hr
jaargang -23 - laatste artikel 29-4 10:00 - 74466 artikelen - nu online 29 bezoekers -

Home
Forum
Lid worden

Leden
Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Login onthouden

Login via:
Wachtwoord vergeten.

Het Forum

· [MED] Mededelingen
· [SUG] Suggesties
· [M&S] Moppen/Spelletjes
· [CUL] Kunst & Cultuur
· [OFT] Offtopic
· [G&C] Games & Computers
· [WMO] Wat me is overkomen
· [VDS] Vragen des levens
· [POL] Politiek
· [CON] Consumenten forum


offtopic - offtopic - offtopic - offtopic - offtopic - offtopic - offtopic - offtopic


1 2 3 4 .... 285 286 287 [288] 289 290 291 300 301 302 303

SamuiAxes Off Topic shit

08-12-16 10:25:18
venzje
Oudgediende


WMRindex: 22.593
OTindex: 7.907
@allone: Zijn huis staat op pootjes, dat scheelt vast.

08-12-16 10:27:05
Roxichu
Erelid


WMRindex: 793
OTindex: 6.978
Misschien geen puntjes, maar wel iets wat er op lijkt;

Kijk maar

En hier moest een puntje onder de letter :P

08-12-16 10:27:31
allone
Oudgediende


WMRindex: 50.878
OTindex: 90.738
@venzje: ah, vooruitziende blik..
dan hoop ik dat het sterke pootjes zijn :)

08-12-16 10:28:49
allone
Oudgediende


WMRindex: 50.878
OTindex: 90.738
@Roxichu: #ok
misschien zoals sanskriet: daar worden de klinkers ook boven en onder de medeklinkers aangegeven, en niet apart opgeschreven (behalve bij het begin van een woord).
De 'u' onder de medeklinker, en de 'i' boven de medeklinker :ja

Laatste edit 08-12-2016 10:30

08-12-16 10:33:22
venzje
Oudgediende


WMRindex: 22.593
OTindex: 7.907
@allone: Ik heb de indruk dat het geen klinkers zijn, maar aanduidingen voor de stembuigingen. Maar ik kan het mis hebben.
Eén woord kan met verschillende stembuigingen iets heel anders betekenen. Zo is er bijvoorbeeld (in onze oren) een woord dat zowel hond als paard betekent, als ik het me goed herinner. Voor een Thai is dat helemaal niet hetzelfde woord, want bij het ene beest gaat de stem omlaag en bij het andere slingert hij omhoog.

Laatste edit 08-12-2016 10:34

08-12-16 10:38:17
allone
Oudgediende


WMRindex: 50.878
OTindex: 90.738
@venzje: Zou kunnen, ik weet niets van Thais.. dacht alleen dat, omdat het ook in ZO-Azie ligt, het misschien enige verwantschap zou kunnen hebben met het sanskriet en andere talen, die daarvan afgeleid zijn. De schrijfwijze lijkt iig niet op chinees, waar ze wel ook die verschillende betekenissen voor woorden hebben, afhankelijk van de toonhoogte..

Laatste edit 08-12-2016 10:39

08-12-16 11:00:37
venzje
Oudgediende


WMRindex: 22.593
OTindex: 7.907
@allone: Ook Thai is een toontaal. Maar dat is volgens mij een van de weinige overeenkomsten met het Vedisch Sanskriet, dat verder meer verwant is met de Europese talen. Thai heeft toch meer verwantschap met een aantal Chinese talen, ondanks de compleet andere schrijfwijze.

Laatste edit 08-12-2016 11:02

08-12-16 11:05:04
allone
Oudgediende


WMRindex: 50.878
OTindex: 90.738
@venzje: voor zover ik weet is sanskriet geen toontaal, ik keek alleen naar de schrijfwijze..
Als de Chinezen een zelfde woord op verschillende toonhoogte zeggen, schrijven ze het dan ook op 2 manieren?

08-12-16 11:16:32
venzje
Oudgediende


WMRindex: 22.593
OTindex: 7.907
@allone: Van het Chinees weet ik zo goed als niets. :nee
Dat Sanskriet geen toontaal was dacht ik zelf ook, maar in een artikeltje over toontalen werd het Vedisch Sanskriet expliciet genoemd. Ik weet er te weinig van om dat op waarde te kunnen schatten.

