Quote Freek:
Is dit geen fototruc..??
Hoe kan dat ene vliegtuig op die andere balanceren?
Omdat-ie vast zit met z`n landingsgestel en de moter (het zwaarste deel) voorin zit.
Quote Freek:
Waarom zijn de propellors niet krom/afgebroken?
Ik heb eigenlijk de indruk dat de bovenste wel degelijk iets aan z`n propeller mankeert, en die van de onderste heeft een rare knik in beide bladen, die ik nog nooit eerder gezien heb, Maar er wordt nergens beweerd dat de propellers met iets in aanraking gekomen zijn. Het deel waar contact mee gemaakt is, is het schokdempende landingsgestel van het bovenste vliegtuig.
Quote Freek:
En waarom zijn de ruiten nog heel?
Omdat ze niet van 'veiligheidsglas' zijn, maar van platen kunststof die wind en g-krachten kunnen weerstaan? (NB. veiligheidsglas heet zo omdat het in hele kleine stukjes breekt, om het gevaar op grote verwondingen te bezweren. De meeste auto`s rijden daarmee rond.)
Quote Freek:
kan iemand mij dat uitleggen?
Bij deze.
Vliegtuigen worden zo licht en zo stevig mogelijk gemaakt, en de landingssnelheid voor toestellen van dit gewicht ligt niet zo hoog.
Merk op dat het onderste vliegtuig wel door zijn rechtervoorwiel gezakt is.
De schaduwen kloppen overigens. De vleugels vallen in het licht samen tot één schaduw. De schaduw van de cabine van het bovenste vliegtuig kun je ver links zien.
Overigens zijn dit niet twee soortegelijke vliegtuigen, zoals in het artikel staat, al vallenze wel in dezelfde klasse. Het belangrijkste verschil zit `m in het landingsgestel: Het onderste heeft een vast landingsgestel (fixed gear) en het bovenste, voor zover ik het zien kan een intrekbaar landingsgestel (retractable gear). Het eerste geld als veiliger omdat je niet kunt vergeten het uit te vouwen als je gaat landen, en is meer een beginners configuratie. Daar komt bij dat de onderste een staartwiel gebruikt, en de bovenste een neuswiel. Vliegtuigen met een neuswiel manoeuvreren beter op de grond, maar zijn wat lastiger neer te zetten, omdat je op de grote wielen moet landen. Je moet er dus goed op letten dat je vlak voor het neerzetten je neus ietsje optrekt. Ten slotte is de onderste een schouderdekker en de bovenste een laagdekker. Schouderdekkers geven een beter zicht op de grond en zijn daarom beter geschikt voor personen die hun aandacht om wat voor reden dan ook graag bij de grond houden, waaronder minder ervaren piloten die nog wat onwennig landen, terwijl laagdekkers meer zicht bieden op het luchtruim en volgens velen een groter gevoel van vrijheid geven (geen 'dak' boven je hoofd en je aandacht is niet aan de grond gebonden).
Alles bij elkaar lijkt dit te suggereren dat het hier om een synchronisatiefout gaat van twee toestellen die in elkaars dode hoek zaten, wellicht te wijten aan de onervarenheid van de onderste piloot, maar eigenlijk zegt het allemaal niets: het landende toestel kan ook door atmosferische omstandigheden plotseling hoogte verloren hebben.