Er zijn grote verschillen tussen Europese landen in de kosten voor het opladen van een elektrische auto. Voor één laadsessie kan de totale prijs bijna 20 euro variëren. Dat blijkt uit een onderzoek van energievergelijk.nl langs Europese snelwegen in 26 landen.
In de vergelijking zijn de laadtarieven bij 198 snellaadstations geraadpleegd via drie populaire aanbieders: Shell Recharge, Chargemap en het Tesla Supercharger netwerk.

Tot 40 cent per kWh verschil
Het gemiddelde tarief voor het opladen van een elektrische auto bedraagt in Europa 73 cent per kilowattuur (kWh).

Luxemburg springt er uit als het goedkoopste land voor EV-rijders. Voor gemiddeld 22,63 euro wordt de testauto uit het onderzoek van 20 naar 80 procent opgeladen. Goed voor 49 kWh aan vermogen en een actieradius van ongeveer 250 kilometer. De kilowattuurprijs komt in Luxemburg uit op slechts 46 cent. Ook in IJsland (60 cent per kWh), Frankrijk, en Noorwegen (beiden 62 cent) zijn de laadtarieven gunstig.

In Tsjechië en Italië zijn de kosten voor opladen langs de snelweg het hoogst. Hier kost een oplaadsessie circa 42 euro (86 cent per kWh), wat bijna 20 euro (of 40 cent per kWh) meer is dan in Luxemburg. Ook het Verenigd Koninkrijk behoort met een laadtarief van 84 cent per kWh tot de dure landen.

In Nederland liggen de gemiddelde kosten voor een laadsessie op 35,06 euro, wat zich vertaalt naar 72 cent per kWh. Daarmee bevindt Nederland zich net onder het Europese gemiddelde.