08-12-16 11:37:16
allone
Oudgediende


WMRindex: 50.878
OTindex: 90.738
@venzje: Vedisch sanskriet wordt vaak gezongen door pandits en zo, maar dat wil niet zeggen dat het een toontaal is :nee En er zijn mensen die het gewoon als taal spreken:Today it is listed as one of the 22 scheduled languages of India and is an official language of the state of Uttarakhand

Maar chinees .. ??
Het Chinese schrift verschilt op twee punten van ons alfabetische schrift. Ten eerste schrijven ze geen losse klanken, maar hele lettergrepen in een keer. Ten tweede speelt de betekenis ook een belangrijke rol: verschillende woorden die hetzelfde klinken worden anders geschreven. Het is te vergelijken met wat we in de Nederlandse spelling doen met rauw-rouw, wij-wei, jouw-jou: als een woord iets anders betekent, schrijven we het anders, ook als het hetzelfde klinkt. Alleen doen wij dit niet zo veel: wat ‘bank’ ook betekent, we schrijven altijd ‘bank’.

In het Chinese schrift is er voor iedere betekenisvolle eenheid (een woord of een deel van een woord) een apart teken (“karakter” genoemd). Er zijn bijvoorbeeld zo’n twintig verschillende woorden die allemaal klinken als jiā (dus met de hoge, gelijkblijvende toon), maar die allemaal een ander karakter hebben in het Chinese schrift.

08-12-16 12:46:18
venzje
Oudgediende


WMRindex: 22.593
OTindex: 7.907
Ik neem het graag van je aan.
Het enige wat ik van Thai weet is wat ik opsteek van mijn Thaise schoonzus. Verder heb ik me nooit met niet-Indo-Europese talen bezig gehouden.
Misschien heeft SamuiAxe er iets zinnigers over te zeggen.

Laatste edit 08-12-2016 12:48

08-12-16 12:49:58
allone
Oudgediende


WMRindex: 50.878
OTindex: 90.738
Quote @venzje:
Misschien heeft SamuiAxe er iets zinnigers over te zeggen.
... als hij weer boven water komt  ;)

09-12-16 10:16:44
kojak
Erelid


WMRindex: 2.665
OTindex: 1.934
Quote:
Maar chinees .. ??
Het Chinese schrift verschilt op twee punten van ons alfabetische schrift. Ten eerste schrijven ze geen losse klanken, maar hele lettergrepen in een keer. Ten tweede speelt de betekenis ook een belangrijke rol: verschillende woorden die hetzelfde klinken worden anders geschreven.

Ik kom meerdere keren per jaar in China maar ik kan er nog steeds weinig van maken.
In Januari moet ik weer een paar dagen.:(

09-12-16 10:55:28
allone
Oudgediende


WMRindex: 50.878
OTindex: 90.738
kojak: en dan spleken jullie engels?

09-12-16 13:09:01
nietmeer
@All:

Allereerst mijn excuses voor mijn lange wegblijven hier, ik heb het vreselijk druk gehad en kon amper mijn belofte aan Emmo houden v.w.b. het posten van zijn reisverslagen! Maar, hier ben ik dus weer en zal jullie eens een leuk verhaaltje voor het slapen gaan vertellen :P

Zo de meesten van jullie wel weten ben ik vorig jaar augustus hier in de problemen gekomen omdat ik geen geldig visum (meer) had. Zes maanden lang zijn mijn advocate en ik naar de openbare aanklager geweest om te vragen wanneer mijn rechtszitting zou plaatsvinden. Ieder keer werden we met een kluitje het riet ingestuurd en moesten we het de volgende maand nog maar eens komen vragen.

Maar het bleef maar duren en duren en op 20 maart 2016 zou een nieuwe wet van kracht worden, een zeer strenge wet die overtreders van hun verblijfsvergunning zwaar zou straffen! In mijn geval zou het deportatie en 10 jaar geen toegang tot Thailand betekenen..

Daarom besloten mijn advocate en ik om in februari naar de Immigratiedienst in Bangkok te gaan in de hoop de zaak te bespoedigen. Dat lukte, en de 16e februari zat ik in een vliegtuig op weg naar Nederland.

Ik weet dat jullie het meeste al weten, zie het maar als een opfrissertje voor wat er komen gaat ;)

Nadat ik mijn zaakjes hier geregeld had ben ik teruggekeerd naar Thailand en heb nu een z.g. 'retirement-visa', geldig voor een jaar met dien verstande dat ik elke 90 dagen even naar de grens moet om een stempel te halen. Dat heb ik inmiddels dan ook al 2x gedaan en ik was in de heilige overtuiging dat alles dik in orde was..... Dus niet.....

Op 10 oktober j.l. ontving mijn advocate een bericht van de openbare aanklager op Samui dat mijn papieren binnen waren, precies op de dag af 14 maanden na mijn arrestatie!

