Boijmans museum verwerft roemruchte Pindakaasvloer
Museum Boijmans van Beuningen heeft de beroemde Pindakaasvloer van Wim T. Schippers aangekocht. In het Rotterdamse museum zal niemand over de pindakaas uitglijden, want het werk mag niet worden bewandeld. Toen het Centraal Museum in Utrecht het werk in 1997 tentoonstelde, mocht dat wel.
Schippers heeft zijn werk in 1962 gemaakt en exposeerde het op meerdere plaatsen in het land. Tijdens de tentoonstelling in Utrecht gleden sommige bezoekers uit over de pindakaas. Anderen bleven met hun schoenen in de notensmurrie plakken.
Museum Boijmans van Beuningen heeft vaker absurdistische kunstwerken van Wim T. Schippers tentoongesteld. Het museum heeft bijvoorbeeld een door magnetisme zwevende steen met als titel "Het is me wat" in bezit. Ook is Boijmans eigenaar van een wit tapijt waarin groene eieren zijn verwerkt.
Wim T. Schippers is bij het grote publiek bekend als televisiepresentator en uiteraard als de stem van Ernie in het kinderprogramma Sesamstraat. Het is onbekend van welk merk pindakaas Schippers' vloer is gemaakt.
Gerelateerde artikelen
calvé, was gisteren bij de wereld draait door
Ja, Béhért! Ik heb wat pindakaas op de grond geknoeit, zullen we het aan een museum tentoonstellen?
Laatste edit 14-01-2011 16:14
Wim T. Schippers is bekend bij het grote publiek als geestelijk vader van Sjef van Oekel.
HoezO: Beroemde pindakaasvloer. Ik had er nog nevernooitnie van gehoord.
ik wil die vloer wel is zien
neem meteen een zak brood mee
Laatste edit 14-01-2011 16:16
Ach als iemand het maar kunst noemt he.. Met dit soort zwakzinnige projecten kunnen een paar opgeblazen kakkers zich weer even kunstzinnig voelen.
krijg gelijk honger van dit bericht.
*pakt broodzak en rijdt op fiets naar museum van Lombardijen naar museum.
Die vloer was wel iets voor Herman Brood geweest
uit 1962? zal lekker ruiken dan.
Quote:
Tijdens de tentoonstelling in Utrecht gleden sommige bezoekers uit over de pindakaas. Anderen bleven met hun schoenen in de notensmurrie plakken
Daarmee krijg je pas echte kunst en die kun je vereeuwigen met een laklaag.
Ziggy , het is gewoon een grap, niet zo serieus nemen
Quote
@irkekler123:
ik wil die vloer wel is zien
gister gezien op tv, was echt niet boeiend
Ziet er gewoon uit als een slecht geplamuurde bruine vloer
Laatste edit 14-01-2011 17:11
Wat zal dat stinken na zoveel jaar. Aan de andere kant; wie zegt dat het nog steeds dezelfde pindakaas is? Als je er vroeger overheen mocht lopen zal er het nodige aan schoenen van de mensen zijn blijven plakken. Dat moest natuurlijk weer worden aangevuld.
Het betreft hier conceptuele kunst. Je koopt een idee van de kunstenaar en volgens zijn instructies smeer je een vloer vol pindakaas. Het is dus nieuwe pindakaas.
@Sjaak: zo is het, de halve garen die dachten dat het de zelfde pindakaas is na 48 jaar moeten toch eens wat vaker naar moderne kunst kijken (of juist niet
)
Kunst om letterlijk met de voeten te treden?
Wandelt die vloer zelf nog niet na zo veel jaar?
Bert! bert! der zit pindakaas op de vloer, echt waar bert!
ja ernie smeer het maar op je brood.
Nee bert! ligt al op het museum.
Ik heb horen zeggen dat Karl Noten was gevraagd voor de pindakaas, maar daar zouden kinderen allergisch voor zijn, dus is het toch maar Calvé geworden.
AH levert na vandaag een week lang geen pindakaas en pinda's. Ze zijn in de rouw
Zoals Delenn al zegt: Ziet er gewoon uit als een slecht geplamuurde bruine vloer.
