aan stoten. Soms duurt het zes weken voordat systemen gerepareerd kunnen worden. Een agent moest anderhalve maand lang een pen gebruiken om de letter v nog te kunnen intoetsen.
In het AD eist politievakbond ACP dat de klachten, zo'n 200 in de laatste maanden, sneller worden opgelost. De korpsleiding van de Nationale Politie zegt dat aan een oplossing wordt gewerkt. Zo komt er binnenkort een speciale beschermhoes voor het toetsenbord. Het nieuwe navigatiesysteem is sinds vorig jaar in gebruik.