Mijn advocate wees de aanklager er op dat we op eigen gelegenheid naar Bangkok waren gegaan om daar de zaken te regelen, maar goed ook, anders had ik nu met 10 jaar 'blacklisting' aan mijn kont in Nederland gezeten!

Op zijn zachts gezegd was de aanklager daar niet blij mee, hij had gezichtsverlies geleden en dat is voor een Thai zo ongeveer even erg als diens vrouw verkrachten! Hij stond er op dat we alle documenten aan hem moesten overleggen, ALLE documenten!

We hadden alles, behalve een brief van de rechtbank in Bangkok dat ik inderdaad daar voor de rechter was geweest. Wel had ik een nieuw paspoort, uitgegeven in Den Haag, een brief van de Immigratiedienst in Bangkok waarin mij toestemming werd verleend om Thailand te verlaten, (krijg je enkel als je voor de rechter bent geweest!). Bovendien heb ik een geldig visum, krijg je enkel als alles in orde is!

Maar nee, hij moest en zou de brief van de rechtbank hebben, dus heb ik mijn advocate moeten volmachten en naar Bangkok moeten sturen om dat vermaledijde document op te halen. Kosten: zo'n €250,00...

Toen hij eenmaal dat document had is hij met een luizenkam door alle papieren gegaan, en ja hoor! Hij heeft iets gevonden!!

Ik heb op 15 februari de maximale boete betaald voor illegaal verblijf in Thailand, dat was zo'n €500,00.. Maar..

Mijn vlucht naar Nederland vertrok op 16 februari om 02:30AM, ik was dus 2.5 uur in overstay! Kosten daarvan zijn niet zo hoog, je betaald 500 THB per dag, zo gezegd, tot een maximum van 20.000 THB

1 Euro is gelijk aan 38 thb, dan heb je een indruk van de kosten. Meneer was nog niet klaar met mij, omdat ik overstay had, had hij het recht mij voor de rechter te dagen, al was het maar voor 2.5 uur... Dus natuurlijk heeft hij me voor de rechter gedaagd.

Ik moest mij afgelopen dinsdag bij de rechtbank melden en werd gelijk in het cachot geflikkerd, in afwachting van mijn proces. Eenmaal voor de rechter, een aantrekkelijke, vrij jonge dame, ging het gelukkig goed, mijn buurman en goede vriend Chis, een Engelsman, spreekt zowat vloeiend Thais en wist de rechter er van te overtuigen dat ik inmiddels al mijn zaken perfect op orde had en trouw mijn visum geldig hield.

Daarop besliste zij dat ik in Thailand mocht blijven en veroordeelde mij voor die overstay van 2.5 uur tot een boete van 1000thb, zeg €25,00.. Daar kwam ik dus mooi mee weg, waarschijnlijk tot verdriet van de aanklager..

En dan nu het klapstuk!!

De rechtbank adviseerde de politie om mijn arrestatiebevel en mijn dossier te sluiten omdat alles nu wettelijk dik in orde was. Let wel, het was een advies aan de politie, de rechterlijke macht heeft geen zeggenschap over de politie, ze kunnen slechts adviseren!

Mijn advocate werd prompt gebeld door een hoge politiefunctionaris dat ze niet van plan waren om mijn dossier te sluiten en mijn arrestatiebevel te vernietigen...... Tenzij er 30.000 thb werd overgemaakt op de privérekening van de op een na hoogste politiefunctionaris van Samui, 30.000 thb is zo'n €780.00.. Zo nee, dan zou ik bij de volgende grenscontrole gearresteerd worden en zou ik in het cachot verblijven totdat alles uitgeplust zou zijn, een proces dat hier gemakkelijk weken kan duren, al die tijd zou ik dus in de bajes moeten blijven....

Goede raad is in dit geval duur: De 30.000 thb zijn inmiddels overgemaakt aan de corrupte politiefunctionaris en met een weekje zou alles achter de rug moeten zijn en ben ik van alle ellende verlost..

Jullie begrijpen hopelijk wel dat door al deze sores mijn hoofd niet echt bij WMR was. Ik heb hier wel verschillende postings gelezen en zal er binnenkort zeker op terug komen. Voor nu hou ik het even voor gezien.

Samenvattend: Ik heb een hoop gedonder gehad en het heeft me flink wat smeergeld gekost, maar als het goed is ben ik nu overal vanaf.. Maar ja, het is en blijft natuurlijk Thailand :P

Zo, dat is het verhaal, lang, maar ik heb 't geprobeerd kort te houden..

Have a nice day, sawadikrap! :D

.