Ik had tenminste verwacht voetstappen te zien en liefst ook nog uitglijders waardoor er opeens lege stukken waren.
leuk vormpje met hagelslag had niet misstaan
Ik blijf het schitterend vinden dat er mensen zijn die geld weten te verdienen door pindakaas op de vloer te smeren.
Helaas als ik zoiets verzin dan is het enige wat ik ervoor krijg een dwijl en een emmer sop.
Je moet het maar boeiend vinden
Nou, dat zal vast stinken
.
Hahaha, Ernie en Bert zijn gewéldig!
"Komop Berrt, er ligt hier een vloer van pindakaas! Laten we erop gaan springen, Berrt! toe dan Berrt! Spring, spring, spring!"
of het echt pindakaas uit 1962 is
Wim T. Schippers, wie is er niet groot mee geworden?
@pedewe:
whoei gh gh gh
Laatste edit 15-01-2011 00:33
@Lennie: wat zeggie? er zit een banaan in me oor
"Al die rommel, die jij hebt gemaakt"
"Nee, al die rommel die JIJ hebt gemaakt, Ernie"
"Ja, dat zing ik toch Bert, al die rommel die JIJ hebt gemaakt"
"Nee, dan zing je: al die rommel die IK heb gemaakt"
"Heb jij al die rommel gemaakt, Bert?"
"Nee, jij hebt...jij hebt die rommel.. ohhhh"
problemen met de code: een aanvaring tussen een kunstenaar en een metselaar.
de codetaal heeft verschillende duidingen. daarvan geven de technische of syntaxtische code en zijn gegner de culturele code de meeste misverstanden, botsingen over en weer, zelfs en met name onder kb'ers. en helemaal als je tot verschillende clubs behoort, dan wel vanuit een heel andere realm komt.
een bewijs daarvan, één van een schrijnende ongemakkelijkheid, ervoer ik gisteravond toen ik de uitzending volgde van de populaire nederlandse tafelgesprekshow de wereld draait door. temeer daar het een discussie betrof tussen een van onze mensen en iemand van het andere kamp, collega's en broeders, maar vaak ook onze procedurele tegenstanders: de mets. als gm van ons soort mensen voel ik de noodzaak om mijn collega hierbij te steunen en wil ik ook toelichten waar het probleem - een taalkwestie en verschil van duiding daarover - zat.
kunstenaar en scp gm ws heeft het over pindakaas die hij op de vloer heeft gesmeerd: pindakaas op de vloer smeren. hij vraagt zich af waarom men het raar vindt als pindakaas op de vloer gesmeerd ligt, terwijl men het wel normaal vindt om pindakaas op de boterham te smeren. gmws zegt: 'ik wil de vraag omdraaien. misschien zijn wij wel te hygienisch opgevoed. mijn kunstwerk is om naar te kijken, naar te ruiken.' het is duidelijk: ws wil de mensen vertrouwd maken met het verschijnsel pindakaas, en zijn algemene codische duiding daarvan binnen de code. tot zover niets aan de hand.
de kunstkriticus hdhj past in die sfeer: 'ik vind ws een groot kunstenaar omdat hij op een succesvolle, geniale manier verwarrend kan zijn met zijn kunst. door naar die pindakaasvloer te kijken sta ik bij het ontbijten even stil bij het smeren van mijn boterham met pindakaas en besef ik weer hoe raar het allemaal is.' goed, ik heb hem hier nogal geparafraseerd, maar het vormt wel de kern van zijn reaktie.
dit spel werd echter wreed verstoord toen mvn aan de derde tafelspeler vroeg wat hij nu van de kunstenaar zijn pindakaasvloer vond. het antwoord was vernietigend: 'ik kijk liever naar een rembrandt.' (codisch: riem 8 rand til.) daarna bracht deze dermatoloog arts van het utrechtse umc zijn bezwaar: een groot percentage nederlanders lijdt aan pindakaas allergie en hen bij een museumbezoek (het werk is gekocht door het museum boijmans van beuningen) blootstellen aan pindakaasvloer en daarmee dus de kryptoniete pindakaas is gevaarlijk: men kan er aan doodgaan!
