Lichaamsontevreden vrouwen ontevredener bij het zien van een slanke vaas.
Vrouwen die ontevreden zijn over hun eigen lichaam vergelijken zichzelf, vergeleken met vrouwen die relatief tevreden zijn over hun lichaam, meer met andere vrouwen, maar ook met objecten. Bij het zien van een slanke vaas beoordelen lichaamsontevreden vrouwen zichzelf negatiever dan lichaamstevreden vrouwen. Dit concludeert Debra Trampe in haar promotieonderzoek. Ze onderzocht onder meer wanneer fysiek aantrekkelijke vrouwen, zoals die veelvuldig voorkomen in de media, ervoor zorgen dat andere vrouwen zichzelf negatiever beoordelen.
Trampe vroeg zich af of behalve een persoonskenmerk - zoals lichaamsontevredenheid - ook een contextkenmerk ervoor kan zorgen dat objecten sociale vergelijkingsprocessen oproepen. Het blijkt inderdaad dat het zien van producten in een advertentie ertoe leidt dat mensen zichzelf negatiever beoordelen dan wanneer dezelfde producten zonder de advertentie afgebeeld wordt.
Tot slot bestudeerde Trampe een heel directe vorm van sociale beïnvloeding: overreding. Ze concludeert dat de overtuigingskracht van een fysiek aantrekkelijk persoon in een advertentie afhangt van de mate waarin mensen nadenken over de advertentie en hoe relevant het product is voor hun eigen aantrekkelijkheid. Debra Trampe (Alkmaar, 1979) studeerde communicatiewetenschap aan de Universiteit van Amsterdam en verrichtte haar promotieonderzoek bij de afdeling Sociale en Organisatiepsychologie van de Rijksuniversiteit Groningen. Het werd gefinancierd door NWO. Momenteel werkt ze als postdoc bij de sectie Marketing van de faculteit Economie en Bedrijfskunde van de RUG.