Laatste edit 09-12-2016 13:16

09-12-16 13:18:26
Mamsie
Oudgediende


WMRindex: 45.650
OTindex: 94.634
Tjeetje....hier valt me de mond van open.
Wat een vreselijke tijd voor jullie beiden.
Ik hoop oprecht dat alle ellende nu eindelijk opgehouden is.
Hoe lang hebben ze je daar vastgehouden?
En was het zo akelig als we ons voorstellen?

09-12-16 13:22:27
nietmeer
@Mamsie: Ach lieverd, ik werd in een cel gegooid waar zo'n 13 Thaise gevangenen met kettingen om hun enkels ook zaten te wachten om voor de rechter te verschijnen. Gezien mijn achtergrond, (geef les in zelfverdediging en heb jaren in de bajes gewerkt), was ik niet onder de indruk, Heb zelfs met een paar van die lui een kort babbeltje gemaakt. Ik hoefde overigens niet al te lang in die cel te verblijven, een paar uur schat ik..
Ik moest wel alles afgeven, zelfs mijn schoenen en riem, viel me nog mee dat ik mijn tanden mocht inhouden :D

.

Laatste edit 09-12-2016 13:24

09-12-16 13:24:37
Roxichu
Erelid


WMRindex: 793
OTindex: 6.978
Allemaal geld klopperij als ik het zo goed lees. 8O

Hoop dat je nu weer een beetje rustig kan ademhalen!

09-12-16 13:26:27
nietmeer
@Roxichu: Eerlijk is eerlijk, de rechter was soepel en begrijpend, de aanklager was een lul en de politiefunctionaris zo corrupt als de pleuris...

09-12-16 13:28:30
linctus
Oudgediende


WMRindex: 1.339
OTindex: 17.058
SamuiAxe:
Wat een corrupte bende is de overheid daar.

11-12-16 19:18:27
kojak
Erelid


WMRindex: 2.665
OTindex: 1.934
Tjesus Axe wat een verhaal.
Ik wist hier niks van, en was eigenlijk benieuwd wat je van die storm had meegekregen.
Fijn dat alles voorlopig weer geregeld is.
Hoe is je seminar verlopen btw?

11-12-16 19:34:33
kojak
Erelid


WMRindex: 2.665
OTindex: 1.934
Quote @allone:
kojak: en dan spleken jullie engels?

Eigenlijk platen we meer dan spleken. ;)
Maar ja, onze agent daar spreekt goed engels.
In een hotel heb ik vorig jaar veel frans gesproken met de receptionist.

11-12-16 19:42:05
allone
Oudgediende


WMRindex: 50.878
OTindex: 90.738
kojak: maar dat zal eerder uitzondering dan regel zijn.
En lastig reizen, als je de borden niet kunt lezen...

11-12-16 20:08:53
kojak
Erelid


WMRindex: 2.665
OTindex: 1.934
@allone: dat is een uitzondering ja.
Zelf met een auto gaan rijden daar is alleen een optie met een goed navigatiesysteem die niet in het chinees is. Bij het openbaar vervoer heb je iets meer tijd om de tekens te matchen, maar krijg je het gevoel dat je de hele dag aan het puzzelen bent. Vermoeiend.
Tegenwoordig worden we door onze agent opgehaald van het vliegveld en regelt zij zowat alles. Toch wel makkelijker want ik ben er maar een paar dagen en dat is vermoeiend genoeg. Zeker aankomende keer, want december/januari/februari zijn dit jaar wel erg druk qua reizen dit jaar.
Tussen kerst en oud en nieuw even naar zuid-Frankrijk mijn schoonvader verhuizen. Met zijn caravan en auto heen en met een lege sprinter en aanhanger weer terug. In januari 3 dagen Frankfurt en 3 dagen parijs voor mijn werk.
Een lang weekend Gent met mijn vrouw (zonder kids) en eind jan begin februari een week Greenlanen in Wales/Schotland, en dat is best vermoeiend.

11-12-16 22:46:57
allone
Oudgediende


WMRindex: 50.878
OTindex: 90.738
kojak: Dat is idd heel veel reizen, reis je graag? :)
Ik hoop dat er ook wat vakantie en rust tussen zit, en dat het niet alleen maar veel werk is?
Ja, mijn schoonzus was er ook, en vertelde hoe moeilijk het is om te reizen als je niet eens de borden kan lezen. En dan moet je natuurlijk omgaan met een heel andere cultuur en andere gewoontes.. Maar dat zal het waarschijnlijk ook interessant maken?

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren!

1 2 3 4 .... 285 286 287 [288] 289 290 291 300 301 302 303

WMRphp ver. 7.1 secs - Smalle versie - terug naar boven