gmws raakte een beetje uitgedaagd pissig en reageerde met: 'moet dan van u de plant pinda helemaal uitgeroeid worden van de planeet aarde? mag van u pinda dan niet meer?' en toen begon de ongemakkelijke woordenschermutseling:
het is een aardnoot! (duidend: aarde, soil, dirt - m. maar ook: god's oor - am - hetgeen vincent van gogh afsneed, was thought, fout.)
nee, het is een peulvrucht! (peul is pull, de out, de optrek, het steeds maar verhuizen in plaats van blijven.)
ja, een peulvrucht waar een erwt in zit! (een erwt is de nieuwe til, de newt.)
het werd - ongelofelijk maar waar - een soort toren van babel gedoe tussen de kunstenaar ws en de metselaar ak. maar waar zat nu het probleem? wat heeft gemaakt dat er zo'n deviatieve misverstand ontstond tussen hen? beiden zijn gezegend met de KvZ. de een als scp kunstenaar, de ander als mets arts. waarom, waardoor ontstond de gegnerij?
eerst een uitleg over het verschil tussen technische en culturele code. dit is technische code:
N = NIGHT
N in N = in is sink, gegner van out. ninn = nacht laten zinken in de nacht.
TRY = T de RY = til de rij.
technische code is altijd duidelijk. hoe anders is culturele code:
PINDA = 3e taal voor verhuizen. de pandabeer met z'n zwart witte metskleuren is een schaatsende zebra die pinda's eet.
een ruimtestation staat stil op een gefixeerde lokatie, bestaat uit big time vette chocolade.
een ruimteschip beweegt, reist door het heelal, bestaat uit smeerbare pindakaas.
pindakaas is de 13. chocopasta is de 5.
kortom: culturele code moet je weten, anders snap je het niet. terwijl technische code structureel letterlijk herleidbaar is: W is de gegner van M, A is a first, haal je zijn R weg dan wordt FIRST een FIST. J is de JET, de joodse jet, de CHEW JEW - allemaal duidelijk. maar groene vingers - dat is culturele code. wat zijn groene vingers? is niet herleidbaar uit de letters zelf die het woord vormen. is een ons-kent-ons duiding, een fubu.
gmws wilde met zijn pindakaasvloer kunstwerk uiting geven aan het fenomeen pindakaas, dat men daar vertrouwd mee raakt. verder niets. hij stelt ook de benedentektonie voor: kijken, ruiken. hij zegt niet: zien, proeven. want dat is inderdaad gevaarlijk voor pindakaas allergische mensen.
de tragiek is echter dat de metselaar ak dacht aan de culturele duiding van pindakaas: het verhuizen. en dan heeft hij gelijk als hij zegt dat dat voor mensen met pindakaas allergie gevaarlijk is: als er pindakaas in de maan mond van zo'n arme rolstoelclublid komt dan gaat ie dood. vooral als ie het niet kan retrieven.
ook ik heb een pindakaas allergie. alle grootmeesters hebben dat. zij vertoeven dan ook het liefst in de grot. vanuit de grot valt het beest het beste te besturen. verder eet ik alleen chocopasta, nooit pindakaas. dus de mets hebben gelijk als ze zeggen: ws, uw pindakaasvloer is een gevaarlijk kunstwerk!
maar het ging ws enkel om het verschijnsel pindakaas, en niet om de gegnerische culturele duiding daarover. 'weet u wat gevaarlijk is? die bakjes met pinda's in snackbars. die bevatten avlatoxine. dat is kankerverwekkend.' ws poogde hiermee ak duidelijk te maken dat er ook nog gevaarlijke nitraten bestaan, dat dat het gevaar is. het hielp echter niet. ak bleef bij zijn punt: 'uw pindakaasvloer is dodelijk gevaarlijk omdat museumbezoekers met pindakaas allergie daaraan blootgesteld worden.'
dus:
scp gmws bedoelde:
leer es wennen aan het verschijnsel pindakaas. raak vertrouwd met pindakaas. vraag je af waarom men pindakaas op de vloer (in codische realm zin) gek, raar vindt, terwijl men het wel normaal vindt om het op de boterham (in maatschappelijke realm zin) te smeren. besef dat door pindakaas op de vloer te laten staan men kennis kan maken met de vang tas tische werking van de gulden snede, de feet boob nat zie reeks, de fibonacci reeks, de febo.
metsier ak bedoelde:
wat u toont is pinda op de vloer! op is de panda pinda die de dertien pleegt en maar verhuist! verhuizen is zeer schadelijk voor gehandicapte rolstoelclubbers die immers allemaal een pindakaas allergie hebben! uw kunstwerk is onverantwoord gevaarlijk! de mets autoriteit heeft gesproken! wij waarschuwen de mensen voor uw onverantwoordelijk gedrag!
het verweer van ws:
ik propageer kijken, ruiken als tektonie. niet zien of proeven.
plus:
avlatoxine (avla = afval, dat wat er door afgevallen is), nitraten en chemie-pek brand, die zijn pas gevaarlijk! niet mijn kunstwerk, dat is juist om de mensen de affiniteit voor pindakaas, chocolade, erwtensoep, damesgeuren bij te brengen. mensen zijn te hygienisch opgevoed. zo belemmert men dat de febo nazi zijn werk kan doen.
er was ook nog een vrouw, een dame in het spel: yvon jaspers. codisch: de fun eye die de jas perst. maar yvon zelf heeft geheel geen nota van KvZ, en vroeg daarom wanhopig: 'hoeveel kost het?'
het codische antwoord van gmws was: 'ik ben tevreden als ik er een half miljoen voor krijg.' half miljoen, code voor buitenboord kijken, ruiken.
dus dit is de grap: hoewel ws het kunstwerk als een affiniteitsmaker bedoelde, en de mensen vertrouwd wilde maken met pindakaas en de procedure die de gulden snede in werking zet, werd het door de mets geinterpreteerd als een kwalijke directief richting aktief verhuizen wat voor rolstoelgebruikers met een hal leeg gier inderdaad gevaarlijk is. en dat, terwijl ws juist kijken, ruiken, en niet zien, proeven propageerde!
misverstanden blijven altijd mogelijk omdat de totaaltaal zoveel tegengestelde interpretaties van dezelfde duidingen in zich herbergt: is een macaroni nu een maak een ronde knie van uw zwarte camera klem, of is het een smellbrow, vandaar dat macaroni in elbow vorm voorkomt?
http://j.mp/i9vPVz
terwijl het dus oogde als een discussie over een provocerend kunstwerk versus huidziekten allergie, ging het over het onderstaande plaatje: blijven of verhuizen? en de gevaren van verhuizingen voor mensen die honkvast zijn en dierhalve niet kunnen verhuizen - werd het daarvoor als decor gebruikt! de presentator mvn wist het ook niet meer en onderbrak de ruzieënde scp kunstenaar en arts metselaar met: 'mensen, tot morgen!'
ik ga maar weer es mijn elleboogwerk gebruiken...
gmes.
http://j.mp/ez1GvQ
http://www.mslog.nl/societyofthecatpeople/chocopinda.jpg
links: verhuizen opzouten, rechts: blijven dansen.
http://j.mp/fDaVh9
mets zo slecht nog niet. we all want / need world peace...
http://j.mp/dNehao
de uitzending van donderdag 13 januari 2011.
oke dus eerst zijn vliegen op een schilderij kunst... nu een vloer van pindakaas..
zoals ik al eerder zei: gooi een rotte banaan tegen een doek en je hebt kunst!
Laatste edit 16-01-2011 17:08
Quote
@evasurga:
Heel verhaal dat ik even geskipt heb
En nu een samenvatting voor diegenen die net wakker zijn, alsjeblieft?
Om hier te kunnen reageren moet je lid zijn.
Meld je
nu aan.
Login via: