Een computer heeft één van China's beste spelers van het eeuwenoude bordspel go verslagen. Go is een van de laatste spellen waarbij de mens nog een geduchte concurrent is voor kunstmatige intelligentie.
Go ontstond meer dan 2.500 jaar geleden in China en is nog steeds populair in Azië. Het is een bordspel met 361 speelvelden met oneindig veel mogelijkheden om zetten te doen. Een computer is daarop moeilijk te programmeren, nog moeilijker dan bij schaken.
De computer van Google, genaamd AlphaGo, versloeg de 19-jarige Ke Jie. AlphaGo neemt het tijdens een evenement van vijf dagen op tegen allerlei Chinese topspelers.
De spelers verwachtten dat het nog wel een tijdje zou duren voordat een computer een geduchte concurrent zou worden. Maar AlphaGo verraste in 2015 al door de Europees kampioen te verslaan en vorig jaar de beste speler van Zuid-Korea.
FotoComputertechnologie gaat met rasse schreden voorwaarts.
Ik heb de opkomst van met name schaakcomputers van zeer nabij meegemaakt en heb ze zien evolueren van een kastje die er 10 uur over deed om een fatsoenlijke zet te calculeren tot prachtige houten schaakborden met ingebouwde computers en computerprogramma's die zo sterk zijn dat ze wereldkampioenen kunnen verslaan.
Ik ben dan ook niet verbaast dat ze inmiddels hetzelfde kunnen met Go. Hoewel Go erg gecompliceerd is, is het met de huidige stand van technologische capaciteiten doenlijk om computers te ontwikkelen die binnen een paar minuten vele duizenden posities kunnen analyseren.
Je programmeert n.l. niet alle mogelijke positie's, je programmeert het concept van het spel en maakt de computer krachtig genoeg om zelf het spel te kunnen analyseren. Het heeft natuurlijk wel wat meer voeten in aarde, maar dit is het principe.
Hoewel schaakcomputers wel degelijk openingen, middenspel en eindspel posities in een interne database hebben, dat scheelt tijd in het analyseren. De Go computer heeft denkelijk een dergelijke database aan boord.
aan.