bouwen van een computer |
ekko0006 Lid WMRindex: 26 OTindex: 47 Wnplts: spierdijk S |
hey ik wil een snele en stilen cumputer bouwen met intel core 2 duo en een budet van 500 euro wat raden julie mij aan
Comment Mmore: 2 topics, eentje verwijderd |
|
Reimer Erelid
WMRindex: 33 OTindex: 2.118 S |
Waarvoor wil je hem gebruiken? |
|
tornadojump Senior lid WMRindex: 176 OTindex: 156 Wnplts: Arnhem S |
waterkoeling is helemaal stil, maar volgens mij is dat wel duur. |
|
stormzoeker Erelid
WMRindex: 2.784 OTindex: 1.845
|
Ligt er een beetje aan wat je onder 'snel' en 'stil' verstaat. Dat zijn nou net twee dingen die niet goedkoop samen gaan. Meer snelheid is meer warmte die je moet afvoeren en daar gebruik je over het algemeen ventilators voor. En dat zijn nu juist dingen die de computer rumoerig maken .... Een passief gekoelde videokaart (zonder ventilator dus) en 120 mm ventilators voor de rest van de koeling maken de boel al wat stiller (mits goed aangebracht), maar die moet je dan wel in de kast kwijt kunnen. Ook wat extra geld uitgeven aan de voeding vertaald zich terug in een stiller systeem. Neem ook maatregelen om de harde schijf wat stiller te krijgen.... (er zijn setjes voor om dat voor elkaar te krijgen). Gebruik je meerdere harde schijven, hou daar dan rekening mee met de koeling. Die dingen worden anders snel erg warm. Vroeg of laat zullen de ventilators echter toch voor herrie gaan zorgen. Neem goede kwaliteit en hou je systeem stofvrij. Waarom moet het systeem stil zijn? (ik kan me maar twee situaties voorstellen) |
|
Ikke Oudgediende
WMRindex: 888 OTindex: 29.466 S |
Ik weet niet hoe duur SSD's zijn, maar ze zijn wel stil |
|
stormzoeker Erelid
|
@tornadojumpNiet helemaal waar De pomp maakt geluid en de radiator heeft ook een ventilator nodig... helemaal stil is dat dus ook niet. En binnen een budget van 500 euro krijg je het niet voor elkaar ben ik bang. |
|
Preddie Senior lid
WMRindex: 118 OTindex: 1.649
|
Je kunt ook goedkope pc's kopen in de winkel. Goedkoper dan 500 euro.
Maar wil je het voor games gebruiken of voor normaal gebruik?
|
|
pietjevlip Oudgediende
WMRindex: 2.358 OTindex: 21.468
|
Je kunt de kast ook isoleren, maar dan is een budget van 500 echt te kort als er nog een beetje snelheid in die kast moet... en helemaal stil is het dan ook nog niet... je noemt dus eigenlijk drie dingen die niet kunnen: snelheid levert geluid en is duur stilte kost snelheid en/of geld low-budget is niet snel of stil je zult dus moeten kiezen... persoonlijk ben ik tegen bezuinigen onder de €1000(incl. OS) voor het basis-systeem... @Ikke: met een budget van 500 euro voor de hele kast? Reken op een dikke 300 voor een 16MB SSD(MLC)... het heeft de toekomst wel, denk ik, maar dit is het heden kan wel leuk worden, een beetje slimme software schrijven en al je vrije schijfruimte wordt automatisch RAM-geheugen @cola-freak: wil je nou beweren dat gebruik voor games geen normaal gebruik is? |
|
ik wil hem voor normaal gebruik dus geen gammes maar ik heb gehort dat je met groten lang zame ventielators ook heel stil kan maaken |
|
Tontje Erelid
WMRindex: 1.232 OTindex: 1.130
|
500 euro is geen topbudget dat word op sites surfen als je het OS/scherm en ander spul er nog bij moet doen krijg je niet z'n snelle en een gewone fan maakt ookn iet zo veel lawaai (bij mij tenminste niet en als je een goed kastje hebt waar je de systeemkast in kan parkeren kan ook wat herrie schelen. Ar geen games etc. op speelt heb je aan 512 MB werkgeheugen wel genoeg voor "gewoon" kantoor gebruik heb je geen nasa pc nodig |
|
pietjevlip Oudgediende
|
je kan hem stiller krijgen als je hem in de koelkast zet... dan hoeft de ventilator minder te werken... alleen maakt die koelkast dan weer zo'n lawaai omdat deze constant aanslaat... je kunt hem gratis sneller maken door hem van 90 hoog uit een flat te gooien |
|
stormzoeker Erelid
|
@pietjevlipAls het een echt 'game'machine moet worden, dan ben je meteen meer dan de helft van het geld al kwijt aan een videokaart ben ik bang Als het voor 'normaal' gebruik is (internet, msn en kantoortoepassingen met af en toe eens een spel), dan heeft een snelle processor weer niet zoveel zin en kan de videokaart goedkoop blijven. Dan kun je je geld steken in wat meer geheugen om daar je snelheid te halen. |
|
Ikke Oudgediende
WMRindex: 888 OTindex: 29.466 S |
Je kunt de computer ook uitzetten.. Issie helemaal stil *ik hou m'n mond al * |
|
stormzoeker Erelid
|
Quote ekko0006: ik wil hem voor normaal gebruik dus geen gammes maar ik heb gehort dat je met groten lang zame ventielators ook heel stil kan maaken Yep, die 120mm gevallen draaien langzamer om dezelfde luchtverplaatsing te krijgen. Die moeten wel in je kast passen. Ook de kast moet vooral stevig zijn, anders gaat die vrolijk meerammelen... Ik ben bang dat je voor een echt 'stil' systeem nog even door moet sparen |
|
Quote Ikke: Je kunt de computer ook uitzetten.. Issie helemaal stil *ik hou m'n mond al * hoe moet ik dan msnen en interneten |
|
pietjevlip Oudgediende
|
|
|
ik wil hem stil heb en snel heben omdat al drij ik op dezen pc 5 programas wort die slom |
|
pietjevlip Oudgediende
|
welke besturingssysteem gebruik je? Windows XP gok ik? |
|
ja xp en ik wil gaan vista |
|
pietjevlip Oudgediende
|
... ... wat jij wilt is dus meerdere programma's tegelijk uitvoeren... nou kan ik je uit de droom helpen, maar als je een computer wilt samenstellen die 8 programma's tegelijk "lekker snel" draait en dan ook nog Vista wilt, dan red je dat al niet met €2000,- dat betekent namelijk dat je minstens een quad-core processor nodig hebt, een 64bit versie van Vista, daarom 8MB-RAM... voor Vista zul je het ook op een videokaart van €100+ moeten doen... En dan hebben we het over stil nog niet eens gehad advies: stel je eisen bij, en verdubbel je budget (op z'n minst ) Edit: oh, je bedoelt GEEN... dan nog kom je op ongeveer €1650 uit... |
|
WMR-kok Oudgediende
WMRindex: 5.850 OTindex: 106.950 S |
Quote ekko0006: ja xp en ik wil gaan vista Niet doen, Vista geeft veel problemen. |
|
pietjevlip Oudgediende
|
Bij mij anders niet hoor Peter... 11141 |
|
Quote Peter Willemse: Quote ekko0006: ja xp en ik wil gaan vista Niet doen, Vista geeft veel problemen. weet ik daar om hoef ik het niet |
|
pietjevlip Oudgediende
|
stelletje aanstellers... |
|
Preddie Senior lid
WMRindex: 118 OTindex: 1.649
|
Quote pietjevlip:
cola-freak: wil je nou beweren dat gebruik voor games geen normaal gebruik is? Is het wel, maar ik bedoel met 'normaal'gebruik school, gewoon internetten etc. |
|