Hoe schaarser een product of dienst, hoe hoger de prijs. Die wet geldt niet alleen bij mensen, maar ook bij apen. Een schaarse lekkernij 'kopen' bij je medeaap, betekent heel lang vlooien.
Dat blijkt uit onderzoek van de Tilburgse onderzoekers Cécile Fruteau en Eric van Damme en hun collega-onderzoeker uit Straatsburg Ronald Noë, naar economisch handelen onder wilde apen in Zuid-Afrika en Ivoorkust.
De onderzoekers gaven eerst een vrouwtje van lagere rang toegang tot gewild voedsel. De andere apen niet. Het vrouwtje werd vervolgens veel langer gevlooid. Maar toen haar monopolie werd doorbroken en een tweede vrouwtje van lage rang toegang tot de voedselbron kreeg, halveerde de vlooitijd - zeg maar de prijs.
Niet alleen producten zijn bij apen onderhevig aan de economische wet van vraag en aanbod, het geldt ook voor diensten. Vrouwtjesapen die graag de pasgeboren baby van een ander vrouwtje aan willen raken, moeten de nieuwe moeder vaak langdurig vlooien om dit voor elkaar te krijgen. Maar die vlooitijd is niet altijd even lang: die hangt af van de hoeveelheid pasgeboren baby's in de groep.