hr
jaargang -23 - laatste artikel 18-4 18:00 - 74417 artikelen - nu online 31 bezoekers -

Home
Forum
Lid worden

Leden
Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Login onthouden

Login via:
Wachtwoord vergeten.

Het Forum

· [MED] Mededelingen
· [SUG] Suggesties
· [M&S] Moppen/Spelletjes
· [CUL] Kunst & Cultuur
· [OFT] Offtopic
· [G&C] Games & Computers
· [WMO] Wat me is overkomen
· [VDS] Vragen des levens
· [POL] Politiek
· [CON] Consumenten forum


Consumenten Forum, met welk bedrijf moet je wel/niet zaken doen


1 2 3 4 .... 22 23 24 [25] 26 27 28 55 56 57 58

Blog van HoLaHu

21-10-20 08:29:09
venzje
Oudgediende


WMRindex: 22.571
OTindex: 7.906
@allone: Gelukkig werken de alarmsystemen van je lichaam doorgaans prima: telkens als de saturatie van het bloed onder de minimaal gewenste waarde daalt, krijg je een seintje van je hersenen dat het niet goed gaat en schrik je wakker, op een niveau dat net onder het bewuste ligt. En dan ga je vanzelf weer ademen.
Nadeel daarvan is, dat een apneupatiënt dus nooit in diepe slaap komt, wat voor allerlei lichaamsfuncties ingrijpende gevolgen kan hebben. Het kan daardoor onder meer leiden tot hoge bloeddruk, spijsverteringsstoornissen, zoals diabetes, impotentie, opvliegendheid enz. En uiteraard tot gebrek aan energie en chronische vermoeidheid.

Laatste edit 21-10-2020 08:29

21-10-20 08:41:02
allone
Oudgediende


WMRindex: 50.829
OTindex: 90.601
@venzje: #ok

dan is het mooi dat er nu CPAP is..

21-10-20 09:05:01
KhunAxe
Oudgediende


WMRindex: 7.842
OTindex: 3.189
@venzje, inderdaad, ik had moeten schrijven 'extra lucht', niet extra zuurstof. Het werkt op basis van lichte overdruk en houdt daardoor de luchtwegen open. Er wordt geen extra zuurstof toegediend. Ik moet je eerlijk zeggen dat ik aarzelde of ik het wel zo zou moeten opschrijven.. Ik had naar mezelf moeten luisteren :P

Gebruik jij 'm dagelijks? Erik slechts af en toe. te lamlendig om dat ding elke nacht te gebruiken. Koppel dat aan zwaar overgewicht en je hebt een recept voor malheur :(

21-10-20 09:05:49
venzje
Oudgediende


WMRindex: 22.571
OTindex: 7.906
@allone: Inderdaad. Maar bedenk wel dat er dus honderdduizenden ongediagnosticeerd en dus onbehandeld zijn. En daarvan zitten er veel dagelijks slaperig achter het stuur... :(

@KhunAxe: Ik slaap nóóit zonder. Slechts af en toe gebruiken heeft geen enkele zin, dat is net zoiets als je slechts zo nu en dan aan je diabetesmedicatie houden.
.

Laatste edit 21-10-2020 09:09

21-10-20 09:07:08
allone
Oudgediende


WMRindex: 50.829
OTindex: 90.601
@venzje: (oeps) oeps

22-10-20 00:39:03
HoLaHu
Oudgediende


WMRindex: 6.255
OTindex: 2.473
@venzje: Maar merk je dat zelf? Want Frans geeft aan nergens last van te hebben, maar hij is wel diabeet en heeft een hoge bloeddruk. Maar ik merk niks aan hem als hij slaapt en hij heeft zelf ook nergens last van wat slapen betreft. Hij slaapt ook heel diep en vast, dus komt volgens mij wel in de REM-slaap. Hoe ben jij erachter gekomen dat je slaapapneu hebt?

Laatste edit 22-10-2020 00:42

22-10-20 07:02:33
venzje
Oudgediende


WMRindex: 22.571
OTindex: 7.906
@HoLaHu: Zelf merk je er meestal niks van, alleen van de gevolgen. Wat belangrijker is: jij merkt er kennelijk niks van. Geen gesnurk, onderbroken door stiltes en zo.
Meestal worden apneupatiënten gesignaleerd door hun partner en zeggen ze zelf te slapen als een blok. Ook bij mij was dat zo. Dat ik overdag vaak moe was weet ik aan andere omstandigheden.

Ik vind het merkwaardig dat Frans een uitgebreid en duur slaaponderzoek krijgt, louter op basis van het invullen van een generiek testje. Normaal gesproken wordt vooral uitgegaan van een gesprek, met de partner erbij.
Aan de andere kant zijn diabetes en hoge bloeddruk bekende gevolgen van slaapapneu en ik vind het wel goed dat wordt onderzocht of daar de oorzaak in zou kunnen liggen. Vaak worden namelijk alleen dit soort gevolgen bestreden, terwijl niemand op het idee komt dat slaapapneu de onderliggende oorzaak zou kunnen zijn. Er zijn mensen bij wie deze aandoeningen sterk verbeteren of zelfs vrijwel overgaan door goede apneutherapie.
Filmpje
Laatste edit 22-10-2020 07:04

22-10-20 23:13:12
KhunAxe
Oudgediende


WMRindex: 7.842
OTindex: 3.189
@venzje: 'Slechts af en toe gebruiken heeft geen enkele zin, dat is net zoiets als je slechts zo nu en dan aan je diabetesmedicatie houden.'

Ik weet 't, Erik weet het ook, maar hij is in zulk soort dingen vreselijk nonchalant :(

22-10-20 23:21:18
HoLaHu
Oudgediende


WMRindex: 6.255
OTindex: 2.473
@venzje: De vrouw die hem aan kwam sluiten vertelde dat er zeker tien collega's van hem een test hadden gehad of nog zouden krijgen de komende dagen. Uiteraard zonder namen te noemen. Ik heb dat filmpje van je bekeken en dan is er eigenlijk maar een oorzaak aan te wijzen wat Frans betreft en dat is zijn overgewicht. Hij is zéér matig met alcohol, alleen op vrijdag -en zaterdagavond drinkt hij een flesje bier of een glas wijn. Hij snurkt zelden, alleen als hij verkouden is of als hij op zijn rug ligt en dan nog eens niet hard. Ik heb er geen last van, laat ik het zo stellen. De dikke nek...:P.., ja, die heeft hij wel, de letterlijk dikke nek dan. Wij wonen hier vlakbij België en daar is de uitdrukking: "een dikke nek hebben" een synoniem voor iemand die een hoge dunk van zichzelf heeft. Van die dikke nek heeft Frans totaal geen last, integendeel zou ik haast willen zeggen. Kalmerende middelen slikt hij ook niet, heeft hij ook niet nodig want er zijn maar weinig mensen zo kalm als mijn Lief. :P Daarom denk ik dat het wel mee zal vallen, al zou het wel goed zijn als hij een kilo of tien af zou vallen. Maar ja, dat moet hij toch zelf doen..Ik ga hem niks verbieden.

23-10-20 01:06:21
KhunAxe
Oudgediende


WMRindex: 7.842
OTindex: 3.189
@HoLaHu: 'Ik ga hem niks verbieden.'

Kan dat dan? 8O

Overigens geldt datzelfde voor Erik, geen ondeugden, behalve zijn overgewicht.

23-10-20 06:07:43
venzje
Oudgediende


WMRindex: 22.571
OTindex: 7.906
@HoLaHu: @KhunAxe: Geldt voor mij ook. Ik rook niet, drink geen alcohol en ben de rust zelve.

Wel merk ik dat mijn AHI (Apneu-Hypopneu-Index = het aantal obstructies per uur) structureel omlaag is gegaan nu ik een extra 10% ben afgevallen. Ik zit nu vrijwel iedere nacht onder de 1.

23-10-20 07:15:44
KhunAxe
Oudgediende


WMRindex: 7.842
OTindex: 3.189
@venzje: Dat is goed zeg! ok Moet je nu toch het apneu-masker blijven gebruiken? Ofwel, als je het masker niet gebruikt schiet je AHI weer omhoog?

23-10-20 07:30:55
venzje
Oudgediende


WMRindex: 22.571
OTindex: 7.906
@KhunAxe: Ik ga het niet eens proberen. :nee
Soms vallen mijn ogen weleens dicht op de bank en dat valt mijn lief dan onmiddellijk op, vermoedelijk door de geluiden die ik maak. Ze maakt me dan wakker en stuurt me naar bed, waar mijn PAPje geduldig staat te wachten.

Overigens weet ik niet eens of ik zonder masker wel zo lekker zou slapen. Ik ben er zo aan gewend geraakt, dat ik me zonder niet compleet zou voelen. Als je altijd kleren aan hebt, voel je je naakt ook niet op je gemak. Ik voel dat ik mét slurfje veel ontspannener ademhaal.
.

Laatste edit 23-10-2020 07:37

23-10-20 08:11:41
KhunAxe
Oudgediende


WMRindex: 7.842
OTindex: 3.189
@venzje: Dat staat diametraal tegenover Erik's bevindingen, hij vindt dat ding een frustratie om goed te kunnen slapen en zegt beter te kunnen slapen zonder het neusslurfje.. Zo zie je maar, zo je ze went... ;)

23-10-20 09:33:07
Emmo
Stamgast


WMRindex: 65.623
OTindex: 28.417
Quote @KhunAxe:
@HoLaHu: 'Ik ga hem niks verbieden.'
Natuurlijk kan dat. Punt is of het helpt :P

Quote @venzje:
Wel merk ik dat mijn AHI (Apneu-Hypopneu-Index = het aantal obstructies per uur) structureel omlaag is gegaan nu ik een extra 10% ben afgevallen. Ik zit nu vrijwel iedere nacht onder de 1.
Hoe tel je dat? Houdt die machine dat bij?

Laatste edit 23-10-2020 09:33

23-10-20 09:52:15
venzje
Oudgediende


WMRindex: 22.571
OTindex: 7.906
Quote @KhunAxe:
en zegt beter te kunnen slapen zonder het neusslurfje..
Eén ding is zeker: objectief gezien is dat absoluut onwaar.

@Emmo: De machine houdt tientallen gegevens per minuut bij. Dat resulteert in allerlei leuke statistiekjes, zoals bijvoorbeeld zoiets. Ik kan daardoor precies zien dat bijvoorbeeld op 12 februari 2016 om 03:17 uur mijn masker niet goed aansloot, waardoor wat lekkage ontstond en dat ik op 17 augustus 2020 om 05:37 uur een hypopneu had. Daardoor was ik even gaan snurken, waar het apparaat effectief een einde aan maakte door de overdruk tijdelijk op te voeren naar 11,7 mBar.
Met wat extra hulpmiddelen zou je de gegevensset zelfs nog kunnen uitbreiden met het zuurstofgehalte in het bloed en/of je ligpositie.
.

Laatste edit 23-10-2020 10:05

23-10-20 10:03:44
Buick
Oudgediende


WMRindex: 5.134
OTindex: 1.091
@HoLaHu, niks verbieden, maar er zijn andere manieren. Gezonder eten maken bv, ( ik zeg niet dat je nu ongezond eet )of zeggen dat je samen wil gaan wandelen of fietsen. Ongemerkt stimuleer je hem dan:)

23-10-20 10:08:50
KhunAxe
Oudgediende


WMRindex: 7.842
OTindex: 3.189
@Emmo:
Quote @Emmo:
Quote @KhunAxe:
@HoLaHu: 'Ik ga hem niks verbieden.'
Natuurlijk kan dat. Punt is of het helpt.


Vrijgezel zeker? Ja, dat dacht ik al :+

Wanneer partners elkaar dingen gaan verbieden is vaak het einde van de relatie in zicht. 8O

23-10-20 10:16:07
KhunAxe
Oudgediende


WMRindex: 7.842
OTindex: 3.189
@venzje: 'Eén ding is zeker: objectief gezien is dat absoluut onwaar'

Ben ik met je eens, ik heb het vermoeden dat hij drogredenen zoekt om het niet gebruiken te vergoelijken. Zonde, maar ja, 't is zijn leven :(

23-10-20 10:23:46
venzje
Oudgediende


WMRindex: 22.571
OTindex: 7.906
@KhunAxe: Vaak is therapieontrouw eenvoudigweg het gevolg van een verkeerd gekozen masker. Van een goed zittend masker heb je geen last.
Er bestaan tientallen soorten, vormen en maten maskers, variërend van een paar neusdopjes tot een masker dat het hele gezicht bedekt. De meeste mensen proberen verschillende maskers uit, tot er eentje goed bevalt.

Laatste edit 23-10-2020 10:24

23-10-20 10:47:02
KhunAxe
Oudgediende


WMRindex: 7.842
OTindex: 3.189
@venzje: Zo ik het begrijp heeft ook hij diverse maskers en snuitjes geprobeerd, hij heeft er nu een die enkel over de neus gaat, de mond blijft vrij.

Maar we hebben het over mijn maatje Erik, de jongen met zwaar overgewicht die na zijn werk het joggingpak aantrok en ging joggen.... Mja, tot het einde van de straat waar een frietkot stond, daar nam hij een aantal snacks tot zich en hobbelde welgedaan weer naar huis, alwaar hij trots tegen zijn vrouw zei dat hij fijn gejogd had! :ja :P

23-10-20 11:18:03
venzje
Oudgediende


WMRindex: 22.571
OTindex: 7.906

23-10-20 22:45:01
HoLaHu
Oudgediende


WMRindex: 6.255
OTindex: 2.473
@Buick: We eten behoorlijk gezond, kan ik wel zeggen. We zijn geen van beiden van de fastfood of zo. En ik zorg dat er gezonde, verse producten gegeten worden, ik ben niet zo van de blikjes, pakjes en zakjes. Verder kook ik best graag, dat scheelt. Uiteraard gaan we heus wel eens een frietje halen en we eten ook wel eens een worstenbroodje of zoiets. Maar dat is niet wekelijks of zo.
Frans gaat iedere zaterdagmorgen met een groep lopen. Dan lopen ze een kilometer of 10. Ik zou graag tegen hem zeggen: Kom, laten we een eind gaan fietsen of wandelen. Maar dat kan ik niet meer, tenminste niet die afstanden dat het daadwerkelijk opschiet wat afvallen betreft. 20 minuten fietsen lukt me nog wel, ik kan wel naar de winkels en zo. Lopen gaat wat moeilijker, als het langer is dan tien minuten ben ik echt afhankelijk van een rollator. Vervelend, maar het is niet anders.
Het nadeel is: Frans houdt heel erg van zoetigheid. Als hij het snoepen zou kunnen laten zou hij binnen no-time afvallen. Dat bedoel ik met : Ik ga hem niks verbieden. Hij weet dat van zichzelf, hij is 60 jaar oud en ik vind het zijn eigen verantwoordelijkheid, niet de mijne.

23-10-20 23:22:10
Buick
Oudgediende


WMRindex: 5.134
OTindex: 1.091
@HoLaHu, dan zeg je tegen hem, ik ben vandaag zoet geweest , neem mij maar _O-

23-10-20 23:39:45
HoLaHu
Oudgediende


WMRindex: 6.255
OTindex: 2.473
@Buick: Whahahhaha...Ik zal het eens proberen! :D

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren!

1 2 3 4 .... 22 23 24 [25] 26 27 28 55 56 57 58

WMRphp ver. 7.1 secs - Smalle versie - terug naar boven