Het enige voordeel van dit concept is dat je geen hangar hoeft te huren, maar je je 'vliegtuig' gewoon in je eigen garage kunt parkeren en je zonder aanhanger naar het afgelegen gebied kunt rijden waar je gaat 'vliegeren'. Tenminste, in die contreien waar je met een dergelijk vehikel over de weg mag. Op de Nederlandse snelwegen wordt je in ieder geval niet toegelaten.
De Moller is een leuk design, maar zo inherent instabiel dat er zes computers aan boord nodig zijn om hem te besturen. De TerraFugia is een onbeholpen geval dat op de weg teveel ballast meezeult (wederom de vraag of dat zo op de Nederlandse autowegen toegestaan gaat worden) en te lang bezig is met transformeren. Er zijn meer (en mooiere) ontwerpen die hetzelfde concept volgen, en ze komen allemaal neer op een wagen waarmee je naar een afgelegen gebied rijdt om op te stijgen. Leuk in de legere gebieden op de kaarten van Amerika, Australië en Kamshatka, maar weinig zinvol in Nederland.
Ik zie meer in de Nederlandse
PAL-V, een carver-auto (op zich al revolutionair), die met een minimum aan poespas transformeert tot een autogiro. (De wieken van een autogiro zijn veel gemakkelijker op te vouwen dan de vleugels van een 'conventioneel' vliegtuig, en een autogiro kan met een kleinere propellor af dan zo`n soft-wing.) Hoewel een autogiro geen hefschroefvliegtuig is en dus niet verticaal op kan stijgen (de wieken bovenop komen in beweging door de voorwaartse snelheid van het voertuig en fungeren ongeveer zoals een gewone vleugel) heeft hij genoeg aan een ultra-korte landingsbaan. En nu komt het briljante van dit concept: De PAL-V wordt gestimuleerd door de Nederlandse overheid en minister Eurlings heeft al plannen laten maken voor een netwerk van enkele tientallen 'mini-landingsbaantjes', parallel aan bestaande pauze-parkeerplaatsen langs de Nederlandse snelwegen, zo verdeeld over het land dat je van waaruit ook binnen dertig minuten in de lucht kunt zijn. Dit alles onder de noemer 'hulpdiensten' - een overheid moet zijn uitgaven immers publiek kunnen verantwoorden - maar er is nergens gezegd dat de PAL-V aan deze diensten voorbehouden zou blijven. Sterker nog, door middel van GPS (Hallo, Tim-tim!) is het mogelijk 'luchtwegen' aan te leggen die gemakkelijk te volgen zijn, hetgeen een beetje van de charme afdoet, maar die invoering van een 'vliegende auto' wel een stuk dichter bij brengen. Immers, als het gereguleerd kan worden, is er voor de overheid geen reden om het af te houden. En wie zegt dat deze luchtwegen niet aan zouden sluiten op vrije-vlucht zônes?
Eén probleem dat invoering nog in de weg staat is dat Nederland geen auto-giro brevet (er)kent. Maar als je de overheid aan je kant hebt, is ook dat slechts een kwestie van tijd. In het buitenland (bijv. Italië ) is voldoende ervaring met deze vorm van transport, en de bijbehorende regulering en opleidingen, dus ze hoeven het alleen maar af te kijken. (Ik meen zelfs dat het al opgelost is.)
Een ander sterk pluspunt van de PAL-V is dat de besturing op de weg d.m.v. de 'tilting'-technologie van het carver-concept weinig verschilt van de besturing in de lucht. De besturing van een vliegtuig is immers heel anders dan die van een auto, wat meteen het zwakke punt is van voertuigen als de TerraFugia.
Laatste edit 13-10-2010 20:05