Ikea Shanghai treedt sinds dinsdag op tegen onbevoegde koppelaars die singles lastigvallen terwijl zij op zoek zijn naar partners in het restaurant.
De Ikea in Shanghai is in trek: als partnermarkt. Achter een rij bewakers en een geel lint genieten singles van de goede airco, gratis koffie en elkaar. Koppelaars: wegblijven aub!
Mevrouw Ying Ying (59) is niet naar de Ikea-winkel in Shanghai gekomen om een nieuwe Billy-kast aan te schaffen, maar om een man te vinden.
“Die spullen hier zijn veel te duur voor mij. Ik ben hier alleen maar om mensen, leuke mannen te ontmoeten”, vertelt zij in de ‘gratis-koffiehoek’ van het restaurant. Deze plek in het Zweedse meubelhuis in vergrijzend Shanghai blijkt de laatste maanden uitgegroeid tot een marktplaats waar de professionele huwelijksmakelaars singles op leeftijd aan elkaar koppelen. “Ik was getrouwd, maar mijn man is een paar jaar geleden gestorven en ik wil weer wat plezier in mijn leven”, lacht mevrouw Ying Ying opgewekt. Zij heeft deze donderdagmiddag pech dat de “Huisclub voor geliefden”, zoals deze locatie wordt genoemd, in het nieuws is gekomen.
De koffiehoek achterin het Ikea-restaurant is afgezet met een geel lint en een rij bewakers in uniform om huwelijksmakelaars af te schrikken. “Dat is niet eenvoudig. Hoe herken je een koppelaar”, vraagt serveerster Jiang Zhemei (21), die de huwelijksmarkt in Ikea voor haar ogen heeft zien groeien. Op een groot bord bij de ingang van het restaurant worden binnenkomers gewaarschuwd. “Zeer geachte gasten. We danken U voor uw komst. Als U een van die professionele huwelijksmakelaars bent, dan verzoeken wij u ernstig Ikea niet meer te gebruiken voor deze activiteiten. Deze ruimte is bedoeld om na het winkelen even uit te rusten”, staat er.
Ikea kiest voor de zachte aanpak, want van sluiten kan geen sprake zijn.
Serveerster Jiang vertelt dat het de afgelopen weken en maanden steeds gekker en drukker werd in de gratis-koffieruimte. Aanvankelijk had Ikea het niet door dat de bijeenkomsten van de Huisclub voor Geliefden steeds populairder werd, vooral onder gepensioneerden. Er werden meer koffiemachines geplaatst, de ruimte werd uitgebreid, in de veronderstelling dat het om een aanwas van klanten ging. “Het werd niet alleen steeds drukker, luidruchtiger en viezer, er werd ook een paar keer gevochten, er verdween steeds meer melk en suiker en op dinsdagen en donderdagen waren ook alle gratis potloden binnen een paar uur uit de winkel verdwenen. Er is hier plaats voor 100 mensen, maar op een dag heb ik hier wel eens 630 oude mannen en vrouwen geteld”, vertelt Jiang. “Mannen komen hier voor de seks en de vrouwen voor het geld. Dat heb ik zelf gezien. Ik heb ook gezien dat een bejaarde man werd gechanteerd door twee vrouwen. Zij dreigden aan zijn vrouw te vertellen dat hij hier vaak kwam en de hand van een van hen de hele tijd vasthield. Toen hij niet meewerkte kreeg hij klappen van die ouwe heksen”, zegt de jonge serveerster met grote stelligheid.
Het belang van een goedwerkende airco moet in Shanghai, waar de temperaturen ’s zomers oplopen tot 40 graden, niet onderschat worden. Het is ook voor jongeren een reden om in de weekends Ikea te bezoeken en dan op de bedden- of luie stoelenafdelingen een gekoeld slaapje te doen.