hr
jaargang -23 - laatste artikel 23-11 10:00 - 75420 artikelen -

Home
Forum
Lid worden

Leden
Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Login onthouden

Login via:
Wachtwoord vergeten.

Het Forum

· [MED] Mededelingen
· [SUG] Suggesties
· [M&S] Moppen/Spelletjes
· [CUL] Kunst & Cultuur
· [OFT] Offtopic
· [G&C] Games & Computers
· [WMO] Wat me is overkomen
· [VDS] Vragen des levens
· [POL] Politiek
· [CON] Consumenten forum

games & computers - games & computers - games & computers

[1] 2

Mandriva Linux

25-06-08 15:46:27
nietmeer
Oke dus ik kreeg 3 maanden gratis powerpack abo van mandriva, dus ik dacht laten we het eens proberen... en rapport uitbrengen op internet (niet alleen hier) maar dat pakt toch even iets negatiever uit voor mandriva dan gedacht vanwege het volgende.

Het volgende stond te lezen op hun website
"With these exclusive applications, nothing is easier than playing your favorite Windows games, listening to your audio files and watching videos without worrying what format they are in.

videos afspelen
je kan geen enkele video afspelen met de powerpack versie en de codec pack van fluendo moet je er blijkbaar nog bij kopen ook want ook die krijg je er standaard niet bij

cedega gaming service
Ok het programma cedega (transgaming.com) zou erbij moeten zitten en gebruikt moeten kunnen worden, daar betaal je toch immers voor ? 8)

maar het programma is niet eens geinstalleerd en als ik het wel installeer met de urpmi packager dan draait het voor geen eene meter er moet ik ook nog eens een betaalde login hebben die ik niet bij mandriva gekregen heb.

hun antwoord

Maar meneer, er zitten 2 aanmeld formulieren met een licensie code bij in de doos...

ik heb die griet vervolgens helemaal verrot gescholden, want ik heb mijn abo op het internet afgesloten en heb die meuk gedownload.

andere problemen

- Je kan geen codecsen installeren, watn de package manager telt er geen.

- Ook totem-xine kan je niet installeren want ook dat alternatieve pakket kent mandriva niet.

- Ik moet die rommel 3x over instakleren om de *$%#%@ ati driver aan het werken te krijgen"

- De zogenaamde betaalde pakketen, wel te noemen een audio-rendering programma, een mediacenter clone en een boekhoud programma werken niet eens fatsoenlijk en zijn voor de meeste gebruikers volkomen waardeloos.
met gnucash, audacity en mythtv kan ik het zelfs gratis nog beter.

25-06-08 15:50:28
nietmeer
kan iemand even de dubble post verwijderen ?

25-06-08 16:39:39
Ikke
Oudgediende

WMRindex: 888
OTindex: 29.466
S
Mandriva is de slechtste distributie ooit, ik raak het met geen vinger meer aan. Cedega zelf doet niks, je hebt een game engine erbij nodig, die kun je via bittorrent downloaden ;) Maar dan nog werkt dat programma van geen kant.

OpenSUSE wordt steeds beter en met versie 11.0 is zelfs de package manager snel geworden, misschien dat je die eens kan proberen. Met het packman en het VLC repository erbij heb je alle software die je nodig hebt.

25-06-08 16:59:10
nietmeer
heb ik al geprobeert, maar ik vond suse helemaal niets...

De interface met dat stomme menu is ***** en de het internet werkte al helemaal niet.
Direct na de installatie, zou ik een loginscherm moeten krijgen maar de xserver wou niet starten omdat het bestand xorg.conf geen monitor of device secties bevatte (echt helemaal geen)

ubuntu is wel leuk, maar ik vind het 3d gebeuren helemaal niets.

Fedora wil ik met geen stok aanraken (redhat :r:r) en de rest vind ik helemaal geen optie.

Ik zit eigenlijk meer aan iets als slackware of gentoo te denken

25-06-08 17:13:52
Ikke
Oudgediende

S
Als je drie seconden had gekeken zou je gezien hebben dat je dat menu met twee keer klikken naar een klassiek KDE menu om kan zetten.

En als je niet van kloten met xorg.conf en /etc/conf.d/net houdt, dan kan ik je Slackware en Gentoo al helemaal afraden.

In Ubuntu kun je het 3d gebeuren helemaal uitzetten.

Als je niet van je eigen instellingen maken houdt, dan kun je je computer beter helemaal uit het raam gooien, want je zult altijd instellingen aan moeten passen.

25-06-08 19:18:36
heraux
Oudgediende

WMRindex: 9.537
OTindex: 27.258
T S
En euh.. Debian?

26-06-08 10:56:19
nietmeer
Quote heraux:
En euh.. Debian?

_O_ Debian _O_ alleen jammer dat de software veroudert is meestal...

@Ikke
Natuurlijk wil ik best eigen instellingen doen, ik maak altijd me eigen xorg.conf, smb.conf, clamav.conf, freshclam.conf, sshd.conf & rc.local :D

ik heb trouwens al een oplossing gevonden voor mijn video probleem check deze post effe :ja

26-06-08 16:24:46
heraux
Oudgediende

WMRindex: 9.537
OTindex: 27.258
T S
ver...ouderd?
probeer eens apt-get update..
en haal die spinnewebberen even weg :D :P

26-06-08 17:43:06
Ikke
Oudgediende

S
Quote Dennis Beekman:
_O_ Debian _O_ alleen jammer dat de software veroudert is meestal...

De oplossing daarvoor is erg simpel, je hebt er alleen weer niet naar gezocht. Als je gewoon even tien seconden op google doorbrengt is dat probleem weg.

27-06-08 17:10:42
nietmeer
kom op zich het wordt nog met gnome 2.16 geleverd en kernel 2.6.18 nogwat.... lekker dan kan ik eerst alle meuk er vanaf gooien en dan weer gaan recompilen :nee

27-06-08 19:12:40
Giovan
Senior lid

WMRindex: 50
OTindex: 1.488
S
Ubuntu Pwnd hard. mandriva suckt eigenlijk best wel. hij mist echt alle commando's die een normale unix gebruiker gebruikt in een terminal. ( sudo, pico etc.) hellaas dat je de upgrades ervoor moet betalen terwijl linux een gratis OS distrubutie is in verschillende pakketen. die 3D effecten van mandriva zijn echt te gek maar na ik dit had gelezen samen met mijn ervaringen met mandriva ga ik mandriva van mijn usb verwijderen en ubuntu erop zetten.

28-06-08 17:47:24
Ikke
Oudgediende

S
@Dennis: als je te lui bent to RTFM, dan is dat jouw probleem. Hercompilen is niet nodig. Debian stable is wat de naam zegt: stabiel, dat betekent dat er niet de nieuwste pakketten in zitten, maar dat het wel veel minder vaak voor problemen zal zorgen dan andere distributies.

@Giovan: Ubuntu zuigt ook, niet zo hard als Mandriva, maar het is geen goede distributie. Je bent geen unix-gebruiker, dat durf ik met vrij veel zekerheid te zeggen en Linux is geen OS-distributie (geen idee wat dat woord zou moeten betekenen trouwens). Linux is alleen de kernel - niet meer, niet minder - en hoeft niet per se gratis te zijn (free as in freedom, not as in free beer). Sudo is vaak slecht geconfigureerd en daardoor onveilig en als text editor kun je veel beter vi gebruiken. 3D effecten zijn al helemaal overbodig. Als je dat het belangrijkste vindt aan een besturingssysteem, ga dan maar snel terug naar Vista.

Sudo en Pico zijn ook geen unix commando's. Het zijn appart geinstalleerde programma's. RTFM.

30-06-08 16:11:23
nietmeer
Quote:
Sudo en Pico zijn ook geen unix commando's. Het zijn appart geinstalleerde programma's. RTFM.

Precies :ja

@Ikke
sorry maat maar ik ben nog van de bleading edge enzo dus gebruik ik geen debian meer:P

ik wacht echter met smart op debian sid final :D

30-06-08 16:27:02
Ikke
Oudgediende

S
Dan kun je heel lang wachten. Debian sid is de tree voor pakketten die nog getest moeten worden en aangepast moeten worden voor Debian. Nadat ze aangepast zijn voor Debian komen ze in de testing tree terecht waar ze uitvoerig getest worden. Dan pas komen ze in stable (de final dus) terecht. Het testen en aanpassen duurt lang, daarom loopt Debian als het ware achter, maar het is wel stabiel. Sid is nooit af, er worden constant de nieuwste versies van pakketten in gegooid.

Als je dat nou geweten had, dan had je ook geweten dat je met 1 commando in vi en twee in apt Debian met de nieuwste pakketten had kunnen hebben:

vi /etc/apt/sources.list
in vi:

s/stable/testing/g of s/stable/unstable/g voor testing en sid respectievelijk

en dan:

apt-get update && apt-get dist-upgrade

Maar omdat je TFM niet gelezen hebt, wist je dat niet.

30-06-08 16:44:46
nietmeer
Quote:
vi /etc/apt/sources.list
in vi:

/stable/testing/g of /stable/unstable/g voor testing en sid respectievelijk

*8 Waarom zou ik stabiele versie van debian gaan vervangen door de onstabiele versie ? of onstabiele pakketen gaan downloaden ?

en ik bedoelde eigenlijk lenny

30-06-08 16:51:54
Ikke
Oudgediende

S
Je zei net dat je het nieuwste van het nieuwste wil hebben. Dat zijn de pakketten in sid en testing. Lenny heeft ondertussen ook verouderde pakketten. Alle pakketten die uiteindelijk in Lenny zitten, gaan naar de stable tree. Na uitvoerig en langdurig getest te zijn in sid en testing.

30-06-08 17:10:26
nietmeer
jah, je hebt wel gelijk maar toch vind het een beetje omslachtig...

Laat mij maar gewoon Mandriva gebruiken, kan ik fijn alle source rpms van de laatste versie :P installeren....ieder zijn eigen stijl...

Je kunt van Mandriva zeggen wat je wil maar het werkt wel, ze komen alleen de beloftes niet na die op de website staan....god wat is die shit stabiel zeg, en de interface is ook goed.

En met het installeren van de totem-gstreamer en alle codecen + de ffmpeg pakketen kan ik alles afspelen :ja

30-06-08 17:14:30
Ikke
Oudgediende

S
De laatste keer dat ik Mandriva geprobeerd heb heeft het de installaties van drie verschillende distributies en al mijn KDE instellingen om zeep weten te helpen. Daarbij vond ik de package manager maar niks en had ik een zonnebril nodig om ernaar te kijken.

Ieder zijn smaak.

30-06-08 17:18:25
nietmeer
...... wanneer was dat 5 jaar geleden ? dammm die silveren interface is al oud joh.

30-06-08 17:18:42
Ikke
Oudgediende

S
Versie 2007.1

30-06-08 17:21:27
nietmeer
...8O die versie was niet al te best maar de interface is niet veel verandert....

wat vond je er niet goed aan dan ? te blauw te druk .... echt vel gekleurt vind ik hem niet hoor.

30-06-08 17:24:22
Ikke
Oudgediende

S
Blauw 8O Ik had 'm in 'n afgrijselijke oranje tint :r

30-06-08 17:25:44
nietmeer
ik zal eens een screenshot zoeken van de huidige interface...

welke versie had je ? free, one of powerpack ?

30-06-08 17:26:37
Ikke
Oudgediende

S
Deze abominatie had ik

Doe geen moeite, ik blijf lekker bij openSUSE. Werkt perfect en 11.0 is bloedsnel.

30-06-08 17:29:02
nietmeer
deze had jij de Mandriva one 2007 versie.

deze heb ik nu geinstalleerd staan en die vind ik vrij rustig en beter dan de suse of ubuntu rommel.

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren!

[1] 2

WMRphp ver. 7.1 secs - Smalle versie - terug